מבזק מס מספר 290 - 

מיסוי בינלאומי  12.2.2009

רווחים צבורים בחברת משלח יד זרה - 12.2.2009

כידוע, סעיף 5(5) לפקודה קובע כי הכנסה ממשלח יד שמבצע תושב ישראל באמצעות "חברת משלח יד זרה" ('חמי"ז') תהיה חייבת במס בישראל. בהתאם לסעיף 5(5)(ב) לפקודה, לעניין הכנסה שהפיקה "חברת משלח יד זרה" הנובעת מפעילות ב"משלח יד מיוחד" ודיבידנד המחולק ממנה לבעלי מניותיה תושבי ישראל, יראו את החמי"ז כאילו השליטה על עסקיה וניהולם מופעלים בישראל. כפועל יוצא, הכנסה כאמור חייבת במס בישראל, מבלי להידרש לשאלת מקום ביצוע הפעילות העסקית או השירות, ודין דיבידנד המחולק מאותה הכנסה – כדין דיבידנד המחולק על ידי חברה תושבת ישראל. לקביעה זו השלכות רבות, וביניהן:

(1) בהתאם לסעיף 14(ג) לפקודה, תושב חוזר "רגיל" פטור ממס על דיבידנד שהופק או שנצמח מחוץ לישראל או שמקורו בנכסים מחוץ לישראל שרכש בתקופת שהותו מחוץ לישראל. בהתאם ל"פיקציה" המיסויית לפיה דיבידנד שמחולק מרווחי חמי"ז מקורו בישראל (החברה המשלמת הינה "תושבת ישראל" מכוח שליטה וניהול לעניין זה), הרי שככל הנראה, דיבידנד שמקבל תושב חוזר מחמי"זלפני המכירה, כלומר: 20% או 25% בידי יחיד, ו- 0% בגין דיבידנד שמקורו ברווחים שהופקו בישראל, המתקבל בידי חברה החבה במס חברות, לפי העניין. לדעתנו, גם רווחי חמי"ז מהווים "רווחים ראויים לחלוקה" בעת פירוקה או מכירתה; לפיכך, מקום בו חברה תושבת ישראל מוכרת מניותיה בחמי"ז, חלק הרר"ל מתוך רווח ההון הריאלי לא יחויב במס.

  שהוקמה לפני חזרתו, יהא חייב במס בישראל על אף הוראות סעיף 14(ג) לפקודה. לדעתנו, בהעדר הוראה מקבילה לגבי רווח הון ממכירת מניות החמי"ז, הרי שמכירתה של החמי"ז או פירוקה, כאשר הרווחים עדיין צבורים בה, יובילו לסיווג העסקה במישור ההון, הנכנס לגדר הפטור ממס בידי התושב החוזר בהתאם להוראות סעיף 97(ב)(2).

לכן, במקרים כאמור, כאשר קיימת תכלית כלכלית לפירוק החמי"ז או למכירתה, יש לשקול ביצוע פירוק או מכירה על פני חלוקת דיבידנד. יש לזכור שהחזרת יתרת החובה של בעל המניות בחמי"ז, בדרך של פירוק, עלולה  להיות מסווגת ע"י פקיד השומה כדיבידנד כבר במועד משיכת הכספים ולפיכך עלול הפטור להישלל (ראה לעניין זה פס"ד ארנון הראל עמ"ה 1283/03 ודיון בנושא במבזקנו מס' 285).

 (2) סעיף 94ב לפקודה קובע כי במכירת מניה, יוגדר חלק מסכום רווח ההון הריאלי כרווחים הראויים לחלוקה (רר"ל), בהתאם לחלקו של מוכר המניה בזכות לרווחים בחברה. על סכום הרר"ל, חלף שיעורי המס החלים על רווח ההון הריאלי, יוטל שיעור המס שהיה מוטל על המוכר אילו הרר"ל חולק לו כדיבידנד בסמוך נדגיש כי במקרה של תושב חוזר, אין בכך כדי לפגוע בפטור בעת המכירה\הפירוק כמפורט לעיל, משום שסעיף 94ב לפקודה דן בשיעור המס על חלק רווח ההון הריאלי השווה לחלק מהרר"ל ולא בשינוי סיווג ההכנסה (מרווח הון לדיבידנד).

לפרטים נוספים ניתן לפנות לעו"ד ורו"ח גדי אלימי או לעו"ד לילך רובין-אשרוב ממשרדנו.

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מייסד ומנהל, מומחה בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה