לאחר שנים רבות של התדיינויות, אינספור פרשנויות, הסדרי מיסוי וועדות פסיקה, פסקי דין של ביהמ"ש המחוזי ותיקוני חקיקה, נסתם הגולל על הויכוח שניטש בין שלטונות המס בין הנישומים בנוגע לסיווגה ההכנסה ממכירת מניות, שמקורן באופציות שהונפקו במסגרת הוראות סעיף 102 לפקודת מס הכנסה, ושיעור המס החל על רווח זה במידה והאופציות הוגדרו כניירות ערך זרים. הכל, עובר לתיקון 132 לפקודה.
ביום 31.12.08 ניתן פסק דינו של ביהמ"ש העליון ב-3 ערעורים אשר דנו בסוגיה שלעיל, פקיד שומה תל אביב 3 נ' יחזקאל לפיד, חגי כץ ועדי דיאמנט (ע"א 6159/05, 6161/05, 7359/05).
ביהמ"ש העליון קובע פה אחד- מחד, כי יש לסווג ההכנסה ממכירת מניות שמקורן בהקצאת אופציות על פי הוראות סעיף 102, כהכנסה הונית ומאידך, כי על אף היותן נסחרות בבורסה מחוץ לישראל, אינן זכאיות להקלת המס (מס בשיעור 35%) מכוח צו מס הכנסה ( שיעור המס על רווח הון במכירת נייר ערך זר) התשנ"ב- 1992 (להלן- צו ההקלה), ולפיכך יחול על הרווח במכירת מניות אלו, מס שולי.
לא נדון במאמר זה בניתוח ודרך מסקנת הפסק, אלא בהשלכות הודאיות והאפשריות של ההלכה על פיה עניין לנו בהכנסה הונית.
האם כתוצאה מסיווג ההכנסה כהונית, מי מהללו יצטרכו להשליש לרשויות מס נוסף, שלא הוטל עליהם בעבר??(ככל ששומותיהן פתוחות)? נשאיר סוגיות אלו למחשבה.
השלכות נוספות מהלכת חגי כץ, לרבות בעניין מיסוי בינלאומי, והרחבה בעניין הביטוח הלאומי – במבזק המס הבא.
לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח רונית בר, ורו"ח ומשפטן ישי חיבה, ממשרדנו.
לאחר שנים רבות של התדיינויות, אינספור פרשנויות, הסדרי מיסוי וועדות פסיקה, פסקי דין של ביהמ"ש המחוזי ותיקוני חקיקה, נסתם הגולל על הויכוח שניטש בין שלטונות המס בין הנישומים בנוגע לסיווגה ההכנסה ממכירת מניות, שמקורן באופציות שהונפקו במסגרת הוראות סעיף 102 לפקודת מס הכנסה, ושיעור המס החל על רווח זה במידה והאופציות הוגדרו כניירות ערך זרים. הכל, עובר לתיקון 132 לפקודה.
ביום 31.12.08 ניתן פסק דינו של ביהמ"ש העליון ב-3 ערעורים אשר דנו בסוגיה שלעיל, פקיד שומה תל אביב 3 נ' יחזקאל לפיד, חגי כץ ועדי דיאמנט (ע"א 6159/05, 6161/05, 7359/05).
ביהמ"ש העליון קובע פה אחד- מחד, כי יש לסווג ההכנסה ממכירת מניות שמקורן בהקצאת אופציות על פי הוראות סעיף 102, כהכנסה הונית ומאידך, כי על אף היותן נסחרות בבורסה מחוץ לישראל, אינן זכאיות להקלת המס (מס בשיעור 35%) מכוח צו מס הכנסה ( שיעור המס על רווח הון במכירת נייר ערך זר) התשנ"ב- 1992 (להלן- צו ההקלה), ולפיכך יחול על הרווח במכירת מניות אלו, מס שולי.
לא נדון במאמר זה בניתוח ודרך מסקנת הפסק, אלא בהשלכות הודאיות והאפשריות של ההלכה על פיה עניין לנו בהכנסה הונית.
האם כתוצאה מסיווג ההכנסה כהונית, מי מהללו יצטרכו להשליש לרשויות מס נוסף, שלא הוטל עליהם בעבר??(ככל ששומותיהן פתוחות)? נשאיר סוגיות אלו למחשבה.
השלכות נוספות מהלכת חגי כץ, לרבות בעניין מיסוי בינלאומי, והרחבה בעניין הביטוח הלאומי – במבזק המס הבא.
לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח רונית בר, ורו"ח ומשפטן ישי חיבה, ממשרדנו.
ביום 29 דצמבר, 2008 התקבל בכנסת תיקון מס' 169 לפקודה, במסגרת תוכנית להאצה כלכלית שנועדה לאפשר התמודדות והערכות טובה יותר של המשק בישראל עם המשבר הכלכלי העולמי. במסגרת זו נקבע תמריץ לחברות ישראליות למשוך רווחים מחברות זרות לישראל על מנת שיושקעו בכלכלה המקומית. בד בבד, נקבעו תמריצים לתושבי חוץ להשקיע בשוק ההון בישראל ובחברות ישראליות, וזאת בדרך של פטור ממס בגין רווחי הון מניירות ערך של חברות ישראליות ופטור ממס על הכנסות ריבית מניירות ערך ואג"ח הנסחרים בישראל.
להלן יפורטו התמריצים שנקבעו כאמור:
פטור מס על הכנסה של תושב חוץ מריבית, דמי ניכיון או הפרשי הצמדה
פטור ממס לתושב חוץ על רווחי הון מניירות ערך
מס חברות בשיעור של 5% על הכנסת דיבידנד מחו"ל – בהתקיים תנאים שנקבעו
במבזק הבא נדון בצורה מעמיקה בסוגיות המתעוררות בתיקון זה, בנושאים הדרושים יתר ליבון או שינוי.
לפרטים נוספים ניתן לפנות לעו"ד עופר רחמני או לעו"ד לילך רובין אשרוב ממשרדנו.
ביום 29 דצמבר, 2008 התקבל בכנסת תיקון מס' 169 לפקודה, במסגרת תוכנית להאצה כלכלית שנועדה לאפשר התמודדות והערכות טובה יותר של המשק בישראל עם המשבר הכלכלי העולמי. במסגרת זו נקבע תמריץ לחברות ישראליות למשוך רווחים מחברות זרות לישראל על מנת שיושקעו בכלכלה המקומית. בד בבד, נקבעו תמריצים לתושבי חוץ להשקיע בשוק ההון בישראל ובחברות ישראליות, וזאת בדרך של פטור ממס בגין רווחי הון מניירות ערך של חברות ישראליות ופטור ממס על הכנסות ריבית מניירות ערך ואג"ח הנסחרים בישראל.
להלן יפורטו התמריצים שנקבעו כאמור:
פטור מס על הכנסה של תושב חוץ מריבית, דמי ניכיון או הפרשי הצמדה
פטור ממס לתושב חוץ על רווחי הון מניירות ערך
מס חברות בשיעור של 5% על הכנסת דיבידנד מחו"ל – בהתקיים תנאים שנקבעו
במבזק הבא נדון בצורה מעמיקה בסוגיות המתעוררות בתיקון זה, בנושאים הדרושים יתר ליבון או שינוי.
לפרטים נוספים ניתן לפנות לעו"ד עופר רחמני או לעו"ד לילך רובין אשרוב ממשרדנו.
על פי סעיף 7(ד) לחוק עבודת נשים התשי"ד-1954, עובדת שילדה רשאית להיעדר מן העבודה, לאחר תום חופשת הלידה, עד לפרק זמן של 12 חודשים מן הלידה. היעדרות זאת נחשבת לחל"ת.
הזכות לחל"ת לאחר לידה ניתנה בעבר לעובדת, שעבדה עד תחילת חופשת הלידה 24 חודשים רצופים לפחות אצל אותו המעביד, או באותו מקום העבודה. מספר החודשים המרבי לחל"ת הוא רבע ממספר החודשים שבהם הועסקה העובדת, אך לא יותר מ-12 חודשים בסך הכול.
בחודש מארס 2008 נקבע בתיקון 44 לחוק, כי הזכות להיעדר מן העבודה לאחר חופשת הלידה, על פי הוראות סעיף 7(ד)(1) לחוק, תינתן לעובדת שעבדה 12 חודשים לפחות אצל אותו המעביד, או באותו מקום העבודה עד תחילת חופשת הלידה, ולא 24 חודשים.
להלן סעיף 7 האמור:
"7. זכות להיעדר מהעבודה…"
"(ד) (1) עובדת שעבדה עד תחילת חופשת הלידה אצל אותו מעביד או באותו מקום עבודה לפחות שניים עשר חודשים רצופים, רשאית להיעדר מהעבודה, מתום חופשת הלידה, מספר חדשים כרבע ממספר החדשים שבהם עבדה כאמור, אך לא יותר משנים עשר חודשים מיום הלידה וחלק של חודש לא יבוא במנין.
(2) " העדרה של העובדת מעבודתה מכוח פסקה (1) דינה כדין חופשה ללא תשלום, וזמן העדרה לא יבוא במנין לגבי זכויות התלויות בותק".
(3) עובדת שנעדרה מעבודתה מכוח פסקה (1) והתייצבה לעבודה לפני תום תקופת חופשתה, או הביעה רצונה לחזור לעבודה כאמור, לא יוכל המעביד לדחות את החזרתה לעבודה יותר מארבעה שבועות מיום שהתייצבה או הביעה רצונה לחזור."
בפסק הדין, בעניין תמר בהירי נ' מדינת ישראל (דב"ע מב/77-3), נקבע שבתקופת החל"ת מתקיימים יחסי עובד-מעביד, אך העובד אינו חייב לעבוד, והמעביד אינו חייב לשלם שכר עבודה.
החופשה האמורה נועדה לטיפול בתינוק, בלי שייפגעו זכויות היולדת כעובדת.
עובדת, שנעדרה מעבודתה והתייצבה לעבודה לפני תום תקופת חופשתה, או שהיא הביעה רצונה לחזור לעבודה, מעבידה לא יוכל לדחות את חזרתה לעבודה יותר מארבעה שבועות מן היום שבו היא התייצבה, או מן היום שבו היא הביעה את רצונה לחזור לעבודה.
פקיד ההשמה בלשכת שירות התעסוקה מציע לדורשת עבודה בחל"ת, כאמור לעיל, את אותה העבודה שהיא ביצעה ערב יציאתה לחופשה. אם המשרה איננה פנויה, ולא נמצאה לה עבודה מתאימה אחרת, יינתן לה אישור אבטלה.
פקיד התביעות של המל"ל רשאי להפנות את התובעת למעסיק האחרון, שאישר את יציאתה לחל"ת – לבדיקת אפשרות חזרתה לעבודה. הפנייה נעשית באמצעות טופס מיוחד שהוכן לצורך כך.
אם המעסיק השיב, שהעובדת רשאית לחזור לעבודה – תביעתה לדמי אבטלה תידחה, כיוון שהיא אינה מובטלת.
אם המעסיק השיב, שהוא אינו יכול לקבל את העובדת בחזרה לעבודה, בציון הסיבה ו/או שהוא קבע מועד מאוחר יותר, שבו היא רשאית לחזור לעבודה (כיוון שאת המשרה אייש עובד אחר, או שהמשרה הוקפאה, וכו'), העובדת תהיה זכאית לדמי אבטלה, החל ממועד התייצבותה בלשכת התעסוקה ועד לתאריך, שנקב המעסיק כתאריך שבו הוא יקבל אותה חזרה לעבודה, ובתנאי שמתקיימים שאר תנאי הזכאות.
נכתב ע"י רו"ח אורנה צח (גלרט).