מבזק מס מספר 398 - 

מיסוי בינלאומי  5.5.2011

חיוב הכנסותיה של חברה זרה המוחזקת על ידי יחיד מוטב - 5.5.2011

במסגרת ההטבות שניתנות לתושב חוזר ותיק ו/או עולה חדש (להלן: "יחיד מוטב"), לפי תיקון 168 לפקודה, חברה תושבת חוץ לא תיחשב כתושבת ישראל לצורך מס, אף אם השליטה והניהול על עסקיה מופעלים מישראל, אם הם מופעלים בידי מי שהינו יחיד המוטב או מי מטעמו. קביעה זו הינה ביחס לחברות בשליטתו וניהולו של היחיד המוטב למשך 10 שנים מיום שהיה לתושב ישראל. זאת, לאור תכלית החקיקה הבאה, ככלל, לשמר את מצבו של היחיד המוטב שהיה לתושב ישראל כאילו נותר תושב חוץ בתקופת ההטבות.

על אף האמור, יש לשים לב לכך שבעוד שהתיקון קובע כי לעניין שליטה וניהול של חברה זרה תחשב עדיין כתושבת חוץ, לא יינתן פטור על הכנסותיה של החברה הזרה שמקורן בישראל, אף אם היא מוחזקת, נשלטת ומנוהלת בידי יחיד מוטב, כאמור(שהרי הוא הדין לו היה מדובר

בפעילות בישראל של חברה אשר התאגדה בחו"ל המוחזקת, נשלטת ומנוהלת ע"י תושבי חוץ). יוצא מהאמור, כי כאשר מתבצעת פעילות עסקית של החברה הזרה בישראל, יהיה בכך כדי להקים חיוב במס לחברה הזרה, בהתאם לסיווג הכנסתה ולכללי המקור הקבועים בסעיף 4א לפקודה.

לעניין זה נזכיר, כי קיימת חשיבות רבה למקום מושבה של החברה הזרה. כך, מקום בו החברה הזרה הינה תושבת מדינת אמנה, יש לבחון את הוראות האמנה לעניין "מוסד קבע", לפיהן, קיימות דרישות סף לקיומו של מוסד קבע (מקום עסקים קבוע / קיומו של סוכן תלוי), ואף פעולות עזר שמוחרגות מהפעילויות שעשויות להגיע לכדי מוסד הקבע. במקרה בו החברה הזרה אינה תושבת מדינת אמנה, כל פעילות עסקית המתבצעת בישראל, אף המזערית ביותר, תקים חבות ברישום החברה במערכי המס בישראל ותשלום מס חברות בישראל.


לדעתנו, יש לבצע מספר אבחנות, בהתאם לנסיבות כל מקרה ומקרה, בטרם יקבע אם אכן יש מקום לחיוב במס בישראל של חברה זרה כאמור, ובין היתר אופי הפעילות ומיהות הלקוחות והספקים: כאשר פעולות ניהול בסיסיות ועבודות אדמיניסטרטיביות של החברה מתבצעות מישראל באמצעות היחיד המוטב (המהוות במהותן פעולות של שליטה וניהול), אך העסק עצמו הלכה למעשה מתנהל מחוץ לישראל, לא יהיה מקום לחיובה במס בישראל.

מיקום הלקוחות, הספקים ונותני השירותים מחוץ לישראל מהווה אף הוא אינדיקציה חזקה לכך שהפעילות העסקית מתבצעת מחוץ לישראל. לאור תכלית החקיקה, לדעתנו, מן הראוי שהרשות תנקוט בפרשנות מקילה אודות מיקום הפעילות העסקית וייחוס הכנסות לאותה פעילות, מקום שהפעילות העסקית האמורה הינה המשכה של פעילות שהייתה קיימת ומבוססת מחוץ

לישראל קודם להגעתו של היחיד המוטב לישראל; זאת, להבדיל ממצב בו מדובר בתולדה של פעילות חדשה המקימה חבות במס בישראל.

באמרת אגב נציין, כי במסגרת ההטבות שניתנו ליחיד מוטב, הכנסה מדיבידנד המשולמת לו על ידי חברה זרה, פטורה ממס בישראל בהתאם לסעיפים 4א ו- 14(א) לפקודה. בחוזר מ"ה 1/2011 בדבר תיקון 168 לפקודה נאמר כי:

"דיבידנד המשולם על ידי חברה זרה וההכנסה שממנה מחולק הדיבידנד הופקה בישראל, אין לראותה הכנסה שמקורה מחוץ לישראל ואין להחיל עליה את הוראות סעיף14(א') לפקודה".

על כך נרחיב במבזק נפרד.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח (עו"ד) גדי אלימי ועו"ד אתי גורלי-הלמן ממשרדנו.

שותף, מייסד ומנהל, מומחה בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה