מבזק מס מספר 283 - 

מיסוי ישראלי  25.12.2008

נקודות זיכוי בעד נטולי יכולת – גם לאפוטרופוס (עמ"ה 1116/08 ) - 25.12.2008

סע' 45(א) לפקודת מס הכנסה הדן בזיכוי בעד נטולי יכולת קובע כי: "יחיד תושב ישראל שהיה לו בשנת המס ילד משותק, עיוור או מפגר או שהיה לבן זוגו ילד כאמור, יובאו בחשבון בחישוב המס שלו או של בן זוגו שתי נקודת זיכוי בשל כל ילד כאמור".

במשך שנים התנהלה רשות המיסים בדווקנות לגבי סע' זה כאשר העניקה כלשון הסעיף רק להורים שלהם ילד נטול יכולת כאמור 2 נקודת זיכוי שהובאו בחשבון בעת חישוב הכנסתם החייבת.

יתרה מזאת, במסגרת תיקון 133 לפקודה החל משנתרמיזותיו של השופט, מגן אלטוביה במהלך קדם המשפט, החליטה הרשות לשנות ממדיניותה וליתן למערער את נקודות הזיכוי בכפוף להוכחת ראיות מוצקות כי אחיו נתמכים על ידו.
בהתאם לעמדת הפרקליטות במהלך הדיון שהתקיים לפני מספר שבועות עולה כי הרשות מתעתדת להוציא בזמן הקרוב הנחיות מפורטות באשר יתרה מזאת, במסגרת תיקון 133 לפקודה החל משנת 2003 צומצמה הזכאות וניתנו נקודות הזיכוי רק בגין ילד נטול יכולת (ללא הורים או בן זוג).

ואולם, בשבוע האחרון נפל  דבר, ומדיניותה של רשות המיסים התגמשה זאת כפי העולה מהתנהלותה בעמ"ה 1116/08 שהוגש (ונמחק לבסוף בהסכמת הצדדים) על ידי אדם ששימש כאפוטרופוס ל-שני אחיו הסובלים מפיגור, ובשל כך דרש לקבל את נקודות הזיכוי בהתאם להוראות סע' 45(א).

בתחילה, דבקה הרשות במדיניותה כי רק הורים זכאים לנקודות זיכוי בהתאם לסעיף ואולם, בשל      לזכויות אפוטרופוס ביחס לסע' 45. זה המקום לקרוא לרשות ודווקא להרחיב במתן זיכויים מעין אלו לכל אפוטרופוס באשר הוא ללא קשר לדרגת קרבת המשפחה שלו לנטול היכולת אם בכלל.

 

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח ומשפטן ישי כהן או לרו"ח ומשפטן ישי חיבה ממשרדנו.

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה