מבזק מס מספר 282 - 

מיסוי ישראלי  18.12.2008

קיזוז הפסד מעסקה עתידית כנגד רווח מריבית וני"ע - 18.12.2008

אחד מהמכשירים בתחום שוק ההון הינו עסקה עתידית, עסקה זו יכולה להיות על שערי מטבע על מדד או נכס אחר כלשהו.

הגדרתה הפיננסית של עסקת פורוורד היא עסקת חליפין בין שני מטבעות למסירה מאוחרת, על פי שער ותאריך מוסכמים מראש. דהיינו, כבר מיום העסקה מובטח לפלוני, רוכש חוזה הפורוורד כי יקבל את השער הנקוב על גבי חוזה הפורוורד בסוף התקופה הנקובה. כך שבמקרה ובו שער המטבע הרצוי בשוק החופשי נמוך משער המובטח בחוזה הפורוורד בסוף התקופה, ירוויח הרוכש את ההפרש בין מחיר המטבע בשוק למחיר המובטח. לעומת זאת במקרה ששער המטבע הרצוי בשוק החופשי גבוה מהשער המובטח בחוזה , נוצר הפסד בגובה תשלום הרכישה (הפרמיה) של החוזה מאחר ומימוש החוזה אינו ריאלי. יצוין, כי עסקאות פורוורד נעשות הן במישור ההגנתי והן לצרכים ספקולטיביים לקצירת רווח מהיר.

סעיף 92(א)(4) לפקודת מס הכנסה מאפשר קיזוז הפסדים ממכירת ניירות ערך בשנת המס כנגד הכנסות מריבית ודיבידנד ששולמו בשל אותו נייר או בשל ניירות ערך אחרים, במידה ושיעור המס עליהם אינו עולה על 25%, כאמור בסעיף.

כהערכות לקראת תום שנת המס 2008, נזכיר ללקוחותינו כי בהתאם להגדרת "נייר ערך" שבסעיף 88 לפקודה, עסקה עתידית נחשבת לנייר ערך. "עסקה עתידית" מוגדרת בסעיף 88 כדלקמן:

"התחייבות או זכות למסור או לקבל בעתיד כל אחד מאלה: הפרשים בין שערי מטבע חוץ, הפרשי מדד, הפרשי ריבית, נכס או מחיר נכס והכל בכמות, בסכום, במועד ובתנאים הקבועים בהתחייבות או בזכות, לפי העניין, וכן מכירה של נייר ערך שטרם נרכש על ידי המוכר".

 לפיכך, הפסדים שנצברו בשנת המס מעסקאות עתידיות למיניהן, לרבות עסקאות פורוורד על שערי מטבע וכו', יחשבו כהפסדי הון ממכירת ניירות ערך בשנת המס ולפיכך ניתנים לקיזוז כנגד ריבית ודיבידנד בשל ניירות ערך, ובלבד שההפסד מהעסקה העתידית גובש בשנת המס בה חולק הדיבידנד.

טרוויאלי? אולי.. אולם, לא מזיק לזכור.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח רונית בר ממשרדנו.

 

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה