מבזק מס מספר 341 - 

ביטוח לאומי  11.3.2010

הכנסה של סוכן ביטוח-כהכנסה הונית? - 11.3.2010

בפסק דין איציק מועלם נגד המוסד לביטוח לאומי, בביתהדין הארצי לעבודה עבל 000082/09 מיום 24/1/2010, דןביתהדין הארצי בשאלה האם ובאלו תנאים, ניתן להכיר בהכנסה "הונית" – להבדיל מהכנסה "פירותית" או "הכנסה ממשלח יד" – כהכנסה הפטורה מתשלום דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות (להלן: דמי ביטוח).

המערער הוא סוכן ביטוח מורשה שעסק בעיקר בשיווק ובמכירה של פוליסות ביטוח חיים וביטוח מנהלים עבור חברת הביטוח "מגדל" משנת 1989. לטענתו, הוא התחייב לעבוד עם חברת הביטוח באופן בלעדי ובשל כך נמנע מלמכור פוליסות ביטוח של חברות אחרות עד ליום 31.3.03.

מידי חודש קיבל המערער מחברת "מגדל" עמלות ותמריצים עבור מכירות של פוליסות שבוצעו ואלה חויבו בתשלום דמי ביטוח. בנוסף קיבל המערער בשנים 2002 ו- 2003 מחברת "מגדל" 4 תשלומים ששולמו לו – כך לטענתו – עבור התחייבותו לבלעדיות ולא כמענקים שוטפים עבור מכירת פוליסות. גם בגין תשלומים אלה הוא שילם דמי ביטוח.

המערער פנה למוסד לביטוח לאומי וטען בדיעבד כי ארבעת התשלומים הם בבחינת "מענקים הוניים" אשר אינם מחוייבים בתשלום דמי ביטוח. המוסד לביטוח לאומי דחה את בקשתו להחזר דמי הביטוח

וגם תביעתו בבית הדין האיזורי נדחתה.

דיון והכרעת בית הדין הארצי

בית הדין הארצי דחה את התביעה.

לדעתביתהדין, יכול שתהייה לעובד עצמאי הכנסה ממקורות שאינם חייבים בתשלום דמי ביטוח, ובכלל זה הכנסה מ"נכס הוני", והמשמעות היא- פטור מתשלום דמי ביטוח לגבי אותה הכנסה.

לדוגמא מתוך פסק הדין: עורך דין או רואה חשבון עצמאי המחליט לסיים את עיסוקו. אותו בעל מקצוע מתקשר עם עמית למקצוע, מעביר לו את חוג לקוחותיו ועובד אצלו כשכיר.

הכנסתו השוטפת של אותו בעל מקצוע שכיר היא הכנסה "פירותית" וחייבת בתשלום דמי ביטוח, אולם, אם שולמו לאותו בעל מקצוע תשלומים מיוחדים עבור המוניטין שלו, עבור חוג לקוחותיו, או עבור הסכמתו המיוחדת שלא לעבוד כעצמאי או לא לעבוד עם אחרים (בלעדיות), הרי התשלומים האלה הם עבור נכסי הון, שפטורים מתשלום דמי ביטוח.

הטענה העיקרית של בית הדין היא שעל פי סעיף 345 לחוק הביטוח הלאומי, המפתח לקביעת סכום דמי הביטוח היא שומת מס הכנסה.מאחר שרשות המיסים לא הכירה בהכנסות כ"הוניות"- קביעה זו מחייבת גם עבור תשלום דמי הביטוח.

למעלה מן הדרוש,ביתהדין בחן את המקרה לגופו באשר להסכם בין המערער לחברת "מגדל". לא הוכח טיבם של הסכומים להם טען המערער ואין ראיות היכולות לקשור את הסכומים ששולמו לו כסכומים עבור הסכמה לבלעדיות.

נציין כי לדעתנו ספק גדול מה היה קורה לו תוצאות בחינתו שלביתהדין לגבי עובדות המקרה הספציפי, היו הפוכות, וכן היה נראה לביתהדין כי הכנסות אלו הינן הכנסות הוניות.

זאת משום שסעיף 345(א) לחוק הבט"ל קובע מפורשות כי החבות בדמי ביטוח תקבע אך ורק לפי שומת מס הכנסה.

אנו בספק אם ביה"ד, ואפילו בערכאה העליונה רשאי לקבוע אחרת משומת מס הכנסה.

נציין כי במקרים מסויימים יכול שפקיד השומה יאשר בכתב ובמפורש היותה של הכנסה כהכנסה הונית – ובשל כך ינתן לה פטור מדמי בט"ל,זאת אף אם לא בוצע תיקון בשומת מס הכנסה, בה מופיעה השומה כפירותית.

 מיזם הביטוח הלאומי, של משרד ארצי את חיבה פתרונות מיסוי בע"מ עם רו"ח אורנה צח (גלרט), עומד לרשותכם לייעוץ בנושא האמור.

 

 נכתב ע"י חיים חיטמן ורו"ח אורנה צח (גלרט)

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה