מבזק מס מספר 264 - 

מיסוי בינלאומי  31.7.2008

רומניה: הפחתה בשיעור הניכוי במקור. - 31.7.2008

ב- 30 ביוני 2008 אישרה הממשלה הרומנית תיקון לקוד המס ברומניה. התיקון, שייכנס לתוקף החל מיום 1 בינואר 2009, כולל שינויים בעלי משמעות רבה לתושבי ישראל המשקיעים ברומניה, במישרין או בעקיפין. כפי שיוסבר להלן, הפחתת שיעור הניכוי במקור בעת חלוקת דיבידנד, מאפשרת לחברה ישראלית המשקיעה ברומניה להקטין את נטל המס הכולל החל על הפעילות ברומניה ולפשט את מבנה ההחזקה באמצעותו היא פועלת:

כיום, על פי דיניה הפנימיים, רשאית רומניה להטיל מס בדרך של ניכוי במקור על דיבידנד המשולם מחברה תושבת רומניה לתושב חוץ, בשיעור של 16%. בהתאם להוראות האמנה למניעת מסי כפל בין ישראל לרומניה, שיעור הניכוי במקור בעת חלוקת דיבידנד לתושב ישראל (יחיד או חבר בני אדם), מוגבל ל- 15%. בעקבות התיקון, יופחת שיעור הניכוי במקור לחברות תושבות חוץ לכדי 10%, בין אם החברה מקבלת הדיבידנד הינה תושבת מדינה גומלת (מדינה עימה כרתה ממשלת רומניה אמנה למניעת מסי כפל) ובין אם לאו. עם כניסת התיקון לתוקף דיבידנד בידי חברה תושבת ישראל יתחייב במס ברומניה בשיעור של 10% בלבד (בשל העיקרון לפיו האמנה אינה מרעה את מצבו של הנישום).

כיום, חברה ישראלית הפועלת ברומניה באמצעות חברה רומנית מתחייבת במס אפקטיבי העולה על שיעור מס החברות בישראל: החברה הרומנית משלמת על הכנסותיה 16% מס חברות ברומניה, והחברה הישראלית משלמת ברומניה מס בדרך של ניכוי במקור בשיעור אפקטיבי של 12.6% (15% מס על הרווחים המחולקים לאחר מס החברות הרומני); יוצא איפה שגם כאשר החברה הישראלית עומדת בתנאי סעיף 126(ג) לפקודה המאפשרים לה ליהנות מזיכוי עקיף, נטל המס הכולל בגין הפעילות הינו 28.6%. בעקבות התיקון האמור ברומניה והפחתת שעור מס החברות בישראל ל- 25% (החל משנת המס 2010 ואילך) הרי שבחירה בקיום הוראות סעיף 126(ג) תקים תשלום מס חברות ברומניה בשיעור של 16% בשלב הפקת ההכנסה, תשלום מס על דיבידנד בשיעור אפקטיבי של 8.4% בשלב חלוקת הדיבידנד, והשלמה של 0.6% בישראל בבחירת חלופת הזיכוי העקיף.

ייצוין כי אף היום, במידה והחברה הישראלית פועלת באמצעות חברה תושבת האיחוד האירופי המחזיקה בחברה הרומנית (כדוגמת קפריסין), נטל המס הכולל שיחול עליה הינו מס החברות בישראל כמובן שיש לזכור כי לעיתים לחברה תושבת ישראל הוצאות אשר ניתנות לקיזוז מסכום הדיבידנד המחולק כך שלא יוטל כל מס נוסף בישראל   

בנוסף, כקבוע בדירקטיבת אם-בת של האיחוד האירופי, החל מחודש ינואר 2009 יחול פטור מניכוי במקור בעת חלוקת דיבידנד מחברה תושבת רומניה לחברה תושבת האיחוד האירופי, בהתקיים החזקה בשיעור של 10% בין החברות (כיום נדרש שיעור החזקה ששל 15%).

לפרטים נוספים ניתן לפנות לעו"ד ורו"ח גדי אלימי, או לעו"ד לילך רובין-אשרוב, ממשרדנו.

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה