מבזק מס מספר 297 - 

מיסוי ישראלי  2.4.2009

בראי הפסיקה – בין מיקום פיזי למיקום "כלכלי" - 2.4.2009

כפי שציינו במבזק 295 החלו ועדות הערר, בעת האחרונה, לדון בעררים בגין נזקים עקיפים שנגרמו בשל מלחמת לבנון השנייה.

כידוע, תקנות מס רכוש וקרן פיצויים(תשלום פיצויים)(נזק מלחמה ונזק עקיף)(הוראת שעה), התשס"ו – 2006 קובעות, כי זכאות לתביעת פיצוי בגין נזק עקיף, תקום לניזוק בהתאם לעמידתו בהגדרות מסוימות.

לאור העובדה כי החוק מתיר פיצוי בגין נזקים עקיפים רק באזורים המוגדרים "ישובי ספר" מתעוררות שאלות עקרוניות לגבי קביעת מיקומו "הכלכלי" של הניזוק.

עניין זה נדון בערר נ.ז. 59/08 בו הוגשה תביעה על ידי דיויד אקשטיין, מרצה עצמאי המספק שירותיו למכללת ג'ון ברייס המצויה בחיפה בתחום איזור ההגבלה כפי שהוגדר בתקנות, אולם מקום מגוריו של העורר הוא בישוב הממוקם מחוץ לישובי הספר ואינו נמנה על אזורי ההגבלה כמפורט בתקנות.

במהלך מלחמת לבנון השנייה לא פעלה המכללה ולכן לא יכול היה העורר לספק את שירותיו ולכן הגיש תביעה בגין הנזק העקיף שנגרם לו בעניין זה.

מנהל מס רכוש דחה את תביעתו מן הטעם כי מקום מושבו ועסקו אינו מצוי בתחום ישובי הספר או ישובי ההגבלה.

ועדת הערר לא קבלה את עמדת רשות המיסים, לטעמה התקנות נועדו לאפשר לכל מי שנפגע להגיש תביעה בגין נזקו העקיף וכדבריה שם:

"… התקנות שנוגעות לענייננו נועדו על מנת לאפשר למי שנפגע להגיש תביעה בגין נזקיו העקיפים. כך השכירים נהנו מחובת מעבידיהם לשלם להם את שכרם למרות שלא התייצבו לעבודה בזמן המתקפות, ואילו מעבידיהם, ושאר בעלי העסקים זכו להגיש תביעותיהם במגרת התקנות.

 

עוד הוסיפה הועדה והדגישה כי:

 "תכליתו של החוק הייתה ועודנה לפצות את הניזוקים בגין הנזקים העקיפים שנגרמו להם… ובכל מקרה גבולי יש לפרש את הכתוב בתקנות בפרשנות מרחיבה שתכניס תחת כנפיו את מי שנפגע, ולא תותיר אותו מחוץ לגדרם של מקבלי הפיצוי ובלבד שאכן הוא ניזוק".

ולכן קבעה הועדה כי דינו של ניזוק אשר מקום מגוריו אינו מצוי באזור ההגבלה ואינו מקיים משרדים לעסקיו אך עבודתו מתבצעת רק באזור ההגבלה ומתן שירותיו הוא דווקא במקום ישיבתו של הלקוח וכי אותה עבודה נמנעה בשל המלחמה, הרי יש לראות בו כמי שעסקו הוא באזור ההגבלה ולהכניסו תחת כנפי התקנות.

להחלטה זו של ועדת הערר נודעת חשיבות רבה לעניין פרשנות החוק אשר לה השלכות גם על תביעות ניזוקים שנפגעו במהלך מבצע "עופרת יצוקה".

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח רונית בר או לצחי אבוהב,שביט [עד לאחרונה ( 1 בינואר 2009 ) מנהל מס רכוש (קרן פיצויי פעולות איבה) ברשות המסים בישראל] ממשרדנו.

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה