מבזק מס מספר 265 - 

מיסוי מקרקעין  7.8.2008

יום הרכישה במקרקעין שנתקבלו במתנה (ו"ע סלים). - 7.8.2008

לפני כחודש נתקבל בביהמ"ש המחוזי בנצרת פס"ד בעניין סלים, בעניין חבות במס מכירה. תמצית הארועים שהיו הרקע לפסק הינם:

באוגוסט 2001 רכשה חמות מקרקעין (לא מצויין אם הרכישה על ידה היתה בתמורה או במתנה). בשנת 2003 הועברו המקרקעין מהחמות לכלתה (הגב' סלים), ללא תמורה. מקרקעין אלו הועברו ללא תמורה ע"י הכלה לאחיה, בשנת 2005 (עסקה ראשונה). בשלב מאוחר יותר (שלא צויין תאריכו), נמכרו מקרקעין אלו לצד ג' (עסקה שניה).

מנהל מסמ"ק חייב את שתי העסקאות במס מכירה.

הכלה טענה כי המתנה לאחיה שביצעה פטורה ממס מכירה באשר לפי תקנה 2(2) לתקנות, מכירה ללא תמורה מיחיד לקרובו פטורה ממס. ועדת הערר קבעה כי בעסקת מתנה ללא תמורה בין אחים, ישנה התניה כי יחול הפטור רק אם נתקבלו המקרקעין בידי נותן המתנה, מהוריו או הוריהם, ללא תמורה או בירושה. מתנה מחמות לכלה, אינה עומדת בסייג זה, ולכן נתחייבה המתנה מהכלה לאחיה, במס מכירה.

כדי שנוכל להמשיך ברציו המבזק שומה עלינו לציין כי אף שהפטור ממס מכירה במתנה בין קרובים, מסוייג יותר הרי שלעניין מס שבח, הפטור רחב, ולכן מובן היה כי חל פטור ממס שבח בעסקה הראשונה.

מכאן קצרה היתה דרכו של מנהל מסמ"ק לקבוע כי העסקה השניה אף שנתבצעה בשנת 2005 לכל המוקדם, הרי יום רכישת המקרקעין שנתקבלו במתנה, לעניין חוק מיסוי מקרקעין, הינו היום בו רכשה החמות את המקרקעין. מכיוון שהללו נרכשו לפני 7.11.2001, הרי שמכירתן תתחייב במס מכירה.

כאן מפתיעה עמדת חברי הוועדה וקובעת :"אשר לעסקה השניה אנו קובעים כי היא פטורה ממס מכירה, באשר תאריך רכישת המקרקעין על ידי האחות מחמותה הוא התאריך שצריך לקחת אותו בחשבון כתאריך המכירה לצורך העסקה השניה ולא מה שקדם לתאריך זה, זאת לצורך מתן הפטור ממס מכירה. חזרת המשיב אל מי שמכר לחמות נראה לנו מרחיק לכת". בסיכום, העסקה השניה נפטרה ממס מכירה.

מכאן וככל שניקח קביעה זו של ביהמ"ש כמנחה, הרי יום הרכישה לעניין עסקת מכר בתמורה של מקרקעין, שנתקבלו במתנה, אמור להיות יום המתנה, ולא היום בו רכש נותן המתנה את המקרקעין!!

לפרטים נוספים ניתן לפנות לישי חיבה, רו"ח ומשפטן ממשרדנו.

 

 

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה