מבזק מס מספר 294 - 

ביטוח לאומי  12.3.2009

קיצוצי שכר והשלכותיהם לעניין הביטוח הלאומי - 12.3.2009

בעקבות המשבר הכלכלי הפוקד את העולם ואת ישראל, חלק גדול מהארגונים נמצאים בתחילת הערכות או בעיצומו של תהליך התייעלות אינטנסיבי. מלבד פיטורי עובדים – כצעד ראשון להיערכות למיתון – ארגונים רבים החלו בתהליך התייעלות גם באמצעות הפחתות שכר. אמנם, קיצוצי השכר נועדו בחלקם למנוע או לדחות פיטורי עובדים, עם זאת, הפחתות שכר, למעט לבעלי שכר גבוה (המשתכרים מעל המקסימום), עלולות לגרום לזכאות מופחתת לחלק מגמלאות הביטוח הלאומי.

כיום, המוסד לביטוח לאומי משלם מספר סוגי גמלאות. הראשונה שבהן, גמלה מחליפת שכר, משולמת לטווח קצר עקב פגיעה זמנית ביכולת ההשתכרות. גמלה מחליפת שכר היא בין היתר: דמי לידה; דמי אבטלה; דמי פגיעה; דמי תאונה; גמלה לשמירת הריון וכן פיצויים ושכר עבודה עקב פשיטות רגל ופירוקי תאגידים.

הבסיס לחישוב גמלאות אלו הוא שכר העובד טרם קרות המקרה המזכה, בדרך כלל ממוצע שלוש משכורות אחרונות בגבולות המקסימום הקבוע בחוק.

במצבים של קיצוצי שכר בשל אילוצי המעסיק, הגמלה המשתלמת לא תתחשב במצב השוק ובתנאיו. ביטוי לכך ניתן בימים אלה בפסק דין של בית הדין הארצי לעבודה בעניין עמיחי בר יוסף.

 במקרה זה, השתכר מר בר יוסף במהלך השנה משכורות חודשיות שסכומן נע בין 15,000-18,000 ₪. לאחר שעבר למקום עבודה חדש, ירד שכרו בצורה דרסטית ועמד על 4,000 ₪ לחודש. לאחר פיטוריו הוא תבע מביטוח לאומי דמי אבטלה ודרש כי החישוב יבוצע לפי שכר ממוצע של 15,000 ₪ (ממוצע 12 חודשי העבודה האחרונים) או תוך התעלמות מהשכר הנמוך שהיה מנת חלקו בשלושת החודשים האחרונים. בית הדין הארצי קבע כי הכנסות העובד קטנו בשל תנאי השוק ולא עקב סיבות אישיות (לדוגמה עקב מצב רפואי) ומשכך פסק, כי אין להתייחס לקיצוץ השכר בשל תנאי השוק כסיבה המקנה אפשרות לחישוב מיוחד, אלא, יש לבצע החישוב לפי שכרו הנוכחי – לאחר הקיצוץ.

נזק בהפחתת שכר עלול להיות משמעותי במיוחד, כאשר עובד נפגע בעבודה והוכר כנכה עבודה לצמיתות. קצבת נכות מעבודה משתלמת, כאמור, על פי ממוצע שכר בשלושת חודשי העבודה טרם הפגיעה. לפיכך, קביעת קצבה על פי נסיבות פסק הדין בעניין בר יוסף תביא לנזק כלכלי רב ולצמיתות.

נראה כי לאור המציאות הכלכלית הנוכחית ופסיקת בית הדין הארצי לעבודה מצופה מן העובדים והמעסיקים להקפיד ביתר שאת על נקיטת אמצעי זהירות בעבודה, או "שמא תיאלצנה נשים הרות לדחות מועד הלידה עד לבוא ימים טובים יותר …"

מיזם הביטוח הלאומי במשרד ארצי את חיבה פתרונות מיסוי בע"מ עומד לרשותכם לייעוץ בנושאים האמורים.  

נכתב על ידי מר חיים חיטמן ורו"ח אורנה צח (גלרט)

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה