מבזק מס מספר 375 - 

מיסוי בינלאומי  18.11.2010

דגשים בעניין האמנה בין ישראל וארה"ב, למחזיקי "גרין קארד". - 18.11.2010

ככלל, ארה"ב מחייבת במס את  תושביה (לרבות מחזיקי "גרין קארד")  ואת אזרחיה (אף אם אינם תושבי ארה"ב) על בסיס כלל עולמי. לרבות בגין הכנסות שמקורן מחוץ לארה"ב, כאשר אז, שיטת חישוב ההכנסה והמס שונים מהכללים הרגילים (לדוגמא, בשנת 2010 הכנסה שמקורה מחוץ לארה"ב תהיה פטורה ממס בארה"ב עד לגובה 91,500 דולר ארה"ב). זכות זו מוצאת ביטוי גם באמנות המס עליהן חתומה ארה"ב. כך, לדוגמא באמנה בין ארה"ב לישראל בסעיף 6(3), הקובע כללים כלליים לחיוב במס נאמר, כי ארה"ב רשאית להטיל מס על תושביה ואזרחיה כאילו לא היה תוקף לאמנה.

בהמשך לכך נבקש לתת את הדגשים הבאים:

סעיף 3 לאמנה בין ישראל וארה"ב הדן בנושא התושבות קובע כי יחיד שהינו אזרח ארה"ב, וכן יחיד שהינו תושב ארה"ב מכוח החזקתו ב-"גרין קארד", שאינו תושב ישראל, יחשב לתושב ארה"ב לעניין האמנה, רק אם יש לו בארה"ב נוכחות ממשית; בית קבע או שהוא נוהג לגור שם. (סעיף 3(1)(ג) לאמנה). כלומר, אם אותו אזרח ארה"ב או תושב ארה"ב מכוח החזקת ה-"גרין קארד" לא יעמוד במבחן הנוכחות הממשית לעייל, הוא לא יחשב לתושב ארה"ב לפי האמנה ולא יהיה זכאי להגנה הניתנת לתושב ארה"ב מכוח האמנה.

סעיף זה בא למנוע מקרים בהם יחיד המחזיק ב"גרין קארד" אמריקאי, מתגורר דרך קבע במדינה שלישית, בה הוא מוגדר כתושב, ומפיק הכנסה בישראל (אמנם יתכן שבמצב זה יפקע תוקף ה"גרין קארד" שלו מבחינת דיני ההגירה בארה"ב, אולם, יתכן כי למרות זאת עדיין יעמוד במבחן ה"גרין קארד" לעניין מקום התושבות שלו לצורך מס), יטען כי הוא זכאי להטבות לתושבי ארה"ב, שמקנה האמנה בין ישראל לארה"ב.

במקרה שבו יחיד מחזיק ה"גרין קארד" הינו תושב ישראל לפי הדין הפנימי בישראל, הוא יחשב כתושב שתי המדינות המתקשרות ומקום מושבו יקבע בהתאם למבחני שוברי השוויון הקבועים באמנה. בהקשר זה נציין כי על פי האמנה,לגבי יחיד שעלה לישראל ומוגדר כ"עולה חדש" (כמוגדר בסעיף 35 לפקודת מס הכנסה), רואים את מרכז האינטרסים החיוניים שלו בישראל. במאמר מוסגר נציין כי לא מצוינת מגבלת זמן מתאריך העלייה ואילך או מגבלת ימי שהייה בישראל לעולה החדש.

יתרה מכך, חשוב לזכור כי במקרה בו היחיד יתחייב במס בארה"ב, עקב החזקתו ב"גרין קארד",כאמור לעיל, ישראל לא תתיר כזיכוי כנגד המס הישראלי את המס ששולם בארה"ב עקב כך.

תושבי ישראל שהינם אזרחי ארה"ב ו/או מחזיקי "גרין קארד" צריכים להיות ערים לחובות הדיווח למס הכנסה החלות עליהם בארה"ב (ואף לחבות המס, אם קיימת). במקרים מתאימים, ניתן להיעזר בהוראות האמנה על מנת למנוע מצבי כפל מס.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לעו"ד לילך אשרוב-רובין ועו"ד אתי גורלי – הלמן, ממשרדנו.

שיתוף:

שותף, מייסד ומנהל, מומחה בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה