מבזק מס מספר 280 - 

מיסוי ישראלי  4.12.2008

דיבידנד בעין של ניירות ערך ללא חיוב במס. - 4.12.2008

לאור המצב בשוקי ההון בעולם, לרבות הבורסה בישראל, לרובנו הפסדים ניכרים מהשקעות בני"ע סחירים ואחרים.

ברמת היחיד כידוע , על מנת שיוכר הפסד הון לצורכי מס, אין די בירידת ערכו, אלא נדרש ממושו של ההפסד בפועל, קרי מכירת ניירות הערך שערכן ירד, עוד בשנת המס 2008.

אך מה לגבי ניירות הערך המוחזקים על ידי חברה , ולא עוד אלא שבראיה לטווח רחוק, בכוונתו של בעל השליטה בחברה ליהנות מעליית הערך שהוא צופה לאותן מניות?

לדעתנו בהתקיים התנאים המתאימים, ניתן "להנות" מהפסד ההון בגין ירידת הערך של המניות, ברמת היחיד , תוך החזקת המניות ע"י בעל השליטה עצמו. הכיצד?

מקום בו בחברה "רגילה" (בשנת 2008) צבורים עודפים ולה השקעה בניירות ערך אשר ירד ערכם ניתן למעשה "להעביר" את חלק מן העודפים אל בעל המניות ללא חיוב במס:

זאת ע"י בקשה מפקיד שומה לרושמה כמשפחתית החל משנת 2009. (במאמר מוסגר נבהיר כי אנו סבורים, ואין עמדה זאת בלתי מקובלת על דעת רשות המיסים, כי ניתן להעביר בקשות לחברה משפחתית גם במהלך חודש דצמבר).

בשנת 2009 תתבצע חלוקת ניירות הערך המוחזקים בחברה, כדיבידנד בעין לבעל השליטה.

חלוקת דיבידנד בעין מקימה בהתאם לשיטת המיסוי הדו שלבי הנוהגת בישראל, למעשה שני אירועי מס:

  1. מכירת המניות על ידי החברה בהתאם למחיר השוק שלהן – ראו הגדרת "מכירה" וכן הגדרת "תמורה" בסעיף 88 לפקודה. ובמקרה שלנו כמובן שתוצאת המכירה והתמורה יובילו להפסד הון בידי החברה.
  2. הכנסה מדיבידנד בידי בעל המניות – יש ליתן את הדעת ביחס לגובה הדיבידנד בהתאם לגישת הנטו או הברוטו ולשאלת החישוב, החבות ודרך הניכוי במקור, אולם אין ספק כי בהכנסה מדיבידנד בידי בעל המניות עסקינן.

מאחר והחברה הינה חברה משפחתית בעת החלוקה למעשה מיוחס הפסד ההון מניירות ערך של החברה לבעל השליטה,- הנישום המייצג, והוא יקוזז בפועל כנגד הכנסתו של בעל השליטה מהדיבידנד.

מהלך זה מביא למעשה לחלוקת עודפים מהחברה לבעל השליטה ללא חבות במס, מקום בו ההפסד עולה על שווי המניות המחולק, ולהחזקת ניירות הערך בידי היחיד בעל השליטה.

נציין כי טענת המלאכותיות שעשויה להטען, ע"י רשות המיסים בחלוקת המניות בעין, נחזית על פניו לגיטימית כטענה קלושה ביותר שכן חלוקות דיבידנד בעין הינו הליך עסקי תדיר אשר חברות רבות עשו בו שימוש בשנים האחרונות. לא שמענו כל טענה מצד רשות המיסים לשלילת מהלך חלוקה בעין של מניות במקרים בהם היה רווח במימוש המניות בידי החברה המחלקת. במקרה דנן בו יש הפסד בידיה, יהא הדין זהה.

נציין שתי נקודות חשובות:

האחת – אפשרות חובת הדיווח על המהלך כתכנון מס החייב בדיווח.

השניה – ככל דיבידנד, חלה חובת ניכוי מס במקור. אף שלדעתנו כאמור ברמת המהות יקוזז הדבידנד ביד היחיד, מההפסד במכירת המניות בידי החברה המשפחתית, הרי חובת מס במקור, חלה.

בשולי הדברים ולאור חשיבות העניין וסמיכותו הרבה לעניינו, הרי נבשר לכם כי, בהרצאה שנשא אתמול בערב (4.12.2008) מר יהודה נסרדישי מנהל רשות המיסים,בפני חברי לשכת רו"ח, הודיע הלה כי באופן חריג ובשנת 2008 בלבד, ולאור מצב שוק ההון תאפשר נציבות מס הכנסה, באופן פרטני ותוך הצגת מצג מפורט ע"י הנישום לפקיד השומה, פטור מניכוי מס במקור ליחידים בגין הפסדיהם בשוק ההון.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח ומשפטן ישי כהן או לרו"ח ומשפטן, ישי חיבה ממשרדנו.

 

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה