מבזק מס מספר 272 - 

ביטוח לאומי  28.9.2008

טביעה בים – הוכרה כתאונת עבודה. - 28.9.2008

ביום 25.05.96 קיפח עוזי כהן ז"ל את חייו בטביעה בחוף הים, חוף השרון בהרצליה.

טביעתו של המנוח ארעה, עת ניסה להציל ממי הים הסוער 3 נערים שנקלעו למצוקה ואשר חייהם ניצלו לבסוף על ידו.

טביעתו של המנוח הוכרה כטביעה שארעה תוך כדי פעולת "התנדבות להצלת חייו של הזולת", כמשמעה בפרק יג' לחוק הביטוח הלאומי העוסק בתגמולים למתנדבים.

סעיף 287(5) לחוק הביטוח הלאומי קובע כי מתנדב הוא בין השאר: "מי שעשה בהתנדבות שלא בשכר להצלת חייו או רכושו של הזולת לפי כללים שנקבעו באישור ועדת העבודה והרווחה והמוסד הכיר בפעולתו לאחר מעשה".

הרציונאל העומד מאחורי חקיקת הסעיף הינה רצון המדינה לעודד את תושביה להתנדב לעזרת הזולת ורכושם ולהבטיח כי בקרות מקרה מוות או תאונה בשל פעולת ההתנדבות, לא ייצאו המתנדבים וקרוביהם נפסדים.

אירוע טרגי זה מעלה לסדר היום נושא המתנדבים בכלל, שפועלים הן באמצעות גופים שאושרו בחוק כגון: מד"א, המשמר האזרחי, עזר מציון ורבים אחרים והן בצורת יוזמה אישית של אדם הפועל להצלת גוף או רכוש שלא בסביבת עבודתו וכתוצאה מכך ניזוק.

מתנדב שנפגע במהלך פעולת התנדבותו יחולו עליו ועל תלוייו הוראות פרק ה' לחוק הביטוח הלאומי בדבר דמי פגיעה, גמלאות נכות מעבודה וגמלאות תלויים, וכן גמלאות בעין הכוללות: ריפוי, החלמה, שיקום רפואי וכן שיקום מקצועי. כמו כן, חלות על תלוייו הוראות החוק לעניין הכשרה מקצועית ודמי מחיה לאלמנות ויתומים.

נכתב על ידי מר חיים חיטמן, בעבר, מנהל תחום בכיר ביטוח וגבייה – בסניף ביטוח לאומי ר"ג.

 

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה