במבזק מס 162 דנו בשאלה – מה יהיה דינו של נישום יחיד בנסיבות לפיהן הוא תושב ישראל לפי הפקודה, אולם נחשב לתושב חוץ בהתאם להוראות האמנה.
לכאורה, סעיף 196 לפקודה קובע כי הוראות האמנה גוברות על הדין הפנימי, אך בנושאים בהם אין התנגשות, או שלא הוסדרו באמנה במפורש, עדיין תהא תחולה להוראות הדין הפנימי. רשות המסים (בין השאר, בהודעתה מיום 17.10.2006 בנושא "הקלות לתושב חוזר סעיפים 14 ו- 97(ב) לפקודה מיום 17.10.2006), גורסת כי ההקלות לתושב חוזר יוענקו רק ליחיד שחדל להיות תושב ישראל לפי הוראות סעיף 1 לפקודה. לפיכך, לעמדתה: יישללו מהיחיד ההטבות לתושב חוזר המנויות בסעיפים 14(ג)ו- 97(ב)(2) לפקודה, אם לא "ניתק" תושבות על פי הדין הפנימי לתקופה של שלוש שנים רצופות לפחות, אף אם נחשב לתושב חוץ במשך אותן שנים לפי הוראות האמנה (לאחר יישום של "כללי שובר השוויון"). (שכן לגרסתה סעיפים כגון 14 ו- 97(ב) נבחנים לפי הדין הפנימי בלבד).
עמדה זו של רשות המיסים במרבית המקרים עלולה לפגוע בנישומים, ואולם יתכן וזוהי "חרב פיפיות" ונדגים:
לדעתנו, חוסר האחידות בעניין מאפשר ניצול מרבי של הוראות מקלות בפקודה המוענקות לתושב חוץ (או למי שהיה תושב חוץ) מכוח הוראות האמנה, למרות היות היחיד תושב ישראל בהתאם להגדרת "תושב ישראל" בפקודה.
לפרטים נוספים והבהרות בנושא זה ניתן לפנות לרו"ח (משפטן) חגי אלמקייס או לעו"ד רו"ח גדי אלימי ממשרדנו.
שינויים צפויים בחוק מיסוי מקרקעין
לאחרונה פורסם כי הממשלה החליטה לערוך מספר שינויים משמעותיים בחוק מיסוי המקרקעין. ההחלטה התקבלה במסגרת הדיונים על תקציב המדינה לשנת 2008 וחוק ההסדרים. נדגיש כי המדובר בהחלטות בלבד, ובכדי שיכנסו לתוקף דרוש אישור הכנסת לתיקוני חקיקה אלו. השינויים שנדונו בישיבת הממשלה, בהתאם לפרסומים השונים, נוגעות להפחתת מס רכישה על רכישת דירת מגורים "יחידה", ביטול שיעורי מס היסטוריים בהדרגה, וביטול מס המכירה. כל אחת מההחלטות הללו חשובה ומבורכת בפני עצמה. ובקצרה:
שיעור המס על הכנסות מפיקדון הנקוב במט"ח – תיקון "טעות" באופן רטרואקטיבי
לאחרונה אישרה הכנסת תיקון 158 לפקודת מ"ה אשר משמעותה העלאה רטרואקטיבית (החל מ- 1.1.06) בשיעור המס החל לגבי הכנסות מפיקדונות הנקובים במט"ח לשיעור של 20% במקום 15%. (הלקונה החקיקתית נוצרה בתיקון 147 בהגדרת מדד, עם ביטול חלק ה3 לפקודה, וזו אפשרה לקבוע כי פיקדון צמוד מט"ח נחשב כפיקדון שאינו צמוד כך שעל הכנסות ריבית ממנו יחול שיעור של 15% בלבד. ראה הרחבה במבזק מס מספר 206). אף כי חקיקת מיסוי רטרואקטיבית אינה מקובלת במחוזותינו הרי לאור "בקשתו האישית" של מנהל רשות המיסים מוועדת הכספים, נאותה זו, ל"אשר" את התיקון המבוקש בתחולה מיום 1.1.2006, רק עתה.
לא למותר לציין, כי טרם נודע על תיקון חקיקה זה, הוטלה סוגיית שיעור המס הספציפי במקרה דנן בשנת 2006 לפתחו של ביהמ"ש בהליך של תביעה ייצוגית כנגד רשות המיסים. נמתין…
לפרטים ניתן לפנות לרו"ח (משפטן) ישי חיבה ממשרדנו.
רבות השאלות העולות בבחינת הנושא של חוזים מפוצלים וקבוצות רכישה. האם מדובר בהתארגנות מספר רוכשים המעוניינים לבנות ביתם ולשם ייעול וחסכון מתארגנים כקבוצה/עמותה, או שמא המדובר בעצם בקבלן המוכר דירות ללקוחות פוטנציאלים ולשם חסכון במיסים השונים, יוצר מערכת חוזים מורכבת בניסיון להסוות פעילותו כקבלן/יזם.
בפס"ד מקיף שפורסם זה עתה בעניין קווי נדל"ן (ו"ע 1262/02), סוקרת הוועדה את הפסיקה והוראות הביצוע הדנות בנושא וקובעת את המבחנים השונים לבחינת מהות העסקה – האם מדובר בעסקת תיווך/ארגון בלבד או ביזמות למכירת דירות מגורים וכן את המבחנים לקביעת זהות היזם, במידה והמסקנה הינה, שהקונה רכש נכס גמור.
עובדות המקרה:
ו"ע בוחנת את הסממנים לבחינת החוזים המפוצלים וקובעת:
לעוררת הייתה שליטה ומעורבות (באמצעות מנהלת הפרויקט) בכל שלבי הקמת הפרויקט, החל משלב רכישת הקרקע, שלב התכנון והשגת היתרי הבניה ועד לגמר הבניה.
ועדת הערר קובעת כי יש הצדקה להטלת מס רכישה כנקבע ע"י מיסוי מקרקעין, כמו יוטל מס מכירה בשיעור 0.8% משווי המכירה של דירות המגורים ל- 14 רוכשים (לא 2.5% כנקבע ע"י מיסוי מקרקעין) ו- 2.5% משווי מכירת ה"שלדים" ל- 4 הרוכשים.
לגבי מס השבח, קובעת ועדת הערר כי המשיב נהג בנוקשות רבה מבלי להפעיל שיקול דעת בתבונה. המשיב לא התיר את הוצאות הבניה הניכוי, המשיב לא הסכים לבקשת העוררת ליישום ס' 50 ובדרך זו הביא למיסוי כפול בגין "דמי התיווך", "דמי הפיקוח", "דמי התכנון" וכו' אשרדווחולפ"ש. ו"ע מורה למשיב לאפשר לעוררת לפנות לפ"ש בבקשה לקבלת ס' 50 ובדרך זו לקבל פטור ממס השבח, ולהיות נישומה ע"י פקיד השומה לבדו.
לפרטים נוספים ניתן לפנות לרונית בר רו"ח ממשרדנו.
שינויים צפויים בחוק מיסוי מקרקעין
לאחרונה פורסם כי הממשלה החליטה לערוך מספר שינויים משמעותיים בחוק מיסוי המקרקעין. ההחלטה התקבלה במסגרת הדיונים על תקציב המדינה לשנת 2008 וחוק ההסדרים. נדגיש כי המדובר בהחלטות בלבד, ובכדי שיכנסו לתוקף דרוש אישור הכנסת לתיקוני חקיקה אלו. השינויים שנדונו בישיבת הממשלה, בהתאם לפרסומים השונים, נוגעות להפחתת מס רכישה על רכישת דירת מגורים "יחידה", ביטול שיעורי מס היסטוריים בהדרגה, וביטול מס המכירה. כל אחת מההחלטות הללו חשובה ומבורכת בפני עצמה. ובקצרה:
שיעור המס על הכנסות מפיקדון הנקוב במט"ח – תיקון "טעות" באופן רטרואקטיבי
לאחרונה אישרה הכנסת תיקון 158 לפקודת מ"ה אשר משמעותה העלאה רטרואקטיבית (החל מ- 1.1.06) בשיעור המס החל לגבי הכנסות מפיקדונות הנקובים במט"ח לשיעור של 20% במקום 15%. (הלקונה החקיקתית נוצרה בתיקון 147 בהגדרת מדד, עם ביטול חלק ה3 לפקודה, וזו אפשרה לקבוע כי פיקדון צמוד מט"ח נחשב כפיקדון שאינו צמוד כך שעל הכנסות ריבית ממנו יחול שיעור של 15% בלבד. ראה הרחבה במבזק מס מספר 206). אף כי חקיקת מיסוי רטרואקטיבית אינה מקובלת במחוזותינו הרי לאור "בקשתו האישית" של מנהל רשות המיסים מוועדת הכספים, נאותה זו, ל"אשר" את התיקון המבוקש בתחולה מיום 1.1.2006, רק עתה.
לא למותר לציין, כי טרם נודע על תיקון חקיקה זה, הוטלה סוגיית שיעור המס הספציפי במקרה דנן בשנת 2006 לפתחו של ביהמ"ש בהליך של תביעה ייצוגית כנגד רשות המיסים. נמתין…
לפרטים ניתן לפנות לרו"ח (משפטן) ישי חיבה ממשרדנו.
רבות השאלות העולות בבחינת הנושא של חוזים מפוצלים וקבוצות רכישה. האם מדובר בהתארגנות מספר רוכשים המעוניינים לבנות ביתם ולשם ייעול וחסכון מתארגנים כקבוצה/עמותה, או שמא המדובר בעצם בקבלן המוכר דירות ללקוחות פוטנציאלים ולשם חסכון במיסים השונים, יוצר מערכת חוזים מורכבת בניסיון להסוות פעילותו כקבלן/יזם.
בפס"ד מקיף שפורסם זה עתה בעניין קווי נדל"ן (ו"ע 1262/02), סוקרת הוועדה את הפסיקה והוראות הביצוע הדנות בנושא וקובעת את המבחנים השונים לבחינת מהות העסקה – האם מדובר בעסקת תיווך/ארגון בלבד או ביזמות למכירת דירות מגורים וכן את המבחנים לקביעת זהות היזם, במידה והמסקנה הינה, שהקונה רכש נכס גמור.
עובדות המקרה:
ו"ע בוחנת את הסממנים לבחינת החוזים המפוצלים וקובעת:
לעוררת הייתה שליטה ומעורבות (באמצעות מנהלת הפרויקט) בכל שלבי הקמת הפרויקט, החל משלב רכישת הקרקע, שלב התכנון והשגת היתרי הבניה ועד לגמר הבניה.
ועדת הערר קובעת כי יש הצדקה להטלת מס רכישה כנקבע ע"י מיסוי מקרקעין, כמו יוטל מס מכירה בשיעור 0.8% משווי המכירה של דירות המגורים ל- 14 רוכשים (לא 2.5% כנקבע ע"י מיסוי מקרקעין) ו- 2.5% משווי מכירת ה"שלדים" ל- 4 הרוכשים.
לגבי מס השבח, קובעת ועדת הערר כי המשיב נהג בנוקשות רבה מבלי להפעיל שיקול דעת בתבונה. המשיב לא התיר את הוצאות הבניה הניכוי, המשיב לא הסכים לבקשת העוררת ליישום ס' 50 ובדרך זו הביא למיסוי כפול בגין "דמי התיווך", "דמי הפיקוח", "דמי התכנון" וכו' אשרדווחולפ"ש. ו"ע מורה למשיב לאפשר לעוררת לפנות לפ"ש בבקשה לקבלת ס' 50 ובדרך זו לקבל פטור ממס השבח, ולהיות נישומה ע"י פקיד השומה לבדו.
לפרטים נוספים ניתן לפנות לרונית בר רו"ח ממשרדנו.