מבזק מס מספר 376 - 

מיסוי ישראלי  25.11.2010

מקום העסק והשלכותיו לעניין הזכאות לפיצויי מלחמה – פס"ד אדרי מדיה גרופ בע"מ. - 25.11.2010

ביום 18 באוקטובר 2010 ניתן בביהמ"ש המחוזי בחיפה, פס"ד אדרי מדיה גרופ בע"מ נ' מנהל מס רכוש וקרן פיצויים (ע"מ 1104-09). פסק הדיןדןבזכאותה של המערערת לפיצויים בגין נזקים שנגרמו לה בשל מלחמת לבנון השניה. המערערת עוסקת בשילוט חוצות והתקשרה עם רכבת ישראל בהסכם לפרסום בתחנות הרכבת וברכבות בכל רחבי הארץ.

בימי המלחמה, לא פעלו תחנות הרכבת והרכבות באזור הצפון והמערערת טענה לנזקים עקיפים, שנגרמו לה, שהתבטאו באובדן הכנסות ורווחים.

נסביר בקצרה, חוק מס רכוש וקרן פיצויים הינו חוק טריטוריאלי הקובע כי ניזוק יהיה זכאי לפיצוי בגין "נזק עקיף", במידה והנזק נגרם עקב פעולות מלחמה בתחום "ישוב ספר". בתקופת המלחמה הוגדר בתקנות אזור הצפון כ- "אזור הגבלה" והוכרז כ"ישוב ספר" ביולי אוגוסט 2006.

על מנת להיות זכאי לפיצוי (למעט חריגים שנקבעו בתקנות מס רכוש), העסק חייב להיות טריטוריאלית,  ב"אזור ההגבלה". לפיכך, עלתה שאלה במקרים מסוימים, מהו מקום העסק.

האם מקום העסק הינו היכן שנעשה פרסום החוצות כטענת המערערת, שאז, מתקיים התנאי של מיקום באזור ההגבלה, המזכה בפיצוי, או שמא מקום העסק הינו היכן שמתקיימים יחסי הגומלין מול הלקוחות המפרסמים (המשרדים בתל אביב), שאז העסק הינו מחוץ לאזור ההגבלה.

ביהמ"ש קובע כי מקום העסק הינו המקום בו מתבצעים עסקי החברה, המקום בו מתנהלים משרדיה, בו מתקיימים יחסי הגומלין עם הלקוחות (המפרסמים), ובלשון ביהמ"ש: "מדובר, כאמור, בחברה אשר מקום מושבה הוא בת"א, משרדיה מתנהלים שם, עסקיה מתבצעים שם על פי עדותה בפני הוועדה, החשבוניות מוצאות משם וההתקשרויות לשם ביצוע הפרסומים השונים מתבצעות אף הן בת"א." ובהמשך פסק הדין:"…. אין ספק כי העובדה שמקום עסקה המרכזי של המערערת אליו יש לפנות כדי לבצע התקשרות עסקית כלשהי עם המערערת, כפי שאף  אישרה המערערת בפני הועדה, יש בה כדי ללמד כי אין לראות את המערערת כמי שמקום עסקה באזור ההגבלה" (ההדגשה אינה במקור א.א.ח)

ביהמ"ש אינו רואה בתחנות הרכבת / הרכבות (משטחי הפרסום של החברה), סניפים של המערערת (על פי התקנות עסק זכאי לפיצוי בגין נזקים עקיפים שנגרמו לסניפים שלו הפועלים באזור ההגבלה):" אינני רואה גם מקום לטענה כי יש לראות בכל מקום בו מוצב שלט פרסום, כלומר בכל תחנת רכבת בצפון, כסניף של המערערת….לסניף יש תכונות של פעילות הנגזרת מהעסק העיקרי, כגון סניף של סופרמרקט… לא כך במקרה שבפניי….כאשר מתבקש פרסום בתחנה כלשהי לגביה נטען שהיא סניף, יש לפנות למנהל התחנה שהוא אינו עובד של המערערת, אשר יפנה את הפונה למשרדיה של המערערת בת"א, שם יתנהל מו"מ ותתבצע ההתקשרות."

(ההדגשה אינה במקור א.א.ח).

ביהמ"ש רואה, כאמור, את יחסי הגומלין עם הלקוח כלב ליבו של העסק והיכן, טריטוריאלית, שמתקיימים יחסי גומלין אלו שם נמצא העסק.

 

 לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח רונית בר ממשרדנו.

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה