מבזק מס מספר 274 - 

ביטוח לאומי  23.10.2008

היערכות לקראת סוף שנה – מאמר א' - 23.10.2008

במבזק זה ובמבזקים שלאחריו נביא בפניכם סוגיות שיש להביא  בחשבון לקראת סוף השנה בתחום הביטוח הלאומי.

תשלום נוסף

מעסיקים משלמים תשלומים נוספים ובונוסים לעובדים, נוסף על השכר הרגיל. על תשלומים אלה יש לדווח בנפרד, בהתאם לכללים הקבועים הפרשי שכר

מעסיקים משלמים הפרשי שכר לעובדים. יש לפרוס את הפרשי השכר הללו לתקופה, שבעבורה הם שולמו. אם שולמו ההפרשים בעבור תקופות קודמות, חישוב דמי הביטוח מבוצע על פי התקרה ועל פי שיעורי דמי הביטוח שהיו קיימים באותו מועד.

הפרשי גמלה

מעסיק, ששילם בונוס שחייב בפריסת שכר, או ששילם לעובדים הפרשי שכר בשל  תקופות קודמות זכאי לפנות למוסד לביטוח לאומי ולקבל השלמה לגמלאות שהוא קיבל בעבור העובד (לדוגמה: תגמולי מילואים), או להפנות את העובד כדי לקבל השלמה לגמלאות מחליפות שכר שהעובד קיבל, כגון: דמי לידה. יש לשים לב למגבלת השיהוי.

צו סיווג מבוטחים וקביעת מעבידים

מי שמשלם תשלומים בעבור הרצאות, הדרכות, שמירה, תשלומים למורי דרך ולאחרים, יבחן אם תנאי העבודה מחייבים אותו לנכות דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות מנותני השירות, ולדווח עליהם כשכירים למוסד לביטוח לאומי, כמחוייב בצו הביטוח הלאומי (סיווג מבוטחים וקביעת מעבידים), התשל"ב – 1972.

החיוב בדמי הביטוח נעשה לפי החודש שבו ניתן השירות ולא לפי חודש התשלום. חשוב להקפיד על מילוי האישור לעובד. בין היתר יש לכלול את הסכום שממנו נוכו דמי ביטוח, את דמי הביטוח הלאומי שנוכו, את דמי ביטוח הבריאות שנוכו, את התשלום שהמשלם העביר למוסד לביטוח לאומי ובאיזה סניף מדובר.

דמי ביטוח מופחתים

מעסיק, שדיווח על עובד כמבוטח בשיעורי דמי ביטוח מופחתים, חייב לוודא שבידיו נמצאת בתקנות הביטוח הלאומי (תשלום ופטור מתשלום דמי ביטוח), המפרטים, בין היתר, את כללי פריסת השכר.

על פי כללי הפריסה, שבתוקף מיום 1 בינואר 2003, תשלומים נוספים בשיעור 25% מהשכר הרגיל או יותר, נפרסים לחודש שבו שולם התשלום הנוסף, ובמשך 11 החודשים הקלנדריים שקדמו לו, שבהם העובד עבד  אצל אותו המעסיק. הצהרת העובד, או אישור מהמוסד לביטוח לאומי, לפי העניין. לדוגמה: אישור, שהמבוטח מקבל קצבת זקנה מהמוסד לביטוח לאומי בישראל. דוגמה נוספת: הצהרת העובד , שהמעסיק הוא המעסיק העיקרי שלו.

חובת דיווח חודשית

המשכורת המדווחת למוסד לביטוח לאומי מהווה בסיס לגמלאות. לכן, יש לדווח מדי חודש על השכר הרגיל, גם אם השכר שולם באיחור (בשונה מתשלום מס הכנסה, המבוצע לפי מועד התשלום בפועל).

על בעלי שליטה להקפיד לקבל שכר באופן שוטף, כפי שנהוג לשלם לשאר העובדים.

דוח מתוקן

חשוב לזכור שדוחות מתוקנים בניכויים ניתן להגיש באיחור של עד 3 חודשים. החל מהחודש הרביעי יש לצרף מכתב הסבר לדוח המתקן. תיקוני דוחות שנעשים בדיעבד, ובמיוחד בשל משכורות לבעלי שליטה, נבחנים בתחום גבייה ממעבידים במשרד הראשי שבביטוח הלאומי.

דיווח מרוכז

אין לדווח על גילום קיבוצי ברשימה מרוכזת ללא פירוט שמי. יש לפרט את התשלום ולהכניסו בחלק ב' של טופס 126 כרשומה נוספת לעובד, על כל המשתמע מכך. דיווח מרוכז, כאמור, גורם לכך שתלושי השכר שנמסרים לעובדים, אינם כוללים את כל רכיבי השכר (עבירה לפי חוק הגנת השכר). כתוצאה מכך, המוסד לביטוח לאומי אינו יכול להעניק לתובעי הגמלאות את כל זכויותיהם.

 

נכתב ע"י רו"ח אורנה צח (גלרט).

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה