מבזק מס מספר 302 - 

מיסוי ישראלי  21.5.2009

תקנות מס הכנסה (קביעת שיעור ריבית לענין סעיף 3(י)) - 21.5.2009

בימים אלו מתגבשות התקנות בהתאם להוראות סעיף 3(י) לפקודה, במסגרתן צפויים השינויים העיקריים הבאים:

יש לזכור כי עדיין מדובר בטיוטות שאינן סופיות אך הן מהוות אינדיקציה מסוימת להלך הרוח המתגבש ולפיכך מצאנו לנכון להביאן בפניכם על מנת להיערך מבעוד מועד.

קביעת שיעור הריבית – שיעור הריבית לא יהיה עוד מדד + 4% באופן שרירותי, אלא ישתנה ויהיה תנודתי יותר ומותנה בשיעור העלות הכוללת הממוצעת לאשראי לא צמוד הניתן לציבור על ידי בנק ישראל. כך שלמעשה שיעור הריבית המינימאלית בהתאם להוראות סעיף 3 (י) צריך לעמוד על 75% משיעור הריבית שהתפרסם בחודש נובמבר של השנה שקדמה, ע"י בנק ישראל לפי סעיף 5 לחוק הסדרת הלוואות חוץ בנקאיות התשנ"ג – 1993 (בנק ישראל מפרסם ריבית זו אחת לחודש. נכון להיום המדובר בריבית מינימאליות בשיעור של 4.74% לשנה (שינוי הריבית לעניין סעיף 3(י), לא יהיה אוטומטי, כפי שהיה ראוי וצפוי אלא יותנה בפרסום של השינוי ע"י שר האוצר ברשומות). הוראה זו לא תחול מקום שההלוואה שניתנה היא למעשה הלוואה back to back שנתקבלה ממוסד בנקאי. כך שבהלוואות back to back יעמוד שיעור הריבית המינימאלית על שיעור הריבית של ההלוואה הבנקאית שנלקחה.

הלוואות במט"ח – במסגרת התקנות החדשות נקבע כי ביחס להלוואות במט"ח ( 7 מטבעות עיקריים ובכללם דולר, אירו, ליש"ט ועוד) תעמוד הריבית המינימאלית על שיעור עליית/ירידת שער החליפין בתוספת 4%, ובלבד שהסכום הכולל שיווצר לא יהיה שלילי. – הוראה זו לא תחול מקום שההלוואה שניתנה היא למעשה הלוואה back to back שנתקבלה ממוסד בנקאי. כך שבהלוואות back to back יעמוד שיעור הריבית המינימאלית על שיעור הריבית של ההלוואה הבנקאית שנלקחה.

תחילה ותחולה –ביחס להלוואות שינתנו ב – 1קיימות עוד השפעות וחוסרים נוספים במסגרת תקנות אלו, בין היתר ביחס לעובדה שתקנות אלו יפורסמו בעתיד כאשר שנת המס 2008 אשר הינה שנה אשר הייתה שרויה "בערפל קרב" תחויב על פי תקנות אלו במדד + 4%, (דהיינו כ – 8% לשנת המס 2008) לעומת פרסומים קודמים שהיו מדד + 3% בחודש שלאחר שיפורסמו התקנות. (להלן:"יום התחילה").

הוראות מעבר

בגין הלוואות שניתנו לפני יום התחילה למי שפרק ב' לחוק התאומים לא חל עליו בתום 2007, הרי שיש לבצע פיצול של שיעור הריבית באופן הבא:

ריביתעד ליום התחילה תהיה מדד + 4% ואילו הריביתשמיום התחילה ועד לפירעון תהיה השיעור החדש, דהיינו 4.74% או back to back , כ דלעיל.

בגין הלוואות שניתנו לפני יום התחילה למי שפרק ב' לחוק התאומים חל עליו בתום 2007, הרי שיש לבצע פיצול של שיעור הריבית באופן הבא:

ריביתעד ליום פירעון ההלוואה או 31 בדצמבר 2010 לפי המוקדם תהיה מדד ואילו הריבית שמיום זה ועד לפירעון תהיה השיעור החדש, דהיינו 4.74% או back to back , כדלעיל.

בעניין זה יש לשקול אם כדאי לנסות "להכניס" את מקבל ההלוואה לחוק התיאומים בשנת 2007 שכן הדבר מאפשר הלוואה צמודת מדד בלבד עד ליום פירעון ההלוואה או 31 בדצמבר 2010 לפי המוקדם.

נוסף על כן הלוואות למי שאינו בחוק התיאומים אשר מועד פירעונן לפני 31.10.2010 יש לשקול חידוש תנאי ההלוואה לפני פרסום התקנות כך שמועד הפירעון יהיה עד 2010 על מנת להאריך את תקופת חיוב ריבית בשיעור המדד בלבד.

בגין הלוואות במט"ח שניתנו לפני יום התחילה למי שחוק התאומים חל עליו בתום 2007, הרי שיש לבצע פיצול של שיעור הריבית באופן הבא:

ריביתעד ליום פירעון ההלוואה או 31 בדצמבר 2010 לפי המוקדם תהיה שינוי שער החליפין של הדולר ואילו הריבית שמיום זה ואילך ועד לפירעון תהיה השיעור החדש- שיעור עליית/ירידת שער החליפין בתוספת 4%, או back to back , כדלעיל.

גם כאן כמו בהלוואות השקליות יש לשקול את תחולת חוק התאומים ב – 2007 על מקבל ההלוואה והן את הארכת מועד פירעון ההלוואה על מנת ליהנות מהצמדה לדולר בלבד. והפרסום הנוכחי שמדבר על 4.74%.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח ומשפטן, ישי כהן  או לרו"ח ומשפטן, ישי חיבה, ממשרדנו.

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה