מבזק מס מספר 220 - 30.8.2007

מיסוי בינלאומי - תמריצי מס בדרום קוריאה ו"אפקט הפרפר" - כיצד מושפע האוצר בישראל?

ממשלת דרום קוריאה הודיעה באחרונה על הארכת תקופת הטבות המס הניתנות לפעילויות של משקיעים זרים באזורי סחר חופשי במדינה. בין יתר ההטבות, הוארך תוקף ההוראה המעניקה לגופים בשליטת תושבי חוץ הפחתת שיעור מס החברות שיחויבו בו בגין הכנסתם החייבת שהופקה במדינה מתקופה של 5 שנים לתקופה של 7 שנים. כך שבמשך 5 שנים תהנה החברה הזרה (חברה תושבת קוריאה בבעלות תושבי חוץ), מ- 100% הנחה בשיעור מס החברות, ובמשך השנתיים הנוספות הנחה של 50% (כיום שיעור מס החברות בדרום קוריאה עומד על 27.5%).

מטרת הממשלה הקוריאנית בצעד זה הינה הגדלת היקף ההשקעות הזרות במדינה.

מדינות רבות (וישראל ביניהן) נוהגות להעניק תמריצי מס שונים לעידוד השקעות בתחומן. לעיתים, ממוקדים תמריצים אלו בהפחתת מס החברות החל על מיזמים של תושבי חוץ המתבצעים בתחומי המדינה. דיונים רבים מתקיימים בשאלת תרומתן של הטבות המס להגדלה בהיקף ההשקעות הזרות במדינה. מאחר ומרבית המדינות שמהם מגיעים המשקיעים ממילא מחייבות הכנסות תושביהן במס על בסיס כלל עולמי, לעיתים רבות הפחתת שיעור המס במדינת המקור (בה מבוצעת הפעילות מניבת ההכנסה) מאבדת מיעילותה כיוון שמדינת התושבות של המיזם ממילא תחייב במס את מלוא הרווחים ותעניק זיכוי אך ורק בשל המס ששולם בפועל במדינת המקור. במצב דברים זה, המס שנחסך במדינת המקור ישולשל לאוצר מדינת המושב.

ישנן אמנות למניעת כפל מס שבהן נכלל סעיף "חסך מס" (tax sparing), אשר מטרתו להבטיח את שימור הטבת המס שהוענקה במדינת המקור למשקיע. תוצאה זו תושג ע"י כך שמדינת התושבות תתחשב במס שאמור היה להשתלם במדינת

המקור אילולא הופחת על ידי חקיקת התמריץ, ותיתן זיכוי – כנגד המס החל בה – בגין מלוא המס שאמור היה להשתלם. כך למשל, אילו הופחת המס במדינת המקור מסכום של 30 ל- 10 עקב חוק התמריץ, תיתן מדינת התושבות זיכוי כאילו שולם מס בסכום של 30. ע"י כך, סכום המס שנחסך נותר בכיסו של הנישום ואינו מוסט מאוצר מדינת המקור לאוצר מדינת התושבות.

לישראל מספר אמנות מס הכוללות הוראות מסוג זה, בגרסאות שונות. האמנה עם דרום-קוריאה כוללת בסעיף 24 – העוסק במניעת כפל מס – הוראת חסך מס מרחיבה ביותר וחריגה ביחס להוראות באמנות מס אחרות של ישראל.

על פי האמור בסעיף זה, תושב ישראל שהפיק הכנסה בדרום קוריאה אשר בהתאם להוראות האמנה רשאית דרום קוריאה לחייבה במס, יקבל זיכוי בשל מס זה כנגד המס החל עליו בישראל בגין אותה הכנסה. בנוסף, חברה תושבת ישראל המקבלת דיבידנד מחברה תושבת דרום קוריאה שהיא מחזיקה ב20% לפחות מהונה, תקבל זיכוי נוסף בשל מס החברות החל בקוריאה בגין ההכנסה ממנה חולק אותו דיבידנד (זיכוי עקיף). מנוסח הוראת סעיף 24 הנ"ל עולה כי, בשני סוגי הזיכוי שצוינו לעיל, יינתן זיכוי לא רק בשל מס ששולם בפועל בדרום קוריאה אלא גם בשל מס שהיה משתלם אילו לא הופחת או ניתן ממנו פטור מתוקף חקיקה בדרום קוריאה שנועדה לעודד השקעות או קידום כלכלי אזורי

 

 אמור מעתה: הפחתת מס הנקבעת על ידי המחוקק הדרום קוריאני עשויה להיטיב עם כיסו של המשקיע הישראלי על חשבון אוצר המדינה בישראל

 

לפרטים נוספים והבהרות בנושא זה ניתן לפנות לעו"ד לילך רובין-אשרוב ממשרדנו.

מיסוי בינלאומי - תמריצי מס בדרום קוריאה ו"אפקט הפרפר" - כיצד מושפע האוצר בישראל?

ממשלת דרום קוריאה הודיעה באחרונה על הארכת תקופת הטבות המס הניתנות לפעילויות של משקיעים זרים באזורי סחר חופשי במדינה. בין יתר ההטבות, הוארך תוקף ההוראה המעניקה לגופים בשליטת תושבי חוץ הפחתת שיעור מס החברות שיחויבו בו בגין הכנסתם החייבת שהופקה במדינה מתקופה של 5 שנים לתקופה של 7 שנים. כך שבמשך 5 שנים תהנה החברה הזרה (חברה תושבת קוריאה בבעלות תושבי חוץ), מ- 100% הנחה בשיעור מס החברות, ובמשך השנתיים הנוספות הנחה של 50% (כיום שיעור מס החברות בדרום קוריאה עומד על 27.5%).

מטרת הממשלה הקוריאנית בצעד זה הינה הגדלת היקף ההשקעות הזרות במדינה.

מדינות רבות (וישראל ביניהן) נוהגות להעניק תמריצי מס שונים לעידוד השקעות בתחומן. לעיתים, ממוקדים תמריצים אלו בהפחתת מס החברות החל על מיזמים של תושבי חוץ המתבצעים בתחומי המדינה. דיונים רבים מתקיימים בשאלת תרומתן של הטבות המס להגדלה בהיקף ההשקעות הזרות במדינה. מאחר ומרבית המדינות שמהם מגיעים המשקיעים ממילא מחייבות הכנסות תושביהן במס על בסיס כלל עולמי, לעיתים רבות הפחתת שיעור המס במדינת המקור (בה מבוצעת הפעילות מניבת ההכנסה) מאבדת מיעילותה כיוון שמדינת התושבות של המיזם ממילא תחייב במס את מלוא הרווחים ותעניק זיכוי אך ורק בשל המס ששולם בפועל במדינת המקור. במצב דברים זה, המס שנחסך במדינת המקור ישולשל לאוצר מדינת המושב.

ישנן אמנות למניעת כפל מס שבהן נכלל סעיף "חסך מס" (tax sparing), אשר מטרתו להבטיח את שימור הטבת המס שהוענקה במדינת המקור למשקיע. תוצאה זו תושג ע"י כך שמדינת התושבות תתחשב במס שאמור היה להשתלם במדינת

המקור אילולא הופחת על ידי חקיקת התמריץ, ותיתן זיכוי – כנגד המס החל בה – בגין מלוא המס שאמור היה להשתלם. כך למשל, אילו הופחת המס במדינת המקור מסכום של 30 ל- 10 עקב חוק התמריץ, תיתן מדינת התושבות זיכוי כאילו שולם מס בסכום של 30. ע"י כך, סכום המס שנחסך נותר בכיסו של הנישום ואינו מוסט מאוצר מדינת המקור לאוצר מדינת התושבות.

לישראל מספר אמנות מס הכוללות הוראות מסוג זה, בגרסאות שונות. האמנה עם דרום-קוריאה כוללת בסעיף 24 – העוסק במניעת כפל מס – הוראת חסך מס מרחיבה ביותר וחריגה ביחס להוראות באמנות מס אחרות של ישראל.

על פי האמור בסעיף זה, תושב ישראל שהפיק הכנסה בדרום קוריאה אשר בהתאם להוראות האמנה רשאית דרום קוריאה לחייבה במס, יקבל זיכוי בשל מס זה כנגד המס החל עליו בישראל בגין אותה הכנסה. בנוסף, חברה תושבת ישראל המקבלת דיבידנד מחברה תושבת דרום קוריאה שהיא מחזיקה ב20% לפחות מהונה, תקבל זיכוי נוסף בשל מס החברות החל בקוריאה בגין ההכנסה ממנה חולק אותו דיבידנד (זיכוי עקיף). מנוסח הוראת סעיף 24 הנ"ל עולה כי, בשני סוגי הזיכוי שצוינו לעיל, יינתן זיכוי לא רק בשל מס ששולם בפועל בדרום קוריאה אלא גם בשל מס שהיה משתלם אילו לא הופחת או ניתן ממנו פטור מתוקף חקיקה בדרום קוריאה שנועדה לעודד השקעות או קידום כלכלי אזורי

 

 אמור מעתה: הפחתת מס הנקבעת על ידי המחוקק הדרום קוריאני עשויה להיטיב עם כיסו של המשקיע הישראלי על חשבון אוצר המדינה בישראל

 

לפרטים נוספים והבהרות בנושא זה ניתן לפנות לעו"ד לילך רובין-אשרוב ממשרדנו.

מיסוי מקרקעין - הקפאת מס הרכישה ומס המכירה

בהתאם להחלטת הממשלה אשר ניתנה לאחרונה נקבעו הקלות בעניין מס הרכישה ובוטל מס המכירה עם תחולה רטרואקטיבית מיום 1.8.07 (ראה מבזק מס מספר 219).

לאור העובדה כי מדובר בחקיקה מקילה, קבע כי על משרדי מיסוי מקרקעין להקפיא את הפרש מס הרכישה הנובע משינוי שיעורי המס ומדרגות המס לגבי רכישת דירה יחידה וכן את מס המכירה. וכל זאת עד לסיום הליך החקיקה.

בהתאם להוראות החדשות, יעמוד הפטור ממס רכישה לגבי רכישת דירה יחידה על 850,000 ₪. על חלק השווי עד ל- 1,300,000 יחול מס רכישה בשיעור של 3.5% ועל יתרת השווי יחול מס רכישה בשיעור של 5%. התיקון יחול למפרע החל מיום 1.8.07.

בהתאם להנחיה שיצאה למשרדים, יחושב המסנכון להיום, בהתאם להוראות החוק הקיים (ללא שינוי). לצד זאת, יבוצע חישוב על פי המדרגות החדשות. כך, של רוכש דירה, שיפנה למשרד ויבקש לשלם לפי החקיקה המוצעת, יונפק שובר תשלום בהתאם לחישוב החדש ולאחר התשלום יוקפא הפרש המס כיתרת חוב עד לסיום הליך החקיקה.

בהתאם להנחיה, גם החיוב במס המכירה בגין מכירות שנעשו החל מיום 1.8.07 יוקפא לבקשת הנישום עד להשלמת הליכי החקיקה.

מי שלא קיבל מסיבה כלשהיא את ההקפאה האמורה יהיה זכאי להחזר אשר יבוצע במהלך אוטומטי ללא צורך בהגשת בקשה להחזר לאחר סיום הליך החקיקה והפרסום ברשומות.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח (משפטן) ישי כהן ממשרדנו.

מיסוי מקרקעין - הקלות במסי מקרקעין למשפצי דירות בתמורה לזכויות בניה - תמ"א 38 המלאכה טרם הושלמה!

לאחרונה פורסמה הצעת חוק העוסקת בהסרת חסמי מיסוי בהקשר לתמ"א 38. בקצרה תמ"א 38 נועדה לעודד חיזוק מבנים אשר נבנו בעבר (ובעיקר עד השנים 1974-1975) בפני רעידות אדמה. התמ"א קובעת, כי קבלן אשר מחזק בנינים כאמור יכול לקבל חלף שירותי הבניה מדיירי הבניין זכויות בניה שיוקנו לו על פי תוכנית החיזוק הן בקומת הכניסה לבנין והן לעיתים בגג הבניין. הצעת החוק מוסיפה פרק חמישי 5, בו יוקנה פטור ממס שבח וממס מכירה במכירת זכויות המקרקעין הנוספות שהוקנו לפי תכנית החיזוק על ידי בעלי הנכס כנגד קבלת שירותי הבניה. כתנאים לפטור נקבעו שני תנאים מצטברים:

  1. התמורה שיקבלו בעלי הזכויות במקרקעין הינה בשירותי בניה. ללא שלילת האפשרות לקבלת חלק מהתמורה במזומן.
  2. ביצוע החיזוק למבנה הינו לפי תוכניות החיזוק – תוכניות אשר מקבלות את אישור מהנדס העיר והוועדה.

אנו מברכים על חקיקה מסירת חסמים זו, אם כי יש לציין, שדבר החקיקה לא הושלם. טוב יעשה המחוקק ורשות המסים באם יבחנו את השלמת הליך החקיקה בנושאים הבאים:

  1. הבהרה כי תשלום חלקי במזומן שיקבלו בעלי הבניין לא ישלול את כל הפטור אלא רק את המרכיב בגינו התקבלה תמורה במזומן.
  2. להשאיר את מתחם שיקול הדעת למנהל רשות המסים לקבוע שירותים אשר אינם כלולים כיום בהצעת החוק הכוללת רשימה סגורה של שירותי בניה שיתכן ונסיבות כלכליות ידרשו הרחבתם לרבות דרישות מהנדסי ערים (כגון חיזוק קירות תומכים בסביבת הנכס) כפעולות אשר אינן כלולות לכאורה כיום.
  3. להבהיר את חיובי הצדדים: בעלי הקרקע שיתכן ואינם עוסקים. הקבלן – האם וכיצד יש לסווג מכירה זו לעניין מע"מ האם בדרך של חשבונית מס עצמית בגין מכר הזכויות או שמא יש לחוקק הקלה שתתבסס על מצוות הוראות סעיף 5(ב) לחוק מע"מ.
  4. יש לתת את הדעת לחיוב הקבלן במס הכנסה – האם יחשב כקבלן בונה או מבצע ? לדעתנו, יש להכירו כקבלן בונה כך שהדיווח מרווח השיפוץ יהא עם מכירת הדירות שנתקבלו תמורתן ואשר יחשבו כמלאי עסקי בידיו.

כל אלו ועוד מלמדים כי מלאכת החקיקה טרם הושלמה וטוב יעשה המחוקק אם יחילה כמקשה סגורה ומגובשת.

לפרטים ניתן לפנות לרו"ח רן ארצי ממשרדנו.

מיסוי מקרקעין - הקלות במסי מקרקעין למשפצי דירות בתמורה לזכויות בניה - תמ"א 38 המלאכה טרם הושלמה!

לאחרונה פורסמה הצעת חוק העוסקת בהסרת חסמי מיסוי בהקשר לתמ"א 38. בקצרה תמ"א 38 נועדה לעודד חיזוק מבנים אשר נבנו בעבר (ובעיקר עד השנים 1974-1975) בפני רעידות אדמה. התמ"א קובעת, כי קבלן אשר מחזק בנינים כאמור יכול לקבל חלף שירותי הבניה מדיירי הבניין זכויות בניה שיוקנו לו על פי תוכנית החיזוק הן בקומת הכניסה לבנין והן לעיתים בגג הבניין. הצעת החוק מוסיפה פרק חמישי 5, בו יוקנה פטור ממס שבח וממס מכירה במכירת זכויות המקרקעין הנוספות שהוקנו לפי תכנית החיזוק על ידי בעלי הנכס כנגד קבלת שירותי הבניה. כתנאים לפטור נקבעו שני תנאים מצטברים:

  1. התמורה שיקבלו בעלי הזכויות במקרקעין הינה בשירותי בניה. ללא שלילת האפשרות לקבלת חלק מהתמורה במזומן.
  2. ביצוע החיזוק למבנה הינו לפי תוכניות החיזוק – תוכניות אשר מקבלות את אישור מהנדס העיר והוועדה.

אנו מברכים על חקיקה מסירת חסמים זו, אם כי יש לציין, שדבר החקיקה לא הושלם. טוב יעשה המחוקק ורשות המסים באם יבחנו את השלמת הליך החקיקה בנושאים הבאים:

  1. הבהרה כי תשלום חלקי במזומן שיקבלו בעלי הבניין לא ישלול את כל הפטור אלא רק את המרכיב בגינו התקבלה תמורה במזומן.
  2. להשאיר את מתחם שיקול הדעת למנהל רשות המסים לקבוע שירותים אשר אינם כלולים כיום בהצעת החוק הכוללת רשימה סגורה של שירותי בניה שיתכן ונסיבות כלכליות ידרשו הרחבתם לרבות דרישות מהנדסי ערים (כגון חיזוק קירות תומכים בסביבת הנכס) כפעולות אשר אינן כלולות לכאורה כיום.
  3. להבהיר את חיובי הצדדים: בעלי הקרקע שיתכן ואינם עוסקים. הקבלן – האם וכיצד יש לסווג מכירה זו לעניין מע"מ האם בדרך של חשבונית מס עצמית בגין מכר הזכויות או שמא יש לחוקק הקלה שתתבסס על מצוות הוראות סעיף 5(ב) לחוק מע"מ.
  4. יש לתת את הדעת לחיוב הקבלן במס הכנסה – האם יחשב כקבלן בונה או מבצע ? לדעתנו, יש להכירו כקבלן בונה כך שהדיווח מרווח השיפוץ יהא עם מכירת הדירות שנתקבלו תמורתן ואשר יחשבו כמלאי עסקי בידיו.

כל אלו ועוד מלמדים כי מלאכת החקיקה טרם הושלמה וטוב יעשה המחוקק אם יחילה כמקשה סגורה ומגובשת.

לפרטים ניתן לפנות לרו"ח רן ארצי ממשרדנו.

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה