מבזק מס מספר 295 - 

מיסוי ישראלי  19.3.2009

בראי הפסיקה – מיהו העוסק הזכאי להיקרא ניזוק - 19.3.2009

לאחרונה החלו ועדות הערר לדון בעררים בגין נזקים עקיפים שנגרמו בשל מלחמת לבנון השנייה.

כידוע, תקנות מס רכוש וקרן פיצויים(תשלום פיצויים)(נזק מלחמה ונזק עקיף)(הוראת שעה), התשס"ו – 2006 קובעות, כי זכאות לתביעת פיצוי בגין נזק עקיף, תקום לניזוק בהתאם לעמידתו בהגדרות מסוימות.

בערר נע"ש 508/08 נידונה תביעתו של מורה פרילנסר שתביעתו לפיצויים נדחתה מאחר ולטענת רשות ועדת הערר לא קבלה את עמדת רשות המיסים לעניין הגדרת עסק, לטעמה התקנות נועדו לאפשר לכל מי שנפגע להגיש תביעה בגין נזקו העקיף וכדבריה שם: "תכליתו של החוק הייתה ועודנה לפצות את הניזוקים בגין הנזקים העקיפים שנגרמו להם… ובכל מקרה גבולי יש לפרש את הכתוב בתקנות בפרשנות מרחיבה שתכניס תחת כנפיו, ולא תותיר אותו מחוץ לגדרם של מקבלי הפיצוי ובלבד שאכן הוא ניזוק".

 

לעניין טענת אי פתיחת תיק במס הכנסה ובמע"מ ע"י העורר – בדיקה עובדתית העלתה כי הוא משלם מע"מ על ידי מי שמשלם לו את שכרו, דרך אשר הוכרה כלגיטימית על ידי המחוקק. נוסף לכך, העורר אף הגיש דוחות לשנת 2005 בדבר הכנסותיו למס הכנסה.

לאור האמור, קבעה הוועדה כי הפרילנסר ניהל "עסק" של מתן שירותים וככזה הינו "ניזוק" לכל דבר ועניין. המיסים, לא נכנס למסגרת הגדרות "עוסק" כמוגדר בתקנות ומשכך, לא היה זכאי לדרוש פיצוי בגין הנזק שנגרם לו.

קביעתה זו של רשות המיסים הסתמכה על כך שעסקו של המזיק לא עמד בהגדרת עסק "הנהנה מייעול העבודה ומהחיסכון בהוצאות" כפי שהתפרש לדידה מבג"ץ (שמואל מור נ' בית הדין הארצי לעבודה). כמו כן, לניזוק לא היה תיק במס הכנסה ובמע"מ – מה שמוציאו מהגדרת "עוסק". עוד דנה הועדה בשאלת דרך החישוב של הנזק שנגרם לניזוק תוך השוואה לניזוק אחר בענף השירותים, הועדה נטלה כדוגמה רואה חשבון. כאן קבעה הוועדה כי הפיצוי ניתן לעוסק על עצם העובדה כי בתאריכים מסוימים לא יכול היה לתת שירותים ולכן לא קיבל תמורה, למרות שייתכן שבעתיד יוכל לספק שירותים אלה, אך כאן באה הוועדה וקובעת לאמור: "אלא שבכך אין כדי לתקן את הפגם של אי יכולת לעשות שימוש בכישוריו אותה עת, הזמן אינו ניתן לצבירה (ההדגשה אינה במקור) ולכן מגיע הפיצוי".

סוף דבר, הערר התקבל במלואו וההחלטה הייתה לשלם לניזוק את מלוא הפיצוי שתבע.

להחלטה זו של ועדת הערר נודעת חשיבות רבה לעניין פרשנות החוק אשר לה השלכות גם על תביעות ניזוקים שנפגעו במהלך מבצע "עופרת יצוקה".

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח רונית בר או לרו"ח צחי אבוהב,שביט – [עד לאחרונה ( 1 בינואר 2009 ) מנהל מס רכוש (קרן פיצויי פעולות איבה) ברשות המסים בישראל] ממשרדנו.

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה