מבזק מס מספר 263 - 

מיסוי בינלאומי  24.7.2008

מס מסחר והשקעה בנדל"ן מניב בגרמניה. - 24.7.2008

בהמשך לדיונים ולעדכונים השוטפים שלנו בנושא רפורמת המס של 1.1.2008 בגרמניה (ראו מבזקינו 208 ו-210), אנו מביאים התייחסות להצעת החוק להחמרת תחולת מס המסחר (Trade\Business Tax) בגרמניה, האמורה להיכנס לתוקף בתחילת 2009.

הדין החל

מס המסחר הוא מס המוטל ברמה האזורית בגרמניה על הכנסה הנובעת מפעילות עסקית מסחרית ודומה במהותו למס החברות הפדראלי (מדינתי).

ככלל, שיעורו משתנה בהתאם למחוזות השונים במדינה. יובהר עוד כי בסיס המס לעניין מס המסחר שונה מזה של מס החברות (הגם שבמסגרת הרפורמה, נעשה מאמץ ליתר הרמוניזציה של השניים). המס מוטל על פעילות מסחרית, אולם החזקות לתחולתו העקרונית יכולות לנבוע מעובדות שונות, לדוגמא, אופיו ה"תעשייתי" של נכס מקרקעין מניב ההכנסה (סוג הנכס, מחוברים לו המעידים על היותו נכס מסחרי וכד').

על פי הדין החל כעת, בטרם ייכנס לתוקף התיקון ב- 2009, הכנסת שכירות שלחברה שאינה תושב תגרמניה מנכס הממוקם בגרמניה, אינה אמורה להקים חבות ב"מס מסחר" גרמני, אלא במס חברות בלבד, בהתקיים תנאים מסוימים ובתנאי כי לא נלווית להשכרה כל פעילות נוספת שעלולה להיות מסווגת כ"מסחרית".

במסגרת הרפורמה שנכנסה לתוקף ב- 2008, במקביל להפחתת מס החברות משיעור של 26.25% ל- 15.75% (כולל מס הסולידריות), מס המסחר הופחת אף הוא בכשליש, אולם הוא לא מותר עוד בניכוי לצורך חישוב מס החברות. שיעור מס המסחר הינו כ- 14% (בממוצע), שיעור דומה למס החברות. כפועל יוצא, ציבור המשקיעים ורשויות המס מעניקים חשיבות הולכת וגדלה לתחולתו או אי תחולתו.

התיקון המוצע לה חמרת תחולת"מס מסחר" גרמני

כעת, על פי התיקון המוצע (שעדיין לא נכנס לתוקף ונמצא בשלבים האחרונים לגיבושו), עצם ההשכרה של נכסים בגרמניה על ידי חברה זרה, המניבה הכנסת שכירות באופן שוטף, אמורה להקים חזקה לתחולת "מס מסחר", גם אם אין בסיס לטענה כי לתושב הזר יש מוסד קבע.

האמור מעורר אי ודאות באשר לתחולה בפועל של מס מסחר ביחס לחברות זרות המחזיקות נכסי נדל"ן מניבים בגרמניה.

לאחר בירור לא פורמאלי שערכו עמיתינו בגרמניה במשרד האוצר הגרמני, סבורים עמיתינו כי בפועל, חזקה זו של תחולת מס מסחר גרמני יכול ותהא ניתנת לסתירה על בסיס עובדותיה הספציפיות של כל השקעה מניבה בנדל"ן ואופי הפעילות. אם אין מוסד קבע בגרמניה ואין מנגנון או פעילות כלשהם מצדהמשכיר הקשורים בנכסים המושכרים, מעבר להשכרה גרידא, הרי שהאפשרות לחשיפה ל"מס מסחר" תהא נמוכה. כאמור, זו עמדה לא מחייבת של גורם זה, לאור אי הוודאות בשלב זה של הצעת חוק והפרשנות שתינתן לה.

המבחנים לתחולתו של מס מסחר אינם חד משמעיים. לכן, נציין לעניין זה, כי גם היום ולאור הדיון המתקיים בין מומחים בגרמניה בסוגיה זו, כדי לצמצם ככל הניתן חשיפה אפשרית ל"מס מסחר" בנסיבות שלעיל, יש לשקול בשלב זה ועד התבהרות הסוגיה, התנהלות לפיה תִשלל טענה למוסד קבע מצד רשויות המס בגרמניה, בכדי לצמצם ככל הניתן חשיפה דה-פאקטו ל"מס מסחר".

 

לפרטים נוספים ניתן לפנות לעו"ד ורו"ח גדי אלימי, או לעו"ד עופר רחמני ממשרדנו.

 

שותף, מייסד ומנהל, מומחה בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה