מבזק מס מספר 279 - 

מיסוי בינלאומי  27.11.2008

רכישה עצמית של אג"ח של חברה זרה. - 27.11.2008

בהמשך למבזק הקודם (מס' 278) נציין כי לרכישת אג"ח ע"י חברה זרה, בין אם זו החברה המנפיקה עצמה ובין אם חברה קשורה אליה ("חברת מחסנית"), עשויות להיות השלכות מס בישראל, בפרט ככל שהחברה הרוכשת נשלטת, במישרין או בעקיפין, בשיעור העולה על 50% בידי תושבי ישראל.

 

כידוע, פרק רביעי1 לפקודה קובע הוראות בדבר חיוב בעל שליטה ב"חברה נשלטת זרה" (חנ"ז) במס בגין דיבידנד רעיוני המיוחס לו מרווחי החברה הזרה שלא חולקו עד לתום שנת המס ואשר מקורם בהכנסה פסיבית. נשאלת השאלה, האם חברה זרה הרוכשת אג"ח כאמור, עשויה להיות חשופה לכללי החנ"ז.

אחד התנאים לסיווגה של חברה כחנ"ז הינו שמניותיה או הזכויות בה אינן רשומות למסחר בבורסה. ככל שמדובר בחברה המנפיקה, אפשר שמניותיה לא יהיו רשומות למסחר, אולם בשל הנפקת האג"ח בישראל, היא נחשבת כ"חברה מדווחת" וכפופה לפיקוח של הבורסה והרשות לני"ע, כמו גם לחובות דיווח הדומות במהותן לאלו החלות על חברה נסחרת. ניתן אף לטעון שאגרת החוב הינה זכות בחבר הרשומה למסחר בבורסה בישראל, ואין תחולה להוראות החנ"ז.

 

הוראות סעיף 75ב מתייחסות רק לרווחים שמקורם בהכנסות פסיביות בידי החנ"ז; ככל שמדובר בחברה המנפיקה, רכישת האג"ח במחיר הנמוך מהמחיר בו הנפיקה עשויה להיחשב כמחילת חוב שהנה הכנסה שאינה נכללת בסע' 75ב (מתייחס לריבית, הפרשי הצמדה, דיבידנד, תמלוגים, דמ"ש או תמורה בגין מכירת נכס). ככל שמדובר בחברה שהוקמה לשם רכישת אג"ח של חברה אחרת בקבוצה, החזקה בהן ומכירתן, הקושי הוא בכך שחברה זו תרשום בספריה הכנסות מריבית על האג"ח שתשולם ע"י החברה המנפיקה, ואפשר שתפיק רווח ממכירתו. הכנסה מריבית או מהפרשי הצמדה מהווה הכנסה פסיבית, ובתנאי שאינה הכנסה מעסק או ממשלח יד.  ניתן לטעון שהכנסה מריבית או רווח הון שמקורם באג"ח מהווה בידי חברת המחסנית הייעודית הכנסה מעסק שאינה כפופה להוראות החנ"ז.

 

לסיום נציין, כי אם החברה הנבחנת היא תושבת מדינה גומלת (עימה חתומה ישראל על אמנה למניעת כפל מס) ומגישה דוח מס בה, "הכנסתה", "רווחיה" וה"רווחים שלא שולמו" יחושבו על פי דיני המס באותה מדינה (במקרה אחר – יחושבו בהתאם לכללי חשבונאות מקובלים בישראל). ככל שההכנסות הנדונות אינן בגדר הכנסה עפ"י דיני המס במדינה הגומלת או עפ"י כללי החשבונאות, לפי העניין, לא יחולו על הכנסות אלו הוראות החנ"ז.

 

כמובן שכאשר מדובר ברכישה מנפיקה זרה או בחברת מחסנית זרה, יש לבחון את תוצאות המס במדינת התושבות של החברה הזרה. כך, למשל, רכישה עצמית של אג"ח בקפריסין מביאה לרווח הון שצפוי להיות פטור ממס. באשר לריבית הנלווית לאג"ח, זו תיחשב להכנסת ריבית רגילה (הכנסת ריבית שאינה נובעת מ"הפעילות העסקית הרגילה" של החברה הנישומה, או שאינה קשורה לפעילות שכזו, עשויה לחוב במס בשיעור של 15% (כולל מסי הגנה).  בהולנד, ככלל, רכישה עצמית של אג"ח מביאה ל"מחיקת" האג"ח. רווח ההון והריבית עשויים לחוב במס חברות (בשיעור של 25.5%), ללא קשר למועד פקיעת האג"ח.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לעו"ד עופר רחמני או עו"ד לילך רובין אשרוב ממשרדנו.

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

שותף, מייסד ומנהל, מומחה בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה