מבזק מס מספר 336 - 

מיסוי בינלאומי  4.2.2010

החלטת מיסוי 31/08: תושבות גופים שקופים זרים - 4.2.2010

החלטת מיסוי עוסקת בייחוס הכנסותיהם של משקיעים זרים ומשקיעים ישראלים בחברה זרה שעיקר נכסיה הם נכסים בישראל, פורסמה לאחרונה. המדובר במקרה בו קבוצת משקיעים, זרים וישראלים, כאשר הם כולם שותפים בשותפות מוגבלת הרשומה בארה"ב, מתכוונת לרכוש חברה תושבת ארה"ב, שעיקר נכסיה הם זכויות לנכסים הנמצאים בישראל.

המשקיעים הזרים הם תושבי מדינות אמנה – ארה"ב או קנדה. השותפות מנהלת את השקעתה באמצעות מנהל אמריקאי.

ההחלטה דנה בסיווג ההכנסה בידי המשקיעים הזרים והישראלים אשר תתקבל ממכירת מניות החברה האמריקאית ובהשקפת שותפויות זרות וגופים דומים לצורך מס בישראל.

לעניין השקפת השותפות האמריקאית, הובהר כי לגבי שותפויות וגופים בלתי מאוגדים (אף כשמדובר בשותפות רשומה) הנחשבים שקופים לצרכי מס במדינת מושבם, תיבחן לצורך הטבות המס בישראל תושבות המחזיקים בשותפות ולא תושבות השותפות או הגוף השקוף.

על פי לשון תמצית ההחלטה, ההחלטה עולה בקנה אחד עם החלטת מיסוי 67/06 בעניין השקפת שותפות אמריקאית לעניין רווח הון ממכירת חברה ישראלית, אולם עולה השאלה האם ניתן יהיה להרחיב את קביעותיה על חברה אמריקאית מסוג LLC וגופים דומים, על אף היותם גופים מאוגדים.

לאור האמור בהחלטה, אנו סבורים שהשקפת גופים זרים בלתי מאוגדים תיתכן גם במקרים אחרים כדוגמת תשלומי ריבית לתושבי חוץ. לדוגמה, חברה הונגרית המחזיקה בחברה ישראלית באמצעות שותפות קפריסאית. ניתן לתמוך בעמדה שתשלום ריבית לשותפות הקפריסאית יהא פטור ממס, לאור שקיפותה של האחרונה ולאור הפטור ממס על ריבית הקבוע באמנה בין ישראל להונגריה.

לעניין סיווג ההכנסה נקבע בהחלטה כי הכנסת המשקיעים הזרים ממכירת מניות החברה תסווג כרווח הון לפי פרק ה', ויחול לגביה הפטור הקבוע בסעיף 97(ב3) בכפוף לעמידה בתנאי הסעיף. באשר ליחידים תושבי ישראל, נקבע כי הכנסתם תסווג כרווח הון, כהכנסה עסקית או כהכנסה אחרת, בהתאם לנסיבותיו של כל משקיע.

נבהיר כי כיום, לאחר תיקון 169, הוסרו תנאים שהיו קבועים בהוראת השעה לרבות דרישת היותו של הנישום תושב מדינת אמנה. סביר להניח כי החלטת המיסוי תוחל בעתיד בעקרונותיה גם על השקעות של תושבי חוץ שאינם ממדינות אמנה ואינם עומדים בתנאים שהוסרו.

 

 לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח (עו"ד) גדי
אלימי או לעו"ד אתי גורלי- הלמן ממשרדנו.

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

שותף, מייסד ומנהל, מומחה בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה