מבזק מס מספר 297 - 

מיסוי בינלאומי  2.4.2009

שותפות זרה אינה שוללת הטבות אמנה - 2.4.2009

במהלך פברואר 2009 פרסמה רשות המסים תקצירי החלטות מיסוי שניתנו במהלך שנת 2007. החלטה מעניינת ניתנה באשר לשותפות מוגבלת הנכללת במבנה החזקה בינלאומי. ההחלטה תורמת לוודאות המס בכל הקשור להיותה של שותפות שכזו שקופה לצורכי מס.

על פי העובדות, חברה תושבת ישראל הקימה יחד עם תושבי חוץ קרן להשקעה בנדל"ן במטרה להשקיע במספר מדינות באירופה. הקרן נוסדה כשותפות מוגבלת (Limited Liability Partnership – "LLP") בהתאם לחוקי מדינה זרה (מדינה X). ה – LLP היא שקופה לצורכי מס על פי חוקי מדינה X, כלומר, אינה חברה במס וכל הכנסה / רווח שלה מיוחסים לשותפים בה. כך גם באשר לייחוס נכסים והתחייבויות של השותפות המיוחסים לשותפים בהתאם לחלקם בשותפות. "העברת" כספים מה – LLP לשותפים איננה נחשבת לאירוע מס במדינה X ולכן אינה יוצרת חבות כלשהי בניכוי במקור. הקרן אמורה להחזיק בזכויות בחברות נכס מקומיות (SPV) שתוקמנה על פי הדין בכל מדינה בה מצוי נכס. החלטת המיסוי מתייחסת לחלוקת רווחים עתידית מ – SPV במדינה ספציפית Y (ככל הנראה גרמניה), ולזכות להטבות אמנה בזיכוי עקיף שיינתן בישראל (כנגד מס ששולם במדינת הפעילות ובעת חלוקה עד לחברה תושבת ישראל).

יצויין כי בישראל קיימת האפשרות לחברה לבחור בזיכוי עקיף, כולל מס חברות ששילמה חברה זרה פלונית במדינת הפעילות, עד שתי רמות במורד מבנה ההחזקה, בהתקיים תנאי החזקה מסוימים. ואולם, האמנה עם גרמניה, לדוגמה, מקנה יכולת לבחור בזיכוי עקיף, גם אם לא מתמלאים שיעורי ההחזקה המינימאליים הקבועים בדין הפנימי, זאת, עקב "מעמד" האמנה והטבותיה למול דין פנימי (בנוסף לאמור, להבדיל מהדין הפנימי בישראל, האמנה עם גרמניה מאפשרת זיכוי עקיף ליחיד, ולא רק לחברה. ראה הרחבה במבזק מס' 229)

על פי החלטת המיסוי החברה הישראלית תיהנה מהטבות אמנת המס בין ישראל למדינה Y, גם אם בשרשרת ההחזקה קיימת שותפות מוגבלת תושבת מדינה שלישית (X). בכך, מחזקת ההחלטה את הוודאות באשר לשקיפות שותפויות בדין המס הישראלי. זאת בעיקר נוכח אי הוודאות שנוצרה בעקבות פס"ד שדות (עליון, ע"א 2026/92, 2001) בו קבעביתהמשפט כי העברת חלק בשותפות עסקית היא במהותה העברת זכות במכלול נכסיה והתחייבויותיה, זכות ב"עסק פעיל" של שותפות קרובה ביסודה למושג "מניה" בחברה ובכך שונה השותפות מעסק של אדם יחיד (כך גם  ע"פ חוזר מ"ה 14/2004).

לפרטים נוספים ניתן לפנות לעו"ד עופר רחמני או לעו"ד ורו"ח  גדי אלימי, ממשרדנו.

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה