מבזק מס מספר 220 - 

מיסוי מקרקעין  30.8.2007

הקלות במסי מקרקעין למשפצי דירות בתמורה לזכויות בניה – תמ"א 38 המלאכה טרם הושלמה! - 30.8.2007

לאחרונה פורסמה הצעת חוק העוסקת בהסרת חסמי מיסוי בהקשר לתמ"א 38. בקצרה תמ"א 38 נועדה לעודד חיזוק מבנים אשר נבנו בעבר (ובעיקר עד השנים 1974-1975) בפני רעידות אדמה. התמ"א קובעת, כי קבלן אשר מחזק בנינים כאמור יכול לקבל חלף שירותי הבניה מדיירי הבניין זכויות בניה שיוקנו לו על פי תוכנית החיזוק הן בקומת הכניסה לבנין והן לעיתים בגג הבניין. הצעת החוק מוסיפה פרק חמישי 5, בו יוקנה פטור ממס שבח וממס מכירה במכירת זכויות המקרקעין הנוספות שהוקנו לפי תכנית החיזוק על ידי בעלי הנכס כנגד קבלת שירותי הבניה. כתנאים לפטור נקבעו שני תנאים מצטברים:

  1. התמורה שיקבלו בעלי הזכויות במקרקעין הינה בשירותי בניה. ללא שלילת האפשרות לקבלת חלק מהתמורה במזומן.
  2. ביצוע החיזוק למבנה הינו לפי תוכניות החיזוק – תוכניות אשר מקבלות את אישור מהנדס העיר והוועדה.

אנו מברכים על חקיקה מסירת חסמים זו, אם כי יש לציין, שדבר החקיקה לא הושלם. טוב יעשה המחוקק ורשות המסים באם יבחנו את השלמת הליך החקיקה בנושאים הבאים:

  1. הבהרה כי תשלום חלקי במזומן שיקבלו בעלי הבניין לא ישלול את כל הפטור אלא רק את המרכיב בגינו התקבלה תמורה במזומן.
  2. להשאיר את מתחם שיקול הדעת למנהל רשות המסים לקבוע שירותים אשר אינם כלולים כיום בהצעת החוק הכוללת רשימה סגורה של שירותי בניה שיתכן ונסיבות כלכליות ידרשו הרחבתם לרבות דרישות מהנדסי ערים (כגון חיזוק קירות תומכים בסביבת הנכס) כפעולות אשר אינן כלולות לכאורה כיום.
  3. להבהיר את חיובי הצדדים: בעלי הקרקע שיתכן ואינם עוסקים. הקבלן – האם וכיצד יש לסווג מכירה זו לעניין מע"מ האם בדרך של חשבונית מס עצמית בגין מכר הזכויות או שמא יש לחוקק הקלה שתתבסס על מצוות הוראות סעיף 5(ב) לחוק מע"מ.
  4. יש לתת את הדעת לחיוב הקבלן במס הכנסה – האם יחשב כקבלן בונה או מבצע ? לדעתנו, יש להכירו כקבלן בונה כך שהדיווח מרווח השיפוץ יהא עם מכירת הדירות שנתקבלו תמורתן ואשר יחשבו כמלאי עסקי בידיו.

כל אלו ועוד מלמדים כי מלאכת החקיקה טרם הושלמה וטוב יעשה המחוקק אם יחילה כמקשה סגורה ומגובשת.

לפרטים ניתן לפנות לרו"ח רן ארצי ממשרדנו.

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה