מבזק מס מספר 292 - 

מיסוי בינלאומי  26.2.2009

חברה עסקית והשפעתה על משטר חנ"ז – החלטת מיסוי מבורכת - 26.2.2009

בקובץ החלטות המיסוי שפורסם באחרונה (מתייחס להחלטות מיסוי משנת 2007!!!) נכללת החלטה (מס' 28/07), העוסקת ביישום הוראות סעיף 75ב לפקודה (חנ"ז), מקום בו חבר בני האדם הנבחן מוחזק, במישרין או בעקיפין, על ידי "חברה עסקית" כמשמעותה בסעיף 75ב(א)(7) לפקודה (מרביתהכנסותיו ורווחיו, "סולו", אינם פסיביים). לעניין זה קובע הסעיף, כי במידה שמרביתהכנסותיה או רווחיה הכוללים של החברה העסקית מקורם בהכנסה פסיבית, יתקיים תנאי "ההכנסה הפסיבית" ביחס לחברות המוחזקות על ידה, ולהיפך (מובן, שגם במצב בו מתקיים תנאי "ההכנסה הפסיבית" נדרש שיתקיימו גם יתר התנאים על מנת לסווג כל אחת מהחברות המוחזקות כחנ"ז).

"הכנסות ורווחים כוללים" של חברה עסקית מוגדרים כ"הכנסותיה ורווחיה וכן חלקה היחסי, במישרין או בעקיפין, בהכנסות וברווחים של כל חבר בני אדם בשרשרת החברות שבו היא מחזיקה, במישרין או בעקיפין"; (לעניין זה, נוקטים בייחוס לפי הכפלת שיעור ההחזקה בזכויות לרווחים). משמע, לעניין זה יש לבחון את הכנסותיה בהתאם לדוחות המאוחדים עם החברות המוחזקות על ידה.

החלטת המיסוי שפורסמה מבטאת פרשנות מקילה של רשות המסים, ולפיה בבחינת הכנסותיה ורווחים הכוללים של חברה עסקית לא יובאו בחשבון הכנסות מדיבידנד שמקורן בחברות המוחזקות על ידה (במישרין או בעקיפין) בשיעור של 50%. בכך הוקל המבחן לגבי תחולת הוראות החנ"ז על החברות המוחזקות ע"י החברה העסקית, בכך שככל שמרבית הכנסותיה שלה וההכנסות המיוחסות לקבוצת החברות הן עסקיות, הרי שלא יתקיים תנאי "ההכנסה הפסיבית" שהינו תנאי בסיסי לסיווג חברה כ"חברה נשלטת זרה".

מובהר עם זאת, כי דיבידנד שקיבלה חברה בשנת המס לא ינוטרל לצורך בחינת עצם היותה "חברה עסקית". במילים אחרות: לצורך הבחינה האם החברה העליונה יכולה להוות "חיץ" בהיותה חברה עסקית, יובאו בחשבון כל ההכנסות שהיו לה בשנת המס, ובכלל זה הכנסות מדיבידנד. ואולם, לצורך בחינת השלכות סיווגה הנ"ל על יתר החברות, לא יובאו בחשבון הכנסות דיבידנדים שניתן היה לכאורה לייחס אליה מכוח החזקתה בחברות זרות אחרות (וזאת מכוח ההגדרה הייחודית הנכללת בסעיף 75ב(א)(6) לפקודה).

יצירת מבנה החזקה שבמסגרתו תחזיק החברה הישראלית במישרין בחברה עסקית זרה שתחזיק בעצמה בחברות זרות אחרות עשויה, אפוא, להניב יתרונות מיסוי ברמה הבינלאומית. תכנון מושכל ובחינת סוגי ההכנסות בכל אחת מחברות הקבוצה והיקפן, אפשר שיביאו לכך שקיומה של החברה העסקית ברמה הראשונה תגן על יתר החברות המוחזקות על ידה מפני תחולת כללי חנ"ז הישראליים. עם זאת, חשוב לזכור שבחינת סיווג ההכנסה והיקפה נעשה בכל שנת מס בנפרד, ועל כן יש להקפיד כי יחס סוגי ההכנסות ישמר לאורך חיי המבנה.

בשולי הדברים נציין שהחלטת המיסוי דנה גם בהכנסה המחולקת מכוח החזקה במניות בכורה, בין שתי חברות זרות, כאשר במדינת מושבה של מקבלת ההכנסה, היא מסווגת כדיבידנד ואילו במדינת מושבה של המשלמת – כריבית. בהחלטת המיסוי נקבע כי ההכנסה תסווג כדיבידנד ולא כריבית לעניין הפקודה.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לעו"ד ורו"ח גדי אלימי או לעו"ד לילך רובין-אשרוב, ממשרדנו.

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה