מבזק מס מספר 220 - 

מיסוי בינלאומי  30.8.2007

תמריצי מס בדרום קוריאה ו"אפקט הפרפר" – כיצד מושפע האוצר בישראל? - 30.8.2007

ממשלת דרום קוריאה הודיעה באחרונה על הארכת תקופת הטבות המס הניתנות לפעילויות של משקיעים זרים באזורי סחר חופשי במדינה. בין יתר ההטבות, הוארך תוקף ההוראה המעניקה לגופים בשליטת תושבי חוץ הפחתת שיעור מס החברות שיחויבו בו בגין הכנסתם החייבת שהופקה במדינה מתקופה של 5 שנים לתקופה של 7 שנים. כך שבמשך 5 שנים תהנה החברה הזרה (חברה תושבת קוריאה בבעלות תושבי חוץ), מ- 100% הנחה בשיעור מס החברות, ובמשך השנתיים הנוספות הנחה של 50% (כיום שיעור מס החברות בדרום קוריאה עומד על 27.5%).

מטרת הממשלה הקוריאנית בצעד זה הינה הגדלת היקף ההשקעות הזרות במדינה.

מדינות רבות (וישראל ביניהן) נוהגות להעניק תמריצי מס שונים לעידוד השקעות בתחומן. לעיתים, ממוקדים תמריצים אלו בהפחתת מס החברות החל על מיזמים של תושבי חוץ המתבצעים בתחומי המדינה. דיונים רבים מתקיימים בשאלת תרומתן של הטבות המס להגדלה בהיקף ההשקעות הזרות במדינה. מאחר ומרבית המדינות שמהם מגיעים המשקיעים ממילא מחייבות הכנסות תושביהן במס על בסיס כלל עולמי, לעיתים רבות הפחתת שיעור המס במדינת המקור (בה מבוצעת הפעילות מניבת ההכנסה) מאבדת מיעילותה כיוון שמדינת התושבות של המיזם ממילא תחייב במס את מלוא הרווחים ותעניק זיכוי אך ורק בשל המס ששולם בפועל במדינת המקור. במצב דברים זה, המס שנחסך במדינת המקור ישולשל לאוצר מדינת המושב.

ישנן אמנות למניעת כפל מס שבהן נכלל סעיף "חסך מס" (tax sparing), אשר מטרתו להבטיח את שימור הטבת המס שהוענקה במדינת המקור למשקיע. תוצאה זו תושג ע"י כך שמדינת התושבות תתחשב במס שאמור היה להשתלם במדינת

המקור אילולא הופחת על ידי חקיקת התמריץ, ותיתן זיכוי – כנגד המס החל בה – בגין מלוא המס שאמור היה להשתלם. כך למשל, אילו הופחת המס במדינת המקור מסכום של 30 ל- 10 עקב חוק התמריץ, תיתן מדינת התושבות זיכוי כאילו שולם מס בסכום של 30. ע"י כך, סכום המס שנחסך נותר בכיסו של הנישום ואינו מוסט מאוצר מדינת המקור לאוצר מדינת התושבות.

לישראל מספר אמנות מס הכוללות הוראות מסוג זה, בגרסאות שונות. האמנה עם דרום-קוריאה כוללת בסעיף 24 – העוסק במניעת כפל מס – הוראת חסך מס מרחיבה ביותר וחריגה ביחס להוראות באמנות מס אחרות של ישראל.

על פי האמור בסעיף זה, תושב ישראל שהפיק הכנסה בדרום קוריאה אשר בהתאם להוראות האמנה רשאית דרום קוריאה לחייבה במס, יקבל זיכוי בשל מס זה כנגד המס החל עליו בישראל בגין אותה הכנסה. בנוסף, חברה תושבת ישראל המקבלת דיבידנד מחברה תושבת דרום קוריאה שהיא מחזיקה ב20% לפחות מהונה, תקבל זיכוי נוסף בשל מס החברות החל בקוריאה בגין ההכנסה ממנה חולק אותו דיבידנד (זיכוי עקיף). מנוסח הוראת סעיף 24 הנ"ל עולה כי, בשני סוגי הזיכוי שצוינו לעיל, יינתן זיכוי לא רק בשל מס ששולם בפועל בדרום קוריאה אלא גם בשל מס שהיה משתלם אילו לא הופחת או ניתן ממנו פטור מתוקף חקיקה בדרום קוריאה שנועדה לעודד השקעות או קידום כלכלי אזורי

 

 אמור מעתה: הפחתת מס הנקבעת על ידי המחוקק הדרום קוריאני עשויה להיטיב עם כיסו של המשקיע הישראלי על חשבון אוצר המדינה בישראל

 

לפרטים נוספים והבהרות בנושא זה ניתן לפנות לעו"ד לילך רובין-אשרוב ממשרדנו.

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מייסד ומנהל, מומחה בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה