מבזק מס מספר 267 - 

ביטוח לאומי  21.8.2008

אי רישום עובד עצמאי במועד – גָרם לנזק בלתי הפיך למבוטח. - 21.8.2008

מועד רישומו של עסק חדש ברשויות השונות הינה שאלה לה נדרש כל אדם אשר החליט לפתוח בפעילות עסקית.

פקודת מס הכנסה וחוק מע"מ מגדירים מפורשות כי על עוסק/נישום להודיע לרשויות השונות על פתיחתו של העסק מיידית ביום בו החל פעילותו.

לעניין רישום במוסד הביטוח הלאומי: ס' 342 לחוק הביטוח הלאומי והתקנות בדבר רישום מדגישים כי חובת עובד עצמאי להירשם ולשלם בעד עצמו, אולם אין אזכור לקביעת מועד הרישום.

לעניין זכאות לגמלה קובע ס' 77 א' לחוק כי זכאותו של עובד עצמאי לגמלאות בתאונת עבודה מותנה בכך ש"המבוטח היהבעתהפגיעה רשום במוסד כעובד עצמאי או שעשה את המוטל עליו כדי להירשם".1.       ביה"ד האזורי והארצי תמכו בעמדת המוסד וקבעו שמטרת החוק הייתה למנוע מצב שבו עובד עצמאי יעבוד שנים מבלי שידווח על הכנסותיו למוסד וכשייפגע יבוא לתבוע את זכויותיו. אמנם בעיניינו חלף "רק חודש" מפתיחת העסק ועד קרות התאונה וסביר להניח שהמבוטח לא התכוון להשתמט מדיווח על הכנסותיו.

  1. יתרה מזאת ההלכה הפסוקה קובעת ש"אי רישום המבוטח כעצמאי ע"י המייצג טרם התאונה, אינו פוטר המבוטח מחובתו להירשם".
  2. העדר כוונה להירשם מחובת הרישום או תום לב,אין בהם כדי למנוע שלילת הגימלה ממי שלא נרשם בפועל כעובד עצמאי.

יצוין כי על אף ניסיונותיו של המערער להטיל את האחריות לפתחו של רו"ח, אין בה כדי לאפשר תשלום הגמלה וכאמרת בית הדין:

"יחד עם זה, הוכח שמערער השליך את יהבו על רואה החשבון, איש המקצוע, בכל ביום 7 ביולי 2008 פרסם ביה"ד הארצי לעבודה פס"ד ששולל זכאותו של עובד עצמאי לדמי פגיעה בשל אי רישום במועד.

להלן רצף האירועים:

  1. בא כוחו של המבוטח פנה ב- 09/02/05 לפ"ש ובקש לפתוח תיק במס הכנסה למרשו מפברואר 2005. בקשתו אכן טופלה בהתאם.
  2. בתאריך ה- 03/04/05 נפגע המבוטח קשות בתאונת דרכים בעת שהיה בדרכו חזרה מהעבודה. השלכות התאונה היו קריטיות, לרבות כריתת רגל.
  3. רק ב- 28/04/05 שלח רואה החשבון למוסד לביטוח לאומי בקשה לפתיחת תיק עצמאי מ- 01/03/05, אך בשל רישום מאוחר דחה המוסד לביטוח לאומי זכאותו לגימלה.נושא רישומיו כעובד עצמאי במס הכנסה ובמוסד לביטוח לאומי. רואה החשבון הוא שלוחו של המערער בעניינים אלה ושלוחו של אדם כמותו. מעשה או מחדל של רואה החשבון בכל נושא הרישומים, למעשה או מחדל של המערער יחשב, בכל הקשור ליחסים שבין המערער למוסד בנושא זה להבדיל מיחסיו עם רואה החשבון."

     

    אירועים מסוג זה מדגישים פעם נוספת חשיבות רישומם של עובדים עצמאים למוסד מיידית בד בבד עם רישומם לשלטונות מס הכנסה ומע"מ. וביחס לאחריותו של רואה החשבון הרי שאומנם לא יכול היה המערער במקרה זה לקבל את הגמלה בשל טענה זו, אך על מנת למנוע העברת אחריות מסוג זה אל רו"ח אשר עלולה להביא לנזקים רבים, יש להקפיד ברישום מיידי גם במוסד לביטוח לאומי.

    נכתב על ידי מר חיים חיטמן, בעבר, מנהל תחום בכיר ביטוח וגבייה – בסניף ביטוח לאומי ר"ג..

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה