ביום 21 באוקטובר 2014, פרסמה רשות המיסים חוזר מקצועי ביחס להקלות בזקיפת שווי שימוש ברכב, בנסיבות מסוימות.
להלן עיקרי החוזר:
ככלל, החוזר חוזר על עמדתה המסורתית של הרשות לפיה "שימוש פרטי ברכב או פוטנציאל שימוש" ולו חלקי ברכב, מחייב זקיפת שווי מלא.
עם זאת, רשות המיסים אפשרה מספר הקלות ל"רכבי מאגר" של מעביד, הכוונה היא לרכבים שהשימוש בהם הוא לפעילויות שוטפות של המעביד ואינם מוקצים לעובד כלשהו, וכן לא הוצמד רכב אחר לאותו עובד. והכל בנסיבות מיוחדות של העמדת הרכב, הן באשר לחריגה משעות העבודה הרגילות והן לפעילות מחוץ למקום העבודה:
עד 10 ימים בחודש ולא יותר מ – 100 ימים בשנה, הרכב נותר בידי העובד רק למשך הלילה בלבד, נעשה באופן אקראי ולא שיטתי, לא נמצא בידי העובד בסופי שבוע, חגים, ימי חופשה או כל יום היעדרות אחר וכן קיים תיעוד מלא של המעביד וכו'.
עמדת רשות המיסים הינה ראויה ונכונה שכן היא מקדמת את תפיסת התכלית הכלכלית על פני התפיסה הנוקשה של קביעת שווי חודשי מלא, ללא אבחנה ובכל מקרה.
לדעתנו, יש לאמץ פרשנות זו גם ביחס למקרים אחרים שבהם ישנן נסיבות כלכליות הניתנות להוכחה ששווי הטבה אינו מלא וכי יש לזקוף שווי יחסי שיביא בחשבון עלות העובד הישירה שבה הוא נושא, ככל שקיימת.
נציין כי, איננו מכוונים לגובה השווי שיש לזקוף ביחס לשימוש הפרטי או העסקי (כדוגמת: מד קילומטרים, כפי שנדון בפס"ד עירית מעלה אדומים), אלא ביחס לנסיבות כלכליות שבהן העובד אינו מקבל את מלוא ההטבה וכי הוא נושא בחלק מעלויות מתוך הנטו שלו.
ובמה דברים אמורים:
במצבים מסוג זה לדעתנו ודאי שיש לאפשר לקבוע שווי חלקי בהתחשב בעלות שבה נושא העובד (קרי השתתפות העובד בהוצאה הכוללת), שכן מטרת התקנות הינה לקבוע את שווי ההטבה, ממנה נהנה העובד. במידה והעובד נושא בחלק מהעלויות בעצמו אין מקום לזקוף לו שווי מלא, כעובד אחר שכל עלות ההטבה שלו מוטלת על המעביד, אלא יש לדעתנו לחייבו בשווי יחסי בלבד בגובה הפער שבין השווי הרגיל לבין העלות שבה עמד העובד.
לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח (משפטן) ישי כהן ולרו"ח ענת דואני, ממשרדנו.
נשתף בשאלה שנשאלנו במסגרת ייעוץ שאנו מעניקים בקשר לנאמנויות, ודעתנו בקשר אליה.
תחת הוראות דין הנאמנויות החדש, נאמנות בה קיים יוצר תושב חוץ ונהנה תושב חוץ מסווגת כנאמנות תושבי חוץ אשר אינה נדרשת לדווח בישראל (ככל שאין הכנסות חייבות בישראל).
מה קורה כאשר עולה היוצר בנאמנות לישראל? האם עלייתו עשויה להקים חובות דיווח לו או לנאמנות?
בהתקיים התנאים המהותיים הנדרשים, עשויה הנאמנות להפוך עם עלייתו של היוצר לנאמנות נהנה תושב חוץ, זאת בהנחה שמתקיימים תנאי אי- ההדירות הנדרשים (למשל, שהנהנה בנאמנות אינו בנו הקטין של היוצר). אולם, בנאמנות נהנה תושב חוץ נדרש הנאמן להגיש הודעה שנתית (גם אם אינו חייב בהגשת דוח שנתי) בטופס 143 על היותה של הנאמנות נאמנות נהנה תושב חוץ, ובמצורף גם הודעה על נאמנות בלתי הדירה בטופס 141. חובה מקבילה החלה על היוצר בנסיבות המתוארות נדחתה כמפורט להלן.
השאלה הנשאלת היא האם עצם מעמדו של היוצר כעולה חדש לא מקנה את ההקלות בדיווח לנאמן עצמו?
הקלות מסוימות בעניין נאמנויות ועולים חדשים ניתן למצוא בהוראות הפקודה או בהוראות מקצועיות שפרסמה רשות המסים בעניין זה, למשל:
לעמדתנו, לאור התכלית שעמדה ביסוד חקיקתו (עידוד עלייה והסרת חסמים), תיקון 168 לפקודה ("חוק העולים") מבטל את חובת הגשת הדוחות וההודעות המצוינות לעיל, הן על ידי היוצר והן על ידי הנאמן בנאמנות שהפכה ל"ברת דיווח" עם עלייתו של היוצר כפי שמתואר לעיל.
כמו כן, נתמוך עמדתנו כאמור בכך שמטרתו של פרק הנאמנויות היתה לבטל את יתרון המס שהיה קיים בהחזקת נכסים באמצעות נאמנות בהשוואה להחזקת נכסים ישירה וליצור ניטראליות, עד כמה שניתן, בין שני המצבים. לעמדתנו, לא הייתה כל מטרה להרע את מצבו של הנישום רק בשל העובדה שנכסיו מוחזקים על ידי נאמן. והרי, לו היה העולה מחזיק את נכסיו בחו"ל במישרין או מעבירם לילדיו (הנהנים בנאמנות) במישרין, לא הייתה קמה שום חבות דיווח בקשר אליהם עם עלייתו.
יתרה מכך, גם אם הייתה הנאמנות מסווגת כנאמנות תושבי ישראל, היה הנאמן פטור מחובת הגשת דוחות והודעות משך תקופת ההקלה, ובבחינת "קל וחומר" אמור המצב החוקי להיות כזה גם בקשר לנאמנות נהנה תושב חוץ.
מסקנתנו בהקשר לדוגמא שניתנה, היא כי חובת הגשת הודעות כאמור לעיל על ידי נאמן קיימת רק בשנת המס הראשונה שלאחר תום תקופת ההטבות בת עשר השנים ממועד עליית היוצר לישראל.
למשרדנו ניסיון רב בטיפול בסוגיות הקשורות לנאמנויות.
לפרטים נוספים, ניתן לפנות לרו"ח (משפטן) אייל סנדו, ממשרדנו.
אחד הכלים אשר המחוקק מעניק למוכר לצורך הפחתת חבות המס במכירת נכס, הינו כלי הפריסה.
סעיף 48א(ה) רישא לחוק מיסוי מקרקעין (להלן: "החוק") קובע, כי המוכר רשאי לבקש כי המס על השבח הריאלי, יחושב כאילו נבע השבח בחלקים שנתיים שווים, תוך תקופה שאינה עולה על 4 שנות מס או על תקופת הבעלות בנכס, לפי הקצרה שבהן, והמסתיימת בשנת המס שבה נבע השבח (להלן: "תקופת הפריסה").
חישוב המס בשנות הפריסה מתבצע תוך התחשבות בשיעורי המס וביתרת הנקודות הזיכוי שזכאי להן המוכר בכל אחת משנות המס בתקופת הפריסה (ראו הרחבה במבזק מס' 551).
בעקבות תיקון 76, עולה השאלה האם הוראות הפריסה אפשרויות ליישום גם בחישוב לינארי מוטב כמתואר בסעיף 48א(ב2) לחוק, דהיינו – האם ניתן לפרוס את חלק השבח הריאלי החייב במס בשיעור 25%, במכירת דירת מגורים מזכה בידי יחיד?
ראשית נזכיר, כי תקרת שיעור המס על השבח הראלי כאמור הינה 25%, כך שהפחתתו האפשרית רלוונטית בעיקר בידי מוכרים מעל גיל 60, שהכנסתם האחרת נמוכה במיוחד, שכן אוכלוסייה זו זכאית לנצל את מדרגות המס הנמוכות גם כנגד השבח ולא רק כנגד הכנסתה מיגיעה אישית.
על פניו נראה שפריסה זו אפשרית ואין כל בעיה לשלב בין החישוב הלינארי המוטב לבין סעיף הפריסה. עם זאת, עדיין יש לבחון האם ניתן לבצע פריסה, גם כאשר יום המכירה הינו בשנת 2014, דהיינו, כאשר 3 השנים שקדמו לשנת המכירה, שייכות לתקופה שקדמה ליום התחילה שבגינה ניתן פטור ממס על השבח הריאלי?
במשרדי השומה נשמעת דעה, שהדבר אינו אפשרי מאחר והשבח הריאלי החייב במס הינו רק בגין התקופה, החל משנת 2014 ומשכך אין אפשרות לבצע פריסה אחורה לשנים "פטורות".
אנו בדעה כי מאחר וחלוקת השבח הריאלי לתקופה חייבת ותקופה פטורה, מבוצע באופן לינארי, ללא קשר לבחינת עיתוי צמיחת השבח האמיתי של המקרקעין בשנים אלו, הרי שבהחלט יתכן מצב שבו השבח שיחויב במס בשיעור של 25% בשנת 2014, מקורו דווקא בשנים קודמות ועל כן נכון הדבר לאפשר את פריסת החלק החייב במקרה זה גם לשנים "הפטורות", (הגם שאין זה נכון לטעמנו להעניק פטור בגין אותו חלק מהשבח שנפרס לאותן שנים, אלא לצרפו להכנסתו החייבת של המוכר לצורך חישוב המס באותם שנים).
כתימוכין לעמדתנו, נראה כי בחלק ה'3 לפקודת מס הכנסה, בסעיף 105יג(ג), כנוסחו ערב ביטולו בתיקון 147 לפקודה (החלק שהחיל חבות במס בשיעורים מופחתים של 15% על ני"ע סחירים בבורסה, לאחר שנתבטלה מדיניות המיסוי לפיה עד שנת 2002 חל פטור מלא ממס על רווחי הון מני"ע סחירים בבורסה), נקבע במפורש כי לא תתאפשר פריסה על רווח ההון במכירת ניירות ערך הרשומים למסחר בבורסה וזאת לאור העובדה כי רווח ההון החייב במס חושב אז בהתאם לעליית הערך האמיתית של המניות החל משנת 2003 (כלומר רק על עליית שווי השוק של נייר הערך מיום 31.12.2002 ואילך) ומשכך לא הייתה הצדקה לבצע פריסה לשנים בהם הרווח האמיתי היה פטור ממס.
לאור האמור לעיל, אנו בדעה כי יש מקום לאשר פריסה של חלק השבח הריאלי החייב לפי סעיף 48א(ב2) לחוק, בכל מקרה, לרבות אם המכירה בוצעה בשנת 2014.
לפרטים נוספים, ניתן לפנות לעו"ד ורו"ח אהרון צ'יסמדיה ולרו"ח (משפטן) ישי חיבה ממשרדנו.
אחד הכלים אשר המחוקק מעניק למוכר לצורך הפחתת חבות המס במכירת נכס, הינו כלי הפריסה.
סעיף 48א(ה) רישא לחוק מיסוי מקרקעין (להלן: "החוק") קובע, כי המוכר רשאי לבקש כי המס על השבח הריאלי, יחושב כאילו נבע השבח בחלקים שנתיים שווים, תוך תקופה שאינה עולה על 4 שנות מס או על תקופת הבעלות בנכס, לפי הקצרה שבהן, והמסתיימת בשנת המס שבה נבע השבח (להלן: "תקופת הפריסה").
חישוב המס בשנות הפריסה מתבצע תוך התחשבות בשיעורי המס וביתרת הנקודות הזיכוי שזכאי להן המוכר בכל אחת משנות המס בתקופת הפריסה (ראו הרחבה במבזק מס' 551).
בעקבות תיקון 76, עולה השאלה האם הוראות הפריסה אפשרויות ליישום גם בחישוב לינארי מוטב כמתואר בסעיף 48א(ב2) לחוק, דהיינו – האם ניתן לפרוס את חלק השבח הריאלי החייב במס בשיעור 25%, במכירת דירת מגורים מזכה בידי יחיד?
ראשית נזכיר, כי תקרת שיעור המס על השבח הראלי כאמור הינה 25%, כך שהפחתתו האפשרית רלוונטית בעיקר בידי מוכרים מעל גיל 60, שהכנסתם האחרת נמוכה במיוחד, שכן אוכלוסייה זו זכאית לנצל את מדרגות המס הנמוכות גם כנגד השבח ולא רק כנגד הכנסתה מיגיעה אישית.
על פניו נראה שפריסה זו אפשרית ואין כל בעיה לשלב בין החישוב הלינארי המוטב לבין סעיף הפריסה. עם זאת, עדיין יש לבחון האם ניתן לבצע פריסה, גם כאשר יום המכירה הינו בשנת 2014, דהיינו, כאשר 3 השנים שקדמו לשנת המכירה, שייכות לתקופה שקדמה ליום התחילה שבגינה ניתן פטור ממס על השבח הריאלי?
במשרדי השומה נשמעת דעה, שהדבר אינו אפשרי מאחר והשבח הריאלי החייב במס הינו רק בגין התקופה, החל משנת 2014 ומשכך אין אפשרות לבצע פריסה אחורה לשנים "פטורות".
אנו בדעה כי מאחר וחלוקת השבח הריאלי לתקופה חייבת ותקופה פטורה, מבוצע באופן לינארי, ללא קשר לבחינת עיתוי צמיחת השבח האמיתי של המקרקעין בשנים אלו, הרי שבהחלט יתכן מצב שבו השבח שיחויב במס בשיעור של 25% בשנת 2014, מקורו דווקא בשנים קודמות ועל כן נכון הדבר לאפשר את פריסת החלק החייב במקרה זה גם לשנים "הפטורות", (הגם שאין זה נכון לטעמנו להעניק פטור בגין אותו חלק מהשבח שנפרס לאותן שנים, אלא לצרפו להכנסתו החייבת של המוכר לצורך חישוב המס באותם שנים).
כתימוכין לעמדתנו, נראה כי בחלק ה'3 לפקודת מס הכנסה, בסעיף 105יג(ג), כנוסחו ערב ביטולו בתיקון 147 לפקודה (החלק שהחיל חבות במס בשיעורים מופחתים של 15% על ני"ע סחירים בבורסה, לאחר שנתבטלה מדיניות המיסוי לפיה עד שנת 2002 חל פטור מלא ממס על רווחי הון מני"ע סחירים בבורסה), נקבע במפורש כי לא תתאפשר פריסה על רווח ההון במכירת ניירות ערך הרשומים למסחר בבורסה וזאת לאור העובדה כי רווח ההון החייב במס חושב אז בהתאם לעליית הערך האמיתית של המניות החל משנת 2003 (כלומר רק על עליית שווי השוק של נייר הערך מיום 31.12.2002 ואילך) ומשכך לא הייתה הצדקה לבצע פריסה לשנים בהם הרווח האמיתי היה פטור ממס.
לאור האמור לעיל, אנו בדעה כי יש מקום לאשר פריסה של חלק השבח הריאלי החייב לפי סעיף 48א(ב2) לחוק, בכל מקרה, לרבות אם המכירה בוצעה בשנת 2014.
לפרטים נוספים, ניתן לפנות לעו"ד ורו"ח אהרון צ'יסמדיה ולרו"ח (משפטן) ישי חיבה ממשרדנו.
ביה"ד הארצי לעבודה (עב"ל 13884-08-12) קבע ביום 30.10.14 כי מבוטח שקיבל מספר קצבאות נכות מעבודה, ישלם לו המוסד לביטוח לאומי (להלן: המל"ל) קצבה אחת לפי בסיס השכר הגבוה.
תמצית עובדתית
החלטת ביה"ד האזורי
דיון והחלטת ביה"ד הארצי
לאור הפסק אנו מציעים למבוטחים מקבלי גמלאות פגיעה מעבודה שנפגעו בשתי תאונות נפרדות או יותר, לבצע בדיקה בדבר הגדלת הגמלה המגיעה להם. ההגדלה כאמור אמורה להנתן גם אחורנית, לתקופה העולה על שנה.
לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח אורנה צח (גלרט), לחיים חיטמן ולרו"ח (משפטן) ישי חיבה.