מבזק מס מספר 959 - 

מיסוי בינלאומי  1.3.2023

ספרד מטילה מס הון גם על תושבי חוץ - 1.3.2023

החל משנת 2023, החליטה ממשלת ספרד על הרחבת רשת המס ביחס לשני סוגי מיסי הון הקיימים בספרד, והשתתם גם על משקיעים זרים המחזיקים בנכסים שונים בספרד.

לכך השפעה רבת משמעות לישראלים הרבים המשקיעים, במישרין ובעקיפין, בנדל"ן בספרד.

  1. "מס עושר" – Net Wealth Tax – מס המוטל על נכסים הנמצאים בספרד (כגון נכסי נדל"ן ומניות של חברות ספרדיות) המוחזקים על ידי תושבי ספרד ועל ידי מי שאינם תושבי ספרד.

בעבר, טרם תיקון החוק, הוטל מס זה רק על יחידים, ולפיכך חברות זרות אשר החזיקו בנדל"ן בספרד לא חויבו במס זה.

בהתאם לחוק המתוקן, גם מניות של חברות זרות אשר בספריהן נכסי נדל"ן בספרד המהווים לפחות 50% מכלל נכסי החברה, תהיינה כפופות ל"מס עושר בספרד".

זהו מס פרוגרסיבי אשר שיעורו משתנה בהתאם לשווי הנכס, החל מ- 0.2% ועד ל- 3.5% על נכסים ששווים עולה על כ- 10.7 מ' אירו, כאשר שווי הנכס נקבע לפי הגבוה מבין:

  1. מחיר הרכישה.

  2. השווי הקדסטרלי ("cadastral value" – הערך שהמינהל הספרדי קובע לנכס, בהתבסס על נתונים במרשם המקרקעין).

  3. שווי השוק במועד הרכישה, אם הוא נבדק על ידי רשויות המס לצורך מס בולים.

מס זה הוא מס אזורי, כך שיישומו ותקנותיו, לרבות שיעורי המס, רף הפטור וכד' נקבעים על ידי המחוז בו נמצא הנכס (ספרד מחולקת ל- 17 מחוזות אוטונומיים). כך לדוגמא, במחוז מדריד ישנו פטור מלא ממס זה, עד לנכסים בשווי כולל של 3 מיליון אירו. בקטלוניה, שיעור מס העושר הגבוה ביותר הוא 2.75% בלבד.

  1. היטל בעלי הון גדול – big fortunes levy

היטל זה מושת, לשנתיים בלבד בשלב זה (2023 – 2024), לאור הגירעונות התקציביים בהם מצויה ספרד, אך ייתכן שתקופה זו תוארך. בניגוד למס העושר המוזכר לעיל, הוא מוטל על ידי המדינה ולא על ידי המחוז.

 

מס זה מוטל על יחידים, תושבי ספרד ותושבי חוץ בעלי שווי נכסים בספרד, בשיעורים מדורגים: 0% עד לשווי נכסים של 3 מ' אירו, 1.7% בין 3 מ' אירו לכ- 5.3 מ' אירו, 2.1% בין כ- 5.3 מ' אירו לכ- 10.7 מ' אירו ו- 3.5% מעל לכ- 10.7 מ' אירו, כאשר כללי החישוב זהים לאלו שנקבעו בנוגע למס העושר.

לתושבי ישראל רבים השקעות בספרד, בפרט השקעות בנדל"ן. לאור שינוי החקיקה, יש להיערך הן בבואם לבחור את מבנה ההשקעה הנכון טרם ביצוע השקעה חדשה בספרד, והן בהערכת מבנה ההשקעה הקיים והשלכותיו.

בהתאם לאמור ולאור הוראות החקיקה, אשר ממסות שווי החזקה בנכסים ספרדיים, כדאי לשלב בעת ביצוע השקעה בספרד בין השקעה בהון לבין השקעה בדרך של מתן הלוואה, לצורך רכישת הנכס. מובן שיש ליתן דגש על תנאי ההלוואה ועל הוראות אנטי תכנוניות שונות, הן בספרד והן בישראל.

בנוסף, בבחינת החלופות – מבנה השקעה באמצעות חברה, בין אם חברה "שקופה" לצרכי מס בישראל ובין אם חברה "אטומה" – יכול לסייע, הן בעניין מס העזבון המוטל בספרד והן בעניין מיסי ההון המוזכרים לעיל, אך יש כמובן לבחון את השלכות המס בישראל בהחזקה שכזו.

באמרת אגב נציין, כי ככל הנראה מיסים אלו אינם נכנסים בגדרי הגדרת "מיסי חוץ" בסעיף 199 לפקודה לעניין זיכוי ממיסי חוץ, שכן הם אינם מוטלים על הכנסה שהופקה בספרד ואינם מחושבים כאחוז מההכנסה. ראו לעניין זה גם את עמדה חייבת בדיווח מס' 97/2021.

בהתוויית מבנה השקעות בינלאומי, חשוב ליתן דגש לדינים השונים במדינות השונות, בין היתר על מנת להימנע מתקלות מס הנובעות מהדינים השונים.

למשרדנו ניסיון רב בליווי השקעות ומשקיעים מחוץ לישראל.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח (משפטנית) סאלי חדד גליבטר, ממשרדנו.   

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה