מבזק מס מספר 276 - 

מיסוי בינלאומי  6.11.2008

רפורמה בדיני המס בסין. - 6.11.2008

עקב שאלות חוזרות בקרב לקוחותינו הפועלים בסין, מצאנו לנכון לסקור בקצרה את סוגיות היסוד של רפורמת המס שנכנסה לתוקף ב- 1/1/2008. מטרה עיקרית ברפורמה היא לקבוע יתר פשטות ואחידות במשטר המס הסיני. בין השינויים העיקריים בחוק החברות החדש: שינוי שיעור מס החברות, קביעת שיעור אחיד לחברות זרות וחברות תושבות סין, שינוי מנגנוני ההטבות, החלת תקופות מעבר וקביעת כלים אנטי תכנוניים (Anti-abuse rules) פרטניים.

לעניין הכלים האנטי תכנוניים יודגשו הרכיבים הבאים: CFC (חברה נשלטת זרה), כללי מימון דק (הגבלת הוצאות מימון המותרות בניכוי), מחירי העברה (אפשרות לייחוס מחדש של הכנסות על פי מחירי שוק) וכללי anti abuse פרטניים.

לדברי עמיתינו בסין, עקב שלבי היישום הראשוניים של הרפורמה וגודלה ומורכבותה של מערכת המס בסין, ניתן לראות ביישום בשטח בעייתיות באשר לפרשנות הוראות הרפורמה, חוסר אחידות באזורים השונים והעדר תקנות מפורטות. תקנות, החלטות מס ופסיקה מקומית  צפויות להביא ליתר בהירות.

השינויים הבולטים:

  • קביעת מס חברות אחיד בשיעור של 25%, לעומת שיעור המס האפקטיבי בעבר החל על חברות זרות בגובה 33% (כולל מס מקומי).
  • עפ"י הרפורמה, חברה תיחשב לתושבת מס בסין אם התאגדה בסין או שהתאגדה תחת חוק זר או "שונה" (הונג-קונג ומקאו הם אזורי מס נפרדים מסין) ובלבד שמקום הניהול האפקטיבי שלה הוא בסין.
  • עד לרפורמה, חל המס הסיני על הכנסות שניתן לייחס להן "מקור" בתוך סין Chinese sourced income – למעט FIE כהגדרתה, אשר מוסתה על בסיס עולמי. עם הרפורמה, עיקרון מיסוי כלל-עולמי (פרסונאלי) הוחל על כל חברה תושבת סין (Tax Resident Enterprise – TRE). חברה שאיננה בגדר TRE לא תחוב במס בסין אם היא נעדרת מוסד קבע, אולם לגבי חברת השקעות זרה FIE חל  דין שונה.
  • שינוי מערכת ההטבות הגיאוגרפית, המוכרת ליזמים זרים בסין בעיקר סביב ה – free economic zones ומעבר למערכת הטבות על בסיס תחום הפעילות; לדוגמה: קביעת שיעורי מס חברות מיטיבים (15% או 20%) לחברות בתחום הטכנולוגיה העילית, בהתקיים תנאים ספציפיים (הנחיות רשמיות פורסמו ביולי 2008). על פי החקיקה החדשה, התעשיות הבאות יכולות ליהנות מפטור ממס או משיעור מס מופחת: חקלאות יערנות וגידול בעלי חיים, תשתית ובניה, באם המדובר ב"פרויקט מפתח", מיזמים הכוללים העברת טכנולוגיות לסין (כפוף לתנאים נלווים), ופרויקטים הממומנים על ידי גורמים מחוץ לסין, כאשר מקבל ההכנסה נעדר נוכחות קבועה בסין. לצורך הטמעה קלה יותר למיזמי השקעת חוץ (Foreign Investment Enterprises – FIE’s) אשר קיימים ופועלים עובר לרפורמה, נקבעה תקופת מעבר של 5 שנים בה ניתן עדיין ליהנות משיעור מס חברות של 15%.

יצוין, כי ניכרת העמקת גביה ורגולציה בתחום הנדל"ן, ובפרט – הרחבת גביית "מס שבח מקרקעין" והגבלת מימון פיתוח מקרקעין ע"י יזמי חוץ (כללי מימון דק). לדברי עמיתינו בסין, לצורך וודאות, ליזם הזר יש מקום נרחב למו"מ עם רשויות המס בסין ולהסכמי מס עם רשויות המס האזוריות, בעיקר נוכח "בוסריות" הרפורמה.

שיעורי הניכוי במקור על פי הדין הפנימי לחברות זרות הם ככלל, 10% (דיב', ריבית, תמלוגים, דמי שירות טכני ודמי ניהול). אמנת מס מיטיבה היא האמנה עם הונג קונג (דיבידנד 5% בהחזקה מהותית, ריבית ותמלוגים 7%). ליחידים זרים שיעור הניכוי במקור הוא, ככלל – 20%. באמנת המס בין סין לישראל, שיעורי הניכוי במקור הם 10% על דיבידנד, ריבית ותמלוגים).  האמנה כוללת נוהל חילופי מידע וכן נוהל "הסכמה הדדית" ליישוב מחלוקות.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לעו"ד עופר רחמני או לעו"ד ורו"ח גדי אלימי ממשרדנו.

 

 

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

שותף, מייסד ומנהל, מומחה בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה