מבזק מס מספר 261 - 

מיסוי בינלאומי  10.7.2008

"חלון הזדמנויות" במיסוי נאמנויות – חובות דיווח והסדרים – היבטים פרקטיים - 10.7.2008

כנאמר במבזקים קודמים, בהתאם להודעת רשות המסים, נדרשים גורמים המעורבים בנאמנות להגיש הודעות והצהרות, וכן את דוחות המס לשנים 2006 ו- 2007 , עד ליום 31.10.08 (זאת רק ביחס לנישומים הנדרשים להגיש דוח עקב חקיקת הנאמנויות). נוסח הדו"ח השנתי המיוחד לנאמן והטפסים הנספחים לו פורסמו אף הם באתר הרשות. מועד זה נקבע גם כמועד האחרון להגשת בקשות להסדרים לגבי נאמנויות שהוקמו לפני 1.1.2006, ולגבי הכנסות שהופקו לפני מועד זה. מבחינה מעשית, יתכן שבמקרים רבים יהא זה מגע ראשוני עם רשויות המס בישראל, ועל כן גם מטעם זה יש להקפיד שהדיווח (בין במסגרת הסדר ובין אם לאו) יעשה בתבונה, תוך שקילת השלכות המיסוי בשנים הבאות, והכול בהתאם לדרישות החוק.

להלן נתייחס להיבטים מרכזיים בהקשר זה:

הסדרים לגבי נאמנויות עברו הכנסות עבר – ההסדרים מתייחסים לנאמנויות שהוקמו ערב תחילת תיקון 147 (לפני 1.1.06) שבהן נכסים המצויים מחוץ לישראל (לרבות כספים), ובהתקיים תנאים נוספים. תשלום המס (בשיעור מופחת) לפי ההסדר המוצע מקנה וודאות בשני מישורים: ראשית, יש בו להסדיר את מיסוי ההכנסות שנוצרו בנאמנות לפני 2006 (וסביר כי לא דווחו בישראל). שנית, יש בו להקנות בסיס עלות חדש (step-up in basis) לגבי אותם נכסים הנכללים בהסדר. לעת מכירתם, ישולם מס לפי השיעור המלא החל בישראל רק על חלק הרווח העולה על הבסיס החדש. דוגמא לחשיבות שתהא להסדר הינה לגבי נאמנות שנוצרה ע"י תושב ישראל, ויש בה נהנים תושבי ישראל ונהנים שהנם תושבי חוץ. ככלל, תמוסה כל הכנסות הנאמנות כהכנסתו של תושב ישראל. עם זאת, בהתאם ל"תקנות הייעוד" ו"תקנות התיקון" ניתן לערוך פיצול – לעניין המס – בין חלקם של תושבי החוץ לבין חלקם של הישראלים, על מנת להבטיח שחלקם של תושבי החוץ לא יחויב במס בישראל. אולם בשני המקרים נדרש כי הנאמן ידווח וישלם את המס החל בגין "מכירה רעיונית" של נכסי הנאמן, בשיעור החלק המיוחס לתושבי החוץ. מכירה כזו עלולה להביא למצב שבו מלוא רווח הון (בגין החלק "הנמכר") יחויב במס מלא בישראל, בעוד ששימוש מושכל בהסדר (טרם כניסה לתקנות) עשויה להקל את נטל המס הכולל החל במכירה רעיונית זו.

ההסדר מתייחס ל"הון הנאמנות" דהיינו: נכסי חוץ של הנאמנות ליום 31.12.2005, בהתאם להערכת שווים שתוגש ע"י המבקש. לפיכך יש לבחון מקום בו רכיב הרווח הינו שולי ביחס למס בהסדר המוצע את כדאיות ההסדר.

הודעה עלי יחוס הכנסות ליוצר או לנהנה סעיפים 75ז(א) ו- 75ז(ח) מאפשרים לייחס את הכנסות הנאמן ליוצר או לנהנה, בהתאמה, בתנאים שנקבעו. ייחוס מהותי זה של ההכנסה עשוי להניב הטבות במיסוי החל בישראל על הכנסות הנאמנות, והוא מותנה, בין היתר, בהגשת בקשה מתאימה. לגבי נאמנויות עבר, יש להגיש בקשה כאמור במועד החדש שנקבע, ה- 31.10.08 (טפסים מס' 142 ו – 148).

הודעה על בחירת "יוצר מייצג" או "נהנה מייצג" בעקבות תיקון מס' 165 לפקודה, קיימת אפשרות למנות יוצר מייצג או נהנה מייצג בנאמנויות (מתאימות) שלא קיים בהן נאמן תושב ישראל. אפשרות זו יוצרת הקלה אדמיניסטרטיבית משמעותית עבור נאמנים זרים, ואולם היא מטילה נטל על היוצר/נהנה מייצג באופן שחובות הדיווח, תשלום המס, העונשין והגביה חלות עליו. (חוב מס סופי ניתן לגבות גם מהנאמן וחוב מס סופי של יוצר מייצג ניתן לגבות מכל אחד מהיוצרים) מינוי יוצר/נהנה מייצג מותנה בהגשת בקשה מתאימה (טופס מס' 144).

דוח שנתי על הכנסות הנאמנות והודעה על פרטי נאמנות המועד להגשת דוחות מס לשנים 2006 ו – 2007 נקבע ל – 31.10.08, וזאת בטפסים מיוחדים שפורסמו (טופס מס' 1327). הדוח השנתי כולל פרטי הנאמנות, לרבות סיווגה, ופרטי הגורם המדווח (נאמן, יוצר/נהנה מייצג), ופרטי ההכנסות. לדוח הנאמן (וכן אם מדווח במסגרת דוח רגיל) יצורף נספח 151ח "הודעה על פרטי נאמנות", והוא כולל פירוט נתונים הקשורים לנאמנות לרבות פרטים לגבי היוצר, הנהנה, הנאמן ומגן הנאמנות, הקניות ופירוט הנכסים , ובכלל זה תיאור הנכס, מועד ועלות רכישה. יצוין, כי לדוחות המס לשנים 2006 ו – 2007 צורף נספח 151, שנוסחו זהה לנספח 151ח הנוכחי. (קיימת טענה לפיה דרישת הפרטים בנספח 151 נעשתה תוך חריגה מסמכות, אך ניתן להניח כי מי שהגיש נספח זה לדוח השנתי בעבר לא יידרש להגישו פעם נוספת). נוסף, יש להגיש עם הדוח נספחים נוספים במידה שהנם רלבנטיים לנאמנות, כגון: הצהרה על נאמנות נהנה תושב חוץ (טופס 143) והודעה על נאמנות בלתי הדירה (טופס 141).

לפרטים נוספים ניתן לפנות לעו"ד לילך רוביןאשרוב ממשרדנו.

 

 

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה