מבזק מס מספר 354 - 

מיסוי בינלאומי  17.6.2010

אמנת מס עם גיאורגיה - 17.6.2010

האמנה בין ישראל לגיאורגיה שנחתמה בראשי תיבות ב-2009, נחתמה בחודש מאי השנה. בדומה לאמנות החדשות עליהן חתמה ישראל לאחרונה (ראה מבזקים קודמים) גם באמנה זו נקבעו כללים המסייעים לישראל להתחרות במישור הבינלאומי מול מדינות אחרות בעולם וכן לעודד השקעות הדדיות. להלן נביא מספר נקודות כפי שהן עולות מהאמנה. האמנה צפויה להכנס לתוקף ב-1.1.2011

שוברי שוויון לקביעת תושבות

לעניין "כפל תושבות" באמנה בין ישראל לגיאורגיה נקבעו המבחנים בהתאם למקובל באמנת ה-OECD ("המודל"). כך המבחן הראשון במדרג קביעת תושבותו של יחיד הנחשב לתושב עפ"י הדין הפנימי בשתי המדינות הוא מבחן "בית הקבע". המבחן השני שנקבע הינו "מרכז האינטרסים החיוניים" (הדומה במהותו למבחן "מרכז החיים"), המבחן השלישי הינו המקום בו הוא נוהג לגור והמבחן הרביעי יקבע לפי אזרחות. במקרה בו לא ניתן להכריע בהתאם למבחני התושבות הנ"ל, תקבע התושבות בהתאם להסכמה הדדית בין המדינות.

לגבי קביעת כפל תושבות של חברה, נקבע באמנה כי העניין ייפתר על ידי יישום מבחן הניהול האפקטיבי (הדומה במהותו למבחן "השליטה והניהול"), כמקובל במודל.

נציין כי באמנה זו אין התייחסות לנושא הנאמנות בהגדרת "אדם" או "תושב". נזכיר כי באמנות החדשות שבין ישראל, בריטניה ודנמרק (ראה מבזק 301), נקבע מפורשות כי הוראותיהן חלות גם על נאמנויות.

מוסד קבע

נקבע כי פרויקט בנייה או התקנה מהווים מוסד קבע, רק אם הם נמשכים מעבר ל- 9 חודשים. נציין כי בד"כ נקבעת תקופה של 12 חודשים לקביעת מוסד קבע, אך ישנם מקרים בהם מספיקה תקופה של 6 חודשים כפי שמופיע באמנה עם ארה"ב.

דיבידנדים

עפ"י הדין הפנימי הגיאורגי, שיעור הניכוי במקור הינו 5%. האמנה החדשה קובעת שיעור מס מקסימאלי של 5% בלבד במדינת המקור. פטור ממס יינתן במקרים בהם מקבלת הדיבידנד היא חברה המחזיקה במישרין ב- 10% ומעלה מהון החברה המשלמת. בנוסף, ניתן פטור לגופים ממשלתיים וגופים מוסדיים מסוימים.

ריבית

עפ"י הדין הפנימי הגיאורגי, שיעור הניכוי במקור הינו 5%. האמנה החדשה קובעת שיעור מס מקסימאלי של 5% בלבד במדינת המקור. יינתן פטור ממס במקור לריבית המשתלמת לאחת המדינות,  על ידי אחת המדינות (אג"ח מדינה), לתכנית פנסיה וכד'.

תמלוגים

האמנה קובעת כי יהיה פטור ממס במקור על תמלוגים במדינת המקור, לעומת 10% עפ"י הדין הפנימי הגיאורגי.

האמנה כוללת דרישה ל"בעל זכות שביושר" בסעיפים הדנים בתשלומי דיבידנד, ריבית ותמלוגים. ראה לעניין זה גם את חוזר מ"ה 22/04 בדבר בעל זכות שביושר.

רווח הון

למדינת המושב תהא זכות מיסוי בלעדית. עם זאת, רווח הון יהא חייב במס גם במדינת המקור (מקום הימצאו של הנכס הנמכר) כאשר מקורו של רווח ההון במימוש נכס מקרקעין או חבר בני אדם שיותר מ- 50% מערך נכסיו נובע, במישרין או בעקיפין, ממקרקעין הנמצאים במדינת המקור.

זיכוי עקיף

האמנה קובעת כי בעת קבלת דיבידנד בין חברות בהחזקה של 25% ומעלה מהון המניות של החברה משלמת הדיבידנד, יביא הזיכוי בחשבון גם את מס החברות ששולם בגין ההכנסה ממנה חולקו הדיבידנדים. לפיכך, די בכך שחברה ישראלית תחזיק ב- 25% מהון מניותיה של החברה מחלקת הדיבידנד, על מנת שתוכל ליהנות מ"זיכוי עקיף"; זאת בשונה מפרשנות רשות המסים לדין הפנימי בהעדר סעיף מיוחד באמנה, כפי שהובאה בחוזר זיכוי בגין מסי חוץ (מ"ה 26/02): "יודגש כי מדובר בהחזקה של 25% או יותר בכל אחד מאמצעי השליטה המפורטים בסעיף 75ב לפקודה…" (בתיקון 147 הגדרת אמצעי שליטה עברה מסעיף 75ב' לפקודה לסעיף 88

לפקודה), קרי כל אחד מאלה: הזכות לרווחים; הזכות למנות דירקטור או מנכ"ל; זכות הצבעה; הזכות לחלק ביתרת הנכסים לאחר סילוק החובות בעת פירוק; וכן הזכות להורות למי שלו זכות מן הזכויות האמורות לעיל על הדרך להפעלת זכותו. מכאן שהאמנה משפרת את מעמדו של הזיכוי העקיף ביחס לדין הפנימי.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח (עו"ד) גדי אלימי ועו"ד אתי גורלי הלמן ממשרדנו.

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה