מבזק מס מספר 283 - 

מיסוי ישראלי  25.12.2008

מחילת חוב כתכנון מס בר דיווח – גם ברכישה עצמית של אג"ח? - 25.12.2008

ברוח ימים אלו בהן חברות רבות מוחקות הלוואות שנתנו לחברות בנות בארץ ובחו"ל חשוב לבחון את ודאות הקיזוז של אותן מחיקות כנגד הכנסות שונות (כגון רווח מפדיון מוקדם של אג"ח העשוי לנבוע כתוצאה מרכישה עצמית) ואת חובת הדיווח במסגרת תכנוני מס ברי דיווח.

אחד מתכנוני המס אשר הוגדרו כתכנוני מס בני דיווח מתייחס לנושא מחילת חובות (תקנה 2(5)).

"מחילת חוב לקרוב, אם התקיימו כל אלה:

(א)        המוחל הוא חבר-בני-אדם;

(ב)        המחילה היא בסכום של 1 מיליון שקלים חדשים לפחות;

(ג)         בשל המחילה פחת סכום המס שהיה משתלם על סכום המחילה, אלמלא היתה מחילה כאמור, בשל אחד מאלה:….

לענין פסקה זו –

"מחילה" – ובלבד שהמוחל שמט את החוב או מחל עליו לצרכי מס;"

כפי האמור נראה כי כוונתו של מחוקק המשנה היא למנוע הפחתת מס בדרך של תביעת  הוצאה/הפסד לצורכי מס בצד המוחל, ודיווח על הכנסה בצד הנמחל, אשר מטעמים שונים המפורטים בתקנה (הפסד, שיעור מס מופחתים, לא מהווה הכנסה חייבת או לא הכנסה בכלל) לא משולם בגינה מס בישראל בגובה המס ה"נחסך" בידי המוחל.

ראשית נבהיר כי מצב דברים זה מקים חיוב בדיווח רק מקום שהמוחל תבע את המחילה כהוצאה או כהפסד לצורכי מס.

"מחילה" – ובלבד שהמוחל שמט את החוב או מחל עליו לצרכי מס;"

לדעתנו, אין המדובר במצב בו פקיד השומה יטען כלפי מי מהצדדים במהלך דיוני השומה כי מדובר בחוב שרואים אותו כאילו נמחל אלא, רק במצב בו היתה מחילה בפועל.

לאור האמור ועל פי לשון התקנה  עולה כי  יתכנו  מצבים בהם תובע המוחל את ההלוואה שמחל כהפסד הון או כהוצאה פירותית לפי העניין, אולם באותה שנת מס לא "נחסך" אצל המוחל כל מס מאחר והוא לא קיזז את הפסד כנגד רווח כלשהוא. בצד של הנמחל לא שולם כל מס בשל המחילה כגון  שזו קוזזה כנגד הפסדים שהיו לו. מצב דברים זה, לדעתנו, עדיין לא מקים חובת דיווח שכן לא "פחת סכום המס שהיה משתלם על סכום המחילה".

נבהיר כי חובת הדיווח ביחס לתקנה 2(5) לעניין מחילה כאמור קובעת כי על המוחל לדווח בשנת המחילה ולא בשנה בה פחת המס בשל המחילה (קוזז בפועל ההפסד).

לפיכך נמצא כי במצב דברים בו המחילה היתה בשנת מס אחת וקיזוז ההפסד היה בשנות המס שלאחריה (ויתכן שאף לאחר מועד הגשת הדוח של שנת המחילה) לא קמה כלל חובת דיווח במסגרת תכנוני מס ברי דיווח, זאת מאחר ובשנת המחילה שהיא השנה המקימה דיווח לא פחת סכום המס.

נוסיף ונאמר כי מתוך תקנות אלו "המטילות פגם" בעסקאות חבות דיווח שפורטו בהן, נמצא "הכשר" למצבים שאינם נכללים "ברשימה שחורה" זו.

למען הזהירות נציין כי מקום בו קיים ספק ביחס לחובת הדיווח בקשר לתקנות האמורות, מומלץ לנהוג בשמרנות שכן בסופו של דבר המדובר בדיווח ולא "הודאה" בעצם החבות במס הנובעת מהתכנון שהיה או לא היה.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח ומשפטן ישי כהן או לרו"ח ומשפטן ישי חיבה ממשרדנו.

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה