מבזק מס מספר 288 - 

מיסוי ישראלי  29.1.2009

מבצע "עופרת יצוקה" היבט כלכלי עפ"י חוק מס רכוש וקרן פיצויים- חלק ג' - 29.1.2009

חוק מס רכוש וקרן פיצויים התשכ"א 1961 הינו,כפי שהוסבר במבזקים הקודמים ,חוק טריטוריאלי, אשר מטפל הן בנזקים ישירים והן בנזקים עקיפים.במבזק זה נרחיב בנושא ה"נזק העקיף".

בחוק העיקרי מוגדר "נזק עקיף"-"הפסד או מניעת רווח כתוצאה מנזק מלחמה בתחום ישוב ספר ,או מחמת אי אפשרות לנצל נכסים המצויים בתחום ישוב ספר, עקב פעולות מלחמה על ידי הצבאות הסדירים של האויב או עקב פעולות איבה אחרות נגד ישראל,או עקב פעולות מלחמה על ידי צבא הגנה לישראל."

הזכאות לפיצוי בגין "נזק עקיף" שונה מן הזכאות לפיצוי בגין "נזק ישיר". בעוד שבגין נזק ישיר מפוצים ניזוקים בכל רחבי הארץ, הרי בגין נזק עקיף מפוצים אך ורק ניזוקים אשר עסקם או הנכס הניזוק הינם בתחום "ישוב ספר".

"ישוב ספר" מוגדר בחוק –"ישוב ששר האוצר,באישור ועדת הכספים של הכנסת ,הודיע עליו שהוא ישוב ספר וכן אזור ששר האוצר,באישור ועדת הכספים של הכנסת ,הודיע עליו שהוא ישוב ספר לתקופה קצובה שקבע.

קיימת רשימה סגורה של יישובי ספר.

גורמי הנזק חייבים להיות פועל יוצא לאירוע של מסלול ירוק מחזורים– המסלול יוצר השוואת מחזורים ממוצעת אשר מביאה בחשבון מנגד גם "הוצאה נחסכת" בשיעור קבוע אצל כל הבוחרים במסלול זה.

מסלול ירוק הוצאות – המסלול מניח מצב שבו הוצאותיו של עסק עולות על הכנסותיו בתקופה האמורה,גם זאת באופן ממוצע תוך ניטרול חלקי של רכיבי נזק אחרים.

בנוסף למסלולים שלעיל, קיימים מסלולי פיצוי לניזוקים בחקלאות במלונאות ואטרקציות ולבעלי אולמות שמחה.

יש לציין ולהדגיש, כי מניסיון העבר בגין נזקי מלחמת לבנון השנייה, על אף הגדרתם של המסלולים כ"ירוקים" ועל אף היותם מחושבים על פי "נוסחא" מוסכמת יכול המנהל ,באופן חד צדדי,  מלחמה. עם זאת, הנזק הכלכלי העקיף, יכול שימדד לגבי תקופה החורגת מתקופת המסגרת הצרה של פרק הלחימה בפועל.

לנזק כזה בדרך כלל מספר ראשים אשר יש לטפל בהם במקביל וכמכלול.

במהלך השנים הרחיב המחוקק את הטריטוריה אשר שולם לניזוקים מתחומה "הנזק העקיף". כך, נקבעו בהוראות שעה שחוקקו בעקבות נזקי מלחמת לבנון השניה "אזורי ההגבלה" וניתנה הזכות, לניזוקים בתחומי אזורי ההגבלה להגיש תביעות לקבלת פיצוי בגין נזק עקיף שנגרם לניזוקים אלו, בהתאם למסלולי פיצוי שנקבעו.

בעקבות אירועי מלחמת לבנון השניה, כאמור, קבע המחוקק "מסלולי פיצוי", אשר נועדו לתת מענה כולל ומהיר למגזרי הפעילות השונים. חישוב הפיצוי הסתמך על גובה השכר המשולם ע"י הניזוק או לחילופין השוואת מחזורי פעילות לתקופות רגיעה וכו. בדרך זו טופלו מאות אלפי ניזוקים, תוך פישוט החישובים מצד אחד וצמצום הצורך בהוכחת הנזק, מאידך.

המסלולים "הירוקים" שנוצרו עד כה הם:

מסלול ירוק שכר–  המסלול נותן דגש לרכיב השכר המשולם ע"י הניזוק ואינו מתחשב כמעט בכלל ברכיבים נוספים. לדרוש הסברים ותיקונים מניזוקים המגישים התביעות בהתאם  למסלולים אלו, ע"פ שיקול דעתו, עניין שהופך אותם במהות  למעין "מסלולים אדומים" פרטניים.

אשר על כן ,נודעת חשיבות מכרעת לבחינת וניתוח דרך תביעת הפיצוי מראש, עוד בטרם הגשתו לרשויות.

הערה נוספת: בעת כתיבת שורות אלה עדיין נערכים דיונים בין נציגי הניזוקים ורשות המיסים בניסיון להגיע להסכמה על מסלולי הפיצוי אשר יחולו בגין נזקי מבצע "עופרת יצוקה".

בשבוע הבא נוסיף ונפרט ,עוד, בנושא זה .

ליעוץ והסברים נוספים ניתן לפנות לרו"ח רונית בר או לרו"ח צחי אבוהב,שביט – [עד לאחרונה ( 1 בינואר 2009 ) מנהל מס רכוש (קרן פיצויי פעולות איבה) ברשות המסים בישראל] ממשרדנו.

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה