מבזק מס מספר 271 - 

מיסוי מקרקעין  18.9.2008

?כדאי לוותר על דירה שנתקבלה בירושה - 18.9.2008

בחוק מס שבח שני מסלולי פטור עיקריים במכירת דירת מגורים (מזכה): סעיף 49ב(1), וסעיף 49ב(2).

סעיף 49ב(1) – הינו סעיף הפטור הפופולרי ביותר, המאפשר ליחיד למכור כל 4 שנים דירת מגורים אחת בפטור ממס שבח (פטור כלשהו),  ללא כל התייחסות למספר הדירות  שבבעלות המוכר או קרוביו.

להקלה במגבלת 4 שנים זו מועטו מכירות פטורות קודמות של דירות, שבוצעו ב-4 שנים אלו, אם היו הללו עסקאות פטורות כגון דירת שניתנה במתנה לילדו של המוכר, או שהועברה ללא תמורה לחברה בשליטת המוכר לפי סעיף 70 לחוק וכד'.

סעיף 49ב(2) – לעומתו הינו סעיף ל"מתקדמים" : הסעיף מאפשר ליחיד שלו דירת מגורים אחת בלבד, למוכרה  בפטור ממס, אם בשנה וחצי שקדמו למכירתה, לא מכר המוכר דירת מגורים אחרת בפטור ממס (פטור לפי סעיף זה).

ואולם לפטור לפי סעיף קטן זה סייג : שבארבע השנים שקדמו למכירה הנוכחית, לא היו למוכר בעת ובעונה אחת יותר מדירת מגורים אחת. ממשיך הסעיף ומורה: "הוראה זו לא תחול על מכירת חלק בדירה שהוא פחות מ-25% ממנה…"

המקרה שנדון בפסק הדין בעניינם של מסטי יעקב ורחל , שנתפרסם  ביום 11.9.2008 כך היה: ביום  12.6.2000 מכרו מסטי דירת מגורים בפטור ממס שבח.

ביום 27.2.2001 נמכרה  ע"י מנהל העזבון דירת מגורים שנתקבלה בירושה בחבות במס . חלקם של מסטי מדירת ירושה זו היה 1/72. ביום  3.9.2002  מכרו מסטי דירת מגורים נוספת בגינה ביקשו פטור ממס שבח לפי סעיף 49ב(2)  (עברו יותר מ-18 חודש מהמכירה הפטורה של הדירה הקודמת) , מסמ"ק סרב להעניק הפטור. טענתו של מנהל מסמ"ק שאושרה בידי ועדת הערר (והסוגיה אינה תקדימית) היתה: לבני הזוג היו בארבע השנים שקדמו למכירת הדירה הנוכחית, יותר מדירת מגורים אחת !! האמנם? – כן! אותו 1/72 מהדירה שקבלו בירושה, נחשב כדירת מגורים (הגדרת דירת מגורים בסעיף 1 לחוק הינה : דירה או חלק …) כך שגם פחות מ-1.4% !! מדירת מגורים שקבלו בירושה, וכלל לא חשוב שחלקיק דירה זה נמכר שלא בפטור ממס , אלא תוך חבות מס מלאה, נחשב כדירת מגורים נוספת שהיתה להם במהלך 4 השנים האחרונות, והפטור נשלל.

נסיון של מסטי לטעון כי למעשה לא ירשו דירת מגורים אלא רק סכום כסף שנתקבל ממנהל העזבון – לא צלח.

לקח ומסקנה ככל שהדבר רלוונטי: לעיתים במצבי ירושות קיקיוניות כאלו, ואשר מטבע הדברים מדובר בסכומים כספיים זניחים, אשר בדר"כ מועברים  ישירות לאם או לאב המבוגרים וכד', ראוי לשקול "הסתלקות" מן הירושה לטובת יורש אחר, כך שלמעשה הירושה כלל אינה מגיעה לידי המסתלק. במקרה זה לא יהיה ניתן לומר כי נתקבלה על ידי המסתלק כל ירושה, ופוטנציאל ניצול הפטור האמור, ישמר.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לישי חיבה, רו"ח  ומשפטן ממשרדנו.

 

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה