מבזק מס מספר 275 - 

מיסוי ישראלי  31.10.2008

הוצאות מטפלת – מתקרבים להכרעה - 31.10.2008

בימים אלו נערך דיון בביהמ"ש העליון בערעור פ"ש גוש דן על פסק דינו של כ' השופט מגן אלטוביה  בתיק ורד פרי  (ע"א 4243/08 פ"ש גוש דן נ' ורד פרי).

הסוגיה הנדונה בביהמ"ש העליון בתיק זה מעניינת ובעלת השלכות מיסוייות לכל אחד ואחת מאיתנו המגדל ילדים קטנים, להם נדרשת השגחה, על מנת שאנו ההורים נוכל לצאת לעבודה.

ונזכיר, ביום 3 באפריל 2008 פורסם פס"ד ורד פרי ( עמ"ה 1213/04) בו נדון ערעורה של ורד פרי, עו"ד עצמאית, על החלטת פקיד השומה שלא להתיר לה כהוצאה מותרת, תשלומים ששילמה למעון היום לילדים ולמועדונית. לטענתה יש לראות בתשלומים אלו כהוצאה ההכרחית ביצור הכנסתה.

בביהמ"ש המחוזי נקבע בפס"ד תקדימי כי הוצאות ההשגחה על ילדים במעון יום, צהרונים וכיו"ב, שאינן הוצאות העשרה, הינן הוצאות הכרחיות לשם יצור הכנסה וקשורות אליה ולפיכך, יש להתירן כהוצאה מותרת בניכוי. ביהמ"ש "מנטרל" את המרכיב האישי המסוים שבהוצאה זו (העשרה לילד וכו') ע"י כך שמתיר חלק מההוצאה.

לשיטת בית המשפט יותרו בניכוי שני שלישים מסכום העלויות למעון מועדונית וכו' בהם התשלום בעד ארוחות משולם בנפרד. ואילו מקום בו התשלום כולל רכיב של ארוחות יותרו מחצית מההוצאות.

לשיטת בית המשפט מקום בו מדובר במטפלת בבית ניתן להכיר במלוא ההוצאה. והערתנו, הכל, כמובן בכפוף להצגת חשבונית מס/ קבלה מנותן השירות.

בדיון שנערך בביהמ"ש העליון, כאמור, בהרכב של 5 שופטים, הורה ביהמ"ש למדינה להודיע לביהמ"ש באם ניתן להציע " …הסדר המשלב הסכמה והתקנה- שיהא בו כדי ליתר הכרעה שיפוטית..".

כלומר, המדינה התבקשה להשיב לביהמ"ש האם ניתן להגיע להסדר בסוגיה הנדונה ולהתיר הוצאות ההשגחה על ילדים בדרך של התקנת תקנות. ניתן להסיק מכך כי יתכן ועמדת ביהמ"ש העליון תהא התרת ההוצאות הנ"ל כולן או חלקן כמותרות בניכוי.

מעניין יהיה לראות המשך התנהלות בתיק זה, והגם שיוגשו מטעם המדינה תקנות כאמור, מה תהיה תחולתן? שכן סביר כי תחולה זו תהיה מכאן ואילך, ובכך מדוע יתייתר הדיון? שכן מה תעשה ורד פרי עצמה, וכיצד יפעלו כל אותם נישומים רבים אשר מצויים בשלב כזה או אחר של התנהלות שומתית בהעדר פסיקה כאמור.

אם נהירה לנו תביעת העליון מן המדינה, צריכה היא לספק הסכמה ביחס לכל "מקרי העבר" אשר אמור יהיה לקבל תוקף של פסק דין או במקרה הקיצון משיכת הערעור על ידי המדינה – בשני המקרים אין המדובר בהלכה פסוקה ועדיין יוותרו אותם "מקרי העבר" ללא פתרון ודאי.

בימים אלו של הערכות לקראת תום שנת המס 2008 קיימת חשיבות להערכות נכונה לקראת פסיקה צפויה בתיק זה. נישומים אשר הוציאו הוצאות להשגחה על ילדים, כאמור, ומעוניינים בעקבות הפסיקה לדרוש הוצאות אלו בניכוי, רצוי כי יערכו כבר עתה בהתאם וידרשו חשבוניות מס/ קבלות מהמעונות/צהרונים וכו'.

נזכיר כי נישום אשר אינו חייב בהגשת דוחות רשאי להגיש דוחות מס ולדרוש החזרי מס  עד 6 שנים לאחר תום שנת המס בגינה מוגש הדוח וזאת בהתאם להוראות סעיף 160(א) לפקודה.

כלומר, את דוחות המס להחזר בגין שנת המס 2002 ניתן להגיש עד ליום 31.12.2008 !!!

נישום אשר חייב בהגשת דוחות, רשאי, לדעתנו, להגיש דוחות מתקנים ולדרוש ההוצאות הנ"ל, הכול במגבלות היות השומות לאותן שנ"מ פתוחות ע"פ הוראות סעיף 145 לפקודה או ניתנות לפתיחה ע"פ סעיף 147 לפקודה.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח רונית בר או לרו"ח ומשפטן ישי כהן ממשרדנו.

 

שותף, מייסד ומנהל, מומחה בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה