מבזק מס מספר 973 - 

מיסוי בינלאומי  28.6.2023

עשיר (בספרד) ורע לו. החלטה אופטימית בנושא מס העושר בספרד - 28.6.2023

כידוע, החל משנת 2023, החליטה ממשלת ספרד על הרחבת רשת המס ביחס לשני סוגי מיסי הון הקיימים בספרד, והשתתם גם על משקיעים זרים המחזיקים בנכסים שונים בספרד, ובפרט מס העושר (net wealth tax) אשר שיעורו משתנה בהתאם לשווי הנכס, החל מ- 0.2% ועד ל- 3.5% (ראו בהרחבה מבזקנו מס' 959).

מס העושר משולם על בסיס שנתי, והוא בהחלט בעל השפעה רבה על משקיעים ישראלים בנדל"ן בספרד. תכנון נכון של מבנה ההחזקה, עשוי לחסוך כספי מיסים רבים למשקיע הישראלי.

לאחרונה, פסקה רשות המיסים בספרד על העדר תחולת מס עושר על תושב גרמניה בנוגע לרכוש ספרדי המועבר ליישות זרה שבבעלותו. נקדים ונאמר, שהחלטת הרשות בספרד, שעיקריה יפורטו להלן, אמנם דנה במקרה של תושב גרמניה שמשקיע בספרד, אך מסקנותיה ישימות גם למשקיע הישראלי. לפיכך, היא מאפשרת למשקיע הישראלי שכבר מחזיק בחברת מקרקעין ספרדית או בנכסים בספרד, לתכנן מחדש את אופן החזקתו, כך שלא יחות על נכסים אלו מס העושר בספרד, אגב שמירה על ניטרליות מיסויית בהיבט מס ההכנסה בישראל ובספרד.

החלטת המיסוי שפרסמה רשות המיסים מבהירה כי תושב גרמני לא יתחייב במס עושר בגין נכס מצוי

בספרד אם העביר את הבעלות בנכס לישות גרמנית שעיקר שוויה לא נובע ממקרקעין ספרדיים:

המבקש היה תושב גרמניה והבעלים הבלעדי של נכס הנמצא במיורקה. הוא התכוון להעביר נכס לשותפות מוגבלת גרמנית בה היה שותף מוגבל והחזיק במלוא הזכויות בה. השותפות המוגבלת הגרמנית היא אישיות משפטית נפרדת, ותהפוך לבעלת הזכויות והחובות הקשורים לנכס. על פי המידע שמסר המבקש-  לאחר העברת הנכס הספרדי לשותפות, הנכס הספרדי היווה פחות מ- 50% משווי השותפות.

רשות המס הגיעה למסקנה כי בנסיבות אלו, בהתאם לנוסח הדין הפנימי בספרד ולהוראות האמנה, המבקש והשותפות לא חייבים בתשלום מס עושר, חרף בעלותו העקיפה בנכס, וחרף שקיפותה של השותפות לצורכי מס. להנמקתה:

  • בהתאם לסעיף "המסים הנדונים" באמנה, האמנה חלה על "מס ההון", קרי מס העושר הספרדי.

כך גם באמנה בין ישראל לספרד;

  • בהתאם לסעיף ההון באמנה, הון המיוצג ע"י מניות, או זכויות השתתפויות אחרות בחבר בני אדם אשר נכסיו מורכבים, במישרין או בעקיפין, בעיקר ממקרקעין הנמצאים בספרד, ניתן לחייבם במס בספרד. כל המרכיבים האחרים של הון של תושב גרמניה יהיו חייבים מס רק בגרמניה. כך גם באמנה בין ישראל לספרד.

  • לפיכך, בהעדר קיום פעילות עסקית או מסחרית של השותפות בספרד, אמנת המס בין ספרד לגרמניה תאפשר מיסוי בספרד על זכויות בחבר בני אדם, רק אם שוויה של זו יהיה מורכב בעיקר ממקרקעין הנמצאים בספרד.

נציין שהפרסום לא דן בהיבטי המס בספרד (ובגרמניה) הנובעים מעצם העברת הנכס לשותפות, אך בנסיבות המתאימות, ניתן ליהנות מדחיית מס בעת ביצוע העברה שכזו, כל עוד ההעברה מתבצעת ליישות ספרדית או ליישות תושבת האיחוד האירופי.

נוכח האמור, העברת הנכס או הזכויות בחברה ספרדית ליישות ישראלית המחזיקה בנכסים נוספים מחוץ לספרד, אף אם זו תיחשב לשקופה לצורכי מס בישראל, עשוי לאיין את החבות במס עושר ספרדי.

חשוב להדגיש, יש לבחון היטב את השלכות המס בעת ביצוע ההעברה ולאחריו.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח (עו"ד) גדי אלימי, ממשרדנו.

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה