מבזק מס מספר 960 - 

מיסוי ישראלי  9.3.2023

עודף תשלומי ביטוח לאומי שהושבו יוכרו כהכנסה- תיקון חקיקה בעקבות הלכת קירשבלום - 9.3.2023

במבזק מס מס' 921 מיום 12.5.2022 כתבנו אודות פסק דינו של ביהמ"ש העליון בעניין קירשבלום, בו דחה ביהמ"ש את ערעורי הצדדים על קביעת ביהמ"ש המחוזי, שאישר תביעה ייצוגית כנגד רשות המיסים, בשל כך שהיא מחייבת במס כהכנסה, עודף מקדמות ביטוח לאומי ששילם נישום עצמאי למוסד לביטוח לאומי בשנים קודמות, אשר הושבו לו.

ביהמ"ש העליון קבע,  כי נוסחו של סעיף 47א אינו מאפשר את הפרקטיקה בה נהגה רשות המיסים, לפיה עודף תשלומי ביטוח לאומי שהושב (העולה על הסכום ששולם בשנה השוטפת), מהווה הכנסה חייבת בידי הנישום בשנת המס בה הושב, ולא בדרך של הקטנת הניכוי שקיבל הנישום, תוך תיקון הדוח לשנת המס בה נתבע. בהתאם, קבע שרשות המיסים הייתה אמורה לקדם תיקון חקיקה בנושא ומשלא עשתה כן, פעלה שלא בסמכות:

"….גם אם נקבל את טענת רשות המיסים שלפיה ההיגיון המיסויי מחייב את הקטנת הניכוי בדרך כלשהי, אחרת עלול להיווצר מצב של מיסוי בחסר, הצדק עם בית המשפט המחוזי שיישום מנגנון כזה יכול שייעשה רק בחקיקה מתאימה. בית המשפט המחוזי עמד על כך כבר בהחלטת האישור שניתנה לפני למעלה מ-5 שנים, אולם רשות המיסים מסיבותיה שלה לא קידמה חקיקה בנושא במשך כל אותן שנים. והדרך עודנה פתוחה בפני רשות המיסים לעשות כן. "

ביום 2.3.2023 פורסם תזכיר חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2023 ו-2024), התשפ"ג-2023, במסגרתו, מוצע לתקן את סעיף 47א לפקודת מס הכנסה, בהתאם לעמדת רשות המיסים בהלכת קירשבלום, והפרקטיקה בה נהגה, עד לפסיקה ביהמ"ש העליון.

בהתאם לתזכיר החוק יתוקן סעיף 47א ויוסף סעיף (ב1) הקובע:

יחיד שקיבל בשנה מסוימת החזר דמי ביטוח לאומי ששילם ביתר בשנת המס קודמת, יותר לו ניכוי של 52% מדמי הביטוח לאומי ששילם בשנה השוטפת, לאחר שהופחת מהם סכום ההחזר אותו קיבל באותה שנה (מתשלומים עודפים בשנים קודמות).

במידה וסכום ההחזר עלה על סכום דמי הביטוח ששילם, יראו ב- 52% מסכום ההפרש, כהכנסה מעסק או משלח יד, בשנה בה קיבל את ההחזר.

התיקון יחול החל משנת המס 2024.

נציין כי תזכיר החוק נועד לייעל את הדיווח, מבלי שהנישום נדרש לתקן את דוחותיו לשנים קודמות, כיוון שכאמור, פסיקת ביהמ"ש העליון לא קבעה שההפרש שהושב מהווה הכנסה פטורה, אלא שהפרקטיקה בה נהגה רשות המיסים ללא תיקון חקיקה, אינו בסמכות.

כפי הנראה, תזכיר החוק והחקיקה הצפויה תתקן את המעוות.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח רונית בר, ממשרדנו.

שותף, מייסד ומנהל, מומחה בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה