מבזק מס מספר 274 - 

מיסוי בינלאומי  23.10.2008

תיקון 168 – הסתגלות ותחולה - 23.10.2008

רבות דובר ונכתב באחרונה אודות תיקון 168 לפקודה. רבים, ואנו בהם, העלו שאלות ותהיות הקשורות למהלך החקיקה החדשני. ובכל זאת, נדמה שיש מקום לחדד כמה סוגיות, בפרט לאור תהיות שהועלו על ידי העוסקים בתחום.

שנת הסתגלות – תושב ישראל לראשונה ותושב חוזר ותיק ( באבחנה מתושב חוזר רגיל ) רשאים לבקש שלא להיחשב כתושב ישראל בשנת שהייתם הראשונה. חשיבות ההוראה היא בהקנותה וודאות לעולה (או לחוזר הוותיק) בכך שניתנת להם האפשרות להגיע להתגורר בישראל כדי לבחון האפשרות להשתקע באופןתמידי. חשיבותה הנִכרת של ההוראה אשר יתכן ונעלמה מעיניהם של אחדים הנה בכך שבשנה זו לא יחשבו העולה או התושב  החוזר הוותיק כתושב בשנה זו הרי ששנת השהיה בישראל לא תפגע באפשרות שלו לנסות ולשוב בעתיד עת ינסה שנית לפקוד את מדינתנו פעם נוספת להשתקע בארץ ועדיין להיות זכאי להטבות כעולה חדש או כתושב חוזר ותיק (שתנאי להיותו כזה הוא היותו תושב חוץ במשך 10 שנים רצופות לפחות).

מניסיוננו נבהיר כי יש בכך הקלה גדולה ותמריץ לעידוד העלייה.שכן בהעדר קביעה כאמור ולאור העובדה כי שנות השהייה בחול המתחייבות הינן 10 שנים רצופות היה אותו עולה או תושב חוזר אשר קליטתו לא צלחה – נאלץ בעל כורחו לבלות בניכר 10 שנים נוספות.

תחולת התיקון – מרבית הוראות התיקון חלות מיום 1.1.2007 (יום התחילה), והן חלות על מי שהיה לתושב ישראל לראשונה או לתושב חוזר ותיק ביום התחילה ואילך. עם זאת, נקבעו בתיקון גם הוראות תחולה מיוחדות. כך למשל, תחילתם של הסעיפים העוסקים בהטבות לתושב חוזר רגיל כנוסחם בתיקון 168 ביום 1.1.2009 והם יחולו על מי שחדל להיות תושב ישראל במועד זה ואילך. המשמעות הנה, כי דרישת הניתוק למשך 6 שנים רצופות תחול רק על מי שחדל להיות תושב במועד האמור. לעומת זאת, מי שחדל להיות תושב ישראל לפני כן, זכאי לתחולת ההוראות בנוסחן הקודם, דהינו: דרישת ניתוק של 3 שנים בלבד. מאידך, הרחבת סל ההטבות לגבי הכנסות מ"ניירות ערך מוטבים" תחול על מי שהיה לתושב חוזר (רגיל) ביום התחילה (1.1.07). הגם שהדבר לא נאמר במפורש, ניתן להניח כי זו היתה הכוונה גם בהוראת סעיף 97(ב)(2) החדש [סעיף 12(2) לתיקון)]:

לגישתנו ראוי לפרש כי גם רווח ממכירת ניירות ערך מוטבים יהא פטור בידי תושב חוזר (רגיל) בנסיבות אלו (ניתוק 3 שנים) ובלבד שחזר לישראל עד ליום 31 בדצמבר 2008 .

 

לפרטים נוספים ניתן לפנות לעו"ד לילך אשרוב או לרו"ח רן ארצי ממשרדנו.

 

 

 

 

 

שותף, מייסד ומנהל, מומחה בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה