מבזק מס מספר 219 - 

מיסוי מקרקעין  24.8.2007

מס רכישה, מכירה ושיעורים היסטוריים, ו"תיקון" שיעור המס על ריבית מט"ח - 24.8.2007

שינויים צפויים בחוק מיסוי מקרקעין

לאחרונה פורסם כי הממשלה החליטה לערוך מספר שינויים משמעותיים בחוק מיסוי המקרקעין. ההחלטה התקבלה במסגרת הדיונים על תקציב המדינה לשנת 2008 וחוק ההסדרים. נדגיש כי המדובר בהחלטות בלבד, ובכדי שיכנסו לתוקף דרוש אישור הכנסת לתיקוני חקיקה אלו. השינויים שנדונו בישיבת הממשלה, בהתאם לפרסומים השונים, נוגעות להפחתת מס רכישה על רכישת דירת מגורים "יחידה", ביטול שיעורי מס היסטוריים בהדרגה, וביטול מס המכירה. כל אחת מההחלטות הללו חשובה ומבורכת בפני עצמה. ובקצרה:

  • מס הרכישה (לדירת מגורים "יחידה") – הורחבה מדרגת הפטור עד ל- 850 אלפי ש"ח, הורחבה מדרגת 3.5% עד ל- 1.3 מליון ש"ח, ורק מעל סכום זה יוטל מס של  5% .
  • מס מכירה – מס המכירה החליף את מס העיזבון שנפטר בשיבה "טובה" בסוף 1999, בתיקון 50 לחוק נקבע (ככלל) כי המס (2.5% משווי המקרקעין) יחול רק על מכר מקרקעין (שאינם דירת מגורים מזכה) אשר נרכשו עד ליום 7.11.2001. לאור לחץ ציבורי מתמשך הוחלט כאמור לבטל מס זה כליל. יש להניח כי עצם ביטול מס המכירה כליל זמן קצר יחסית, לאחר לידתו, יעמוד לטובת הנישומים בעימותים משפטיים ככל שיש להם, בעניין חוק זה, עם רשויות מסמ"ק, כפי שראינו בפסקי דין בעניין חוק מס בולים – לאור ביטולו באחרונה.
  • ביטול שיעורי מס היסטוריים  אף כי בעניין רווח הון נעשה כבר בתיקון 132, ביטול הדרגתי לשיעורי המס ההיסטוריים הרי שבעניין מיסוי מקרקעין, ולמעט חריגים, נכשל הרעיון תחת לחציו של הלובי המושבי-חקלאי. לפי החלטת הממשלה הנדונה הוחלט לבטל השיעורים ההיסטוריים המופחתים בשבח מקרקעין,בהדרגה- כך שהחל משנת 2008 יועלה שיעור המס ב-2% וכן בשנת 2009, ובשנים הבאות ב- 1% כל שנה עד לשיעור מרבי של 20%(או 25% לפי העניין). מעניין יהיה לראות אם גם הפעם יצליח ה"לובי" לסכל את החקיקה.

שיעור המס על הכנסות מפיקדון הנקוב במט"ח – תיקון "טעות" באופן רטרואקטיבי

לאחרונה אישרה הכנסת תיקון 158 לפקודת מ"ה אשר משמעותה העלאה רטרואקטיבית (החל מ-  1.1.06) בשיעור המס החל לגבי הכנסות מפיקדונות הנקובים במט"ח לשיעור של 20% במקום 15%. (הלקונה החקיקתית נוצרה בתיקון 147 בהגדרת מדד, עם ביטול חלק ה3 לפקודה, וזו אפשרה לקבוע כי פיקדון צמוד מט"ח נחשב כפיקדון שאינו צמוד כך שעל הכנסות ריבית ממנו יחול שיעור של 15% בלבד.  ראה הרחבה במבזק מס מספר 206).      אף כי חקיקת מיסוי רטרואקטיבית אינה מקובלת במחוזותינו הרי לאור "בקשתו האישית" של מנהל רשות המיסים מוועדת הכספים, נאותה זו, ל"אשר" את התיקון המבוקש בתחולה מיום 1.1.2006, רק עתה.

לא למותר לציין, כי טרם נודע על תיקון חקיקה זה, הוטלה סוגיית שיעור המס הספציפי במקרה דנן בשנת 2006 לפתחו של ביהמ"ש בהליך של תביעה ייצוגית כנגד רשות המיסים. נמתין…

 

לפרטים ניתן לפנות לרו"ח (משפטן) ישי חיבה ממשרדנו.

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה