מבזק מס מספר 286 - 

מיסוי בינלאומי  15.1.2009

תיקון 169 לפקודה - 15.1.2009

ביום 29 דצמבר, 2008 התקבל בכנסת תיקון מס' 169 לפקודה, במסגרת תוכנית להאצה כלכלית, שאת עיקריו סקרנו במבזקים קודמים (284 ו-285). במבזק זה נדון בהיבטי החלת מס חברות מופחת (5%) על דיבידנד המתקבל על ידי חברה ישראלית מחברה בת זרה, בכפוף לתנאים מסויימים.

נדגיש כי התיקון חוקק כהוראת שעה, החלה (לעת עתה) לגבי דיבידנד שהתקבל בשנת 2009 בלבד. אין וודאות שהוראת השעה תוארך ולכן יש מקום לבחון האם כדאי לנצל הטבה זו בקבוצות בהן קיימים רווחים ראויים לחלוקה בחברות בחו"ל, העונים על התנאים.

ע"פ התיקון יחול מס מופחת בשיעור של 5% בלבד על הכנסת דיבידנד מחו"ל שקיבלה חברה תושבת ישראל (ס' 126א' לפקודה), בכפוף לסייגים. בין הסייגים – אין ההטבה חלה על דיבידנד שמקורו ברווחי חנ"ז אשר היו עונים על הגדרת "רווחים שלא שולמו" (כמשמעותם בס' 75ב') לולא חולקו כדיבידנד. יובהר לעניין זה כי הכוונה היא לדיבידנד שמקורו ב"הכנסה פאסיבית" כהגדרתה על פי הדין בישראל ולא על פי הדין הזר (ס' 75ב' (א)(5)). כך שאם, נאמר, מדובר בפעילות של השכרת נכסים שעולה בדין הזר לכדי עסק, אין בכך כדי לקבוע גזירה שווה לצרכי מס ישראליים.

זיכוי בשל מס זר – הפקודה קובעת כברירת מחדל זיכוי ישיר (בגין מס שנוכה במקור על ידי מדינת החוץ על סכום הדיבידנד המחולק לישראל ממנה). בתיקון נקבע, כי במידה וחברה בוחרת במסלול המיסוי המופחת, לא תהא זכאית לבקש "זיכוי עקיף" (זיכוי בגין מס ששולם בחו"ל בגין הרווחים מהם חולק הדיבידנד) וכמו כן הוראות סעיף 205א לא יחולו על מסי החוץ – קרי עודף זיכוי לא יותר לשימוש בעתיד. ייתכנו מצבים בהם ייטב לחברה שלא לנצל סעיף זה, אלא לבחור במסלול הזיכוי עקיף, הקבוע בסעיף 126(ג) לפקודה, במידה והיא עונה על תנאיו. לדוגמה, באם החברה מחלקת הדיבידנד נמצאת במשטר מס גבוה לגבי רווחיה, עם ניכוי במקור בשיעור נמוך. כך למשל בחלוקה מחברה תושבת בריטניה, בה מס החברות הוא בשיעור של 28% ככלל, ואין ניכוי במקור מתשלומי דיבידנד לתושב חוץ על פי הדין הפנימי. חלוקה במהלך 2009 תחיל בישראל מס חברות בשיעור של 26%, אך עליו יינתן זיכוי בשיעור המס ששולם בבריטניה (28%), שבעקבותיו לא ישולם מס נוסף בישראל. יצוין, כי גם במצב זה לא יותר "עודף זיכוי" לשימוש כנגד הכנסות נוספות או בעתיד, והחברה לא תהא כפופה למגבלות הקבועות בסעיף 126א' החדש. עוד יצוין, כי ישנן אמנות מס שבהן נקבעו תנאים משופרים לקבלת זיכוי עקיף, ביחס לתנאי סעיף 126(ג). החברה הישראלית תהא זכאית לזיכוי בגין מס ששילמה במדינת חוץ בדרך של ניכוי במקור, גם אם בחרה במסלול המס המופחת.

כפי שתיארנו במבזקינו הקודמים, התיקון קובע כי הכנסת דיבידנד "מזכה" כפופה ל"שימוש בישראל", בהכנסת הדיב'. כך למשל, השימוש כולל רכישת נכסים בישראל (שאינם ני"ע), אולם אינו קובע מגבלת זמן מינימאלית להחזקת הנכס. לכאורה, רכישת מבנה בשנת המס 2009 לזמן קצר ומכירתו בשנת 2010 יכולה לענות על ההוראה. כך גם אין הוראות מפורטות לעניין תשלומים לצדדים קשורים. כפי שציינו, גם מימון לרכישה עצמית של אג"ח יכול להיעשות תוך שימוש בדיבידנד מוטב.

שוב נדגיש כי התיקון כולל הוראות אנטי תכנוניות שנועדו למנוע העברת סכומים מישראל לחברה בת זרה, אשר יוחזרו כדיבידנד מוטב: מסכום ההכנסה המוטבת יופחתו הלוואות/ערבויות ששילמה מקבלת הדיבידנד למחלקת (או לקרובה) וסכומים שהוציאה לרכישת ני"ע של המחלקת או קרובה.

החלת הוראות סעיף 126א' נתונה לבחירת החברה. מאחר ולא נקבע דבר באשר לאופן הבקשה, פשיטא שהחברה תורשה להחיל מסלול זה בדו"ח השנתי שתגיש לשנת 2009 (בדומה לדיווח על החלת סעיף 126(ג) שאינו מחייב הגשת בקשה פורמאלית).

 

לפרטים נוספים ניתן לפנות לעו"ד לילך רובין-אשרוב או לעו"ד עופר רחמני ממשרדנו.

 

 

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה