מבזק מס מספר 296 - 

מיסוי ישראלי  26.3.2009

קבלנים- פטור ממס ב"שימוש לצורך עצמי" (דירה המושכרת למגורים) - 26.3.2009

כזכור , תקנה 1 לתקנות מס ערך מוסף, התשל"ו – 1976 (להלן:"התקנה") קובעת כי השכרת דירה, אשר ההכנסה הנובעת ממנה פטורה ממס לפי סעיף 31(1) או (2) לחוק מע"מ (השכרה למגורים), בידי הקבלן אשר בנה את אותה הדירה, תיחשב כשימוש לצורך עצמי במועד ההשכרה, ולפיכך תחויב במס ערך מוסף באותו מועד, כאלו  נמכרה.

כהוראת שעה ולאור מצב המשק בכלל ושוק הדירות בפרט, נקבעה בעבר הוראה לפיה השכרת דירה למגורים ע"י הקבלן לתקופה שלא תעלה על 24 חודש, לא תביא לחבות במע"מ כשימוש לצורך עצמי.

ההוראה הוארכה מספר פעמים בעבר ותחולתה פגה ביום –  31.12.2005.

בשל המצב הכלכלי שהתדפק שוב על דלתותינו בעת האחרונה ואשר השלכותיו הורגשו בענף הבנייה – הן בהיעדר קונים לדירות קיימות והן בעצירת פרויקטים ואי התחלת פרויקטים בשל מחנק אשראי וחוסר יכולת לקבל מימון מהבנק – הוחלט על ידי ועדת הכספים ביום 23.03.09 ל"החזיר תקנה ליושנה" ולהחילה רטרואקטיבית מ- 31.12.2005. אמנם טרם נתקבלו בידינו התקנות בפועל, ואולם למיטב ידיעתנו כך הוא הדבר.

כפועל יוצא מהחלת התקנה, יוכל הקבלן להנות מהטבה מימונית שמשמעותה, אפשרות השכרתה של הדירה (אמנם לתקופה קצובה), מבלי שידרש להשליש לידי הרשויות מע"מ עסקאות כאילו מכר את הדירה , אף שהדירה טרם נמכרה כלל.

יצוין כי במסגרת התיקון נקבע כי אין המדובר בהוראת שעה, אלה חקיקה של קבע.

מהלך זה של חקיקה מיטיבה רטרואקטיביתהינו ברגיל מהלך אשר יש לברך עליו, אך טוב הייתה עושה הרשות אילו לא הייתה נדרשת אליו מלכתחילה, ומאריכה את תוקפה של התקנה מבעוד מועד,שכן ישנם מן הקבלנים, אשר על מנת שלא לעבור על הוראות החוק, נמנעו מלהשכיר דירות שבנו ולא הצליחו למוכרן. הללו הפסידו הכנסות בעליל.

לעומת אלו, ישנו כמובן הסוג האחר של קבלנים,  אשר "צפצפו" על שינוי החקיקה לרעה , (בתום שנת 2005) והמשיכו להשכיר דירות שבנו, מבלי לדווח על "שימוש לצורך עצמי", וכך שוב כהרגלנו בקודש, "יצא חוטא נשכר".

יובהר כי מקום בו אכן היו "צדיקים" אשר דיווחו על השימוש לצורך עצמי או מקומות בהם הוצאו שומות עסקאות בפועל ע"י מפקחי מע"מ, בגין שימוש לצורך עצמי כאמור , הרי שיש מקום לדעתנו להגשת דוחות מתקנים או בקשה לתיקוני השומה לפי העניין.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח ומשפטן ישי חיבה או לרו"ח ומשפטן ישי כהן ממשרדנו.

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה