מבזק מס מספר 394 - 

ביטוח לאומי  31.3.2011

דיווח ותשלום דמי ביטוח בעד עובדים זרים ממדינות אמנה - 31.3.2011

סעיף 2א לחוק הביטוח הלאומי (להלן- החוק) קובע כי לעניין החוק  לא יראו כתושב  ישראל , בין השאר, את  מי שבידו אשרה ורישיון לישיבת ביקור בישראל (אשרות מסוג ב/1, ב/2, ב/3, ב/4 (לרבות רישיון עבודה).

אזרח זר העובד בישראל (להלן- הזר), מבוטח במוסד לביטוח לאומי (להלן – המל"ל) לענפי הביטוח: אימהות, פגיעה בעבודה וזכויות בפירוק חברה או פשיטת רגל של מעסיק, שבהם לא קיים תנאי התושבות (להלן- ענפי הביטוח הבסיסיים).

כאשר מדינת ישראל חתומה עם מדינה אחרת על אמנה לביטחון סוציאלי שכוללת גם זכויות לענפי ביטוח מסוימים, הזר מבוטח בישראל בענפי הביטוח המפורטים באמנה, נוסף על ענפי הביטוח שהוא ממילא מבוטח כתושב חוץ שעובד בישראל, כדלעייל , ומשלם בישראל דמי ביטוח לאומי.  האמנות אינן כוללות ביטוח בריאות.

ההוראות לביצוע תשלום דמי הביטוח

ביום 13/3/2011 פירסם המל"ל חוזר הכולל הנחיות בדבר תשלום דמי ביטוח לאומי בעד זרים ממדינות אמנה שמועסקים בישראל.

 בהתאם להנחיות המל"ל, כל מעסיק בארץ שמעסיק עובד זר שאינו בעל תעודת זהות ישראלית, מאחת המדינות שנכרתה עימן אמנה לביטחון סוציאלי שכוללת ענפי ביטוח מסוימים, חייב לדווח למל"ל ולשלם דמי ביטוח לאומי (ללא דמי ביטוח בריאות), בהתאם לכללים שחלים על עובד תושב ישראל.

הדיווח יעשה באמצעות טופס 102 המשמש לדיווח למל"ל בעד עובדים תושבי ישראל. המל"ל מנפיק לעובד מספר מזהה, שישמש לצורכי הביטוח הלאומי. על מנת לקבל מספר מזהה, על המעסיק למלא טופס בל/ 1050- שאלון לרישום נפש, שניתן להוריד אותו מאתר האינטרנט של המל"ל.

יש לצרף לטופס את צילום הדרכון הזר וכן אישור העסקה בו יצוינו פרטי העובד, פרטי המעסיק ומספר תיק הניכויים במוסד לביטוח לאומי, ולשלוח את הטופס לתחום הביטוח במשרד הראשי.

רשימת המדינות

המל"ל פירסם את רשימת המדינות שכלולות בהוראות המחייבות תשלום דמי ביטוח לאומי בישראל (אוסטריה, אורוגוואי, בולגריה, בלגיה, בריטניה, גרמניה, דנמרק, הולנד, נורבגיה, פינלנד, צ'כיה, צרפת, שוודיה ושוויץ).

 נציין כי כפי שעולה מהחוזר, אף שהזרים האמורים ממדינות האמנה, מבוטחים בישראל רק בענפי הביטוח הבסיסיים וכן בענפי הביטוח המפורטים באמנה הרלוונטית למדינת תושבותם, הרי שהללו ידרשו לשלם בישראל דמי ביטוח לאומי מלאים, ככל תושב ישראל אחר.

אנו מניחים כי סוגיה זו תבוא על פתרונה.

 מיזם הביטוח הלאומי של משרד ארצי את חיבה פתרונות מיסוי עם רו"ח אורנה צח (גלרט), עומד לרשותכם לייעוץ בנושא האמור.

 נכתב ע"י רו"ח אורנה צח (גלרט), חיים חיטמן, ורו"ח ומשפטן ישי חיבה.

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה