מבזק מס מספר 293 - 

ביטוח לאומי  5.3.2009

חובת דיווח למוסד לביטוח לאומי תוך 60 יום מקבלת שומת ניכויים של רשות המיסים - 5.3.2009

המוסד לביטוח לאומי דורש מהמעסיקים לדווח באופן שוטף על שומות ניכויים של מס הכנסה (על כל ההכנסות מהמקורות המפורטים בסעיף 2(2) לפקודת מס הכנסה, לרבות התשלומים וההטבות הנלוות המוענקות לעובדיהם) בתוך 60 יום מקבלת השומה ממס הכנסה. מעסיק שלא ידווח כאמור, ובמסגרת ביקורת ניכויים של הביטוח הלאומי יחויב בתשלום דמי ביטוח על פי שומות מס הכנסה, יחויב גם בתשלומי קנס מלאים.

המוסד לביטוח לאומי ידרוש את התשלום לאחר שיפנה למעסיק, כמקובל גם כיום בעת ביצוע ביקורת ניכויים. מעסיק שידווח כנדרש, יבוטלו כל הקנסות בגין ממצאי שומות רשות המיסים.

כמו כן, בימים אלה המוסד לביטוח לאומי עורך מבצע לתשלום חובות, במסגרתו יבטל את כל הקנסות למעסיקים שידווחו לו עד ליום 31.3.09, על שומות מס ודוחות אחרים בהם חויבו על-ידי מס הכנסה עבור שנת 2002 ואילך, ושלא דיווחו עליהם עד כה. המבצע יתקיים בכפוף לתשלום חוב הקרן וההצמדה.

דגשים והבהרות להוראות הביטוח הלאומי

1.דוחות אחרים – פרט לשומות הניכויים של רשות המיסים המוסד לביטוח לאומי דורש לקבל גם דוחות אחרים. להלן דוגמאות לדוחות כאלו:

 1)  גילומים קיבוציים שדווחו לרשות המיסים ולא שולם בגינם דמי ביטוח (זאת, למרות שאין לדווח על גילום קיבוצי ברשימה מרוכזת ללא פירוט שמי).

  2) דיווחים של נאמן על הכנסות שמקורן בהקצאת מניות ואופציות במסלול הפירותי בהקצאות לאחר הרפורמה במס. לדוגמה, עובד שלא עמד בתנאי המסלול ההוני ומימש את האופציה או המניה במסלול הפירותי באמצעות הנאמן.

 3)    הכנסות פירותיות, שנכללו בשומות סופיות של חברה, ובעל השליטה לא דיווח עליהן

למוסד לביטוח לאומי במסגרת הדו"ח האישי ( לדוגמה – דיבידנד בחברה פרטית ודיבידנד בחברה משפחתית, או בחברת בית).

2. השגות – אם למעסיק יש השגות על קביעת דמי הביטוח בשל שומות הניכויים שהעביר מיוזמתו למוסד לביטוח לאומי, הוא חייב לפנות למוסד לביטוח לאומי תוך 30 ימים, כמקובל .

3. תיאום עם המוסד לביטוח לאומי – כאשר ההכנסה החייבת בדמי ביטוח כהטבת שכר אינה חייבת במלואה בדמי ביטוח – יש להסב את תשומת לב מבקרי המוסד לביטוח לאומי בעניין זה. לדוגמה: משכורת מעל תקרת ההכנסה החייבת בדמי ביטוח, עובדים מעל גיל פרישה, נערים עובדים וכו'. אם למעסיק יש הבהרות בקשר לשומה, מומלץ לשלוח אותם ביחד עם השומות. אולם, מעסיקים שלא יעשו כן, המוסד לביטוח לאומי יתייחס לנתונים הקשורים לשיעורי דמי הביטוח ולנתונים הקשורים לעובדים שהכנסתם עולה על תקרת ההכנסה החייבת בדמי ביטוח, בהתאם למידע שנמצא ברשותו.

4. עריכת ביקורת ניכויים עתידית – העברת שומת הניכויים של רשות המיסים למוסד לביטוח לאומי לא תמנע מהמוסד לביטוח לאומי לערוך ביקורת ניכויים, אך כרטיסי הנהלת החשבונות ודוחות ההתאמה למס לא יבדקו בביקורת הזו, אם תיערך (כפי שמקובל מאז פסק דין "גדות").

5. שומות של רשות המיסים שנמצאות בהשגה – המעסיקים מתבקשים לשלוח גם את השומה וגם העתק מן ההשגה. המידע יישמר במוסד לביטוח לאומי עד שרשות המיסים תדון בהשגה.

גם כיום, בעת ביקורת ניכויים, המידע האמור נמסר למבקר הניכויים של הביטוח הלאומי ונשמר ב"הקפאה" עד קבלת שומה סופית מרשות המיסים.

המעסיק מתבקש להעביר למוסד לביטוח לאומי את השומה הסופית כדי שיכלל במסגרת המבצע לביטול כל הקנסות.

6. תשלום דמי הביטוח – מובהר ומודגש שלא לשלם את דמי הביטוח בלי שהוצאה קביעה מן המוסד לביטוח לאומי. הקנסות יבוטלו רק אם התשלום יתבצע תוך 30 ימים ממועד מסירת קביעת דמי הביטוח למעסיק.

 נכתב ע"י רו"ח אורנה צח (גלרט).

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה