מבזק מס מספר 259 - 

מיסוי בינלאומי  26.6.2008

הסדרים למיסוי נאמנויות עבר – צו השעה לפעולה. - 26.6.2008

השבוע פורסמה הודעת רשות המסים בעניין הסדרי המס שיוצעו לנאמנויות שהוקמו טרם תיקון 147 לפקודה (עד 31.12.05).

נציין כי לדעתנו על בסיס עיקרי הדברים כפי שיוצגו להלן יש להקפיד ולבחון את השימוש בהזדמנות זו באופן זהיר בין השאר על  מנת ליצור בסיס מושכל להתנהלות מול רשות המסב ישראל, הן לגבי העבר והן כבסיס טוב לעתיד.

המתווה המוצע כולל תשלום מס בשיעור של 4%, 6% או 10% על "הון הנאמנות" ליום 31.12.05 וקבלת עלות חדשה – בסכום זה של הון הנאמנות – וזאת לעניין פחת לניכוי ורווח הון שייווצר במכירת הנכסים. שיעור המס שיושת עפ"י מתווה זה יהא סופי, ולא יינתן זיכוי בשל מסי חוץ (אם שולמו). "הון הנאמנות" נקבע כשווים של הנכסים (לרבות כסף) ליום 31.12.05 ובתוספת שווי חלוקות שבוצעו. שיעור המס לתשלום יקבע בהתאם לזהות היוצר, הנהנה ו/או הנאמן ולמועד שבו הועברו הנכסים לנאמנות – בגין נכסים שהועברו עד סוף 2002 יהא ההסדר מקל יותר , ביחס לנכסים שהועברו החל מ – 1.1.03 (זאת עקב שינוי החוק הישראלי בעניין מתנות לתושבי חוץ).

נאמנות שניתן יהיה להחיל עליה הסדר זה היא כזו שאף אחד מהיוצרים בה (ובני זוגם) אינו נהנה בה, אף אחד מהנהנים אינו ילד של היוצר שטרם מלאו לו 20, אין ליוצר ו/או לנהנה אפשרות לבטל את הנאמנות או יכולת להחזיר נכס שהקנה לנאמנות. יצוין, כי הנכסים שניתן להכליל בהסדר הם אלו המצויים מחוץ לישראל (למעט אלו המשקפים בעקיפין רכוש המצוי בישראל), וכמו כן ניתן לערוך פיצול ולהכליל חלק מנכסי הנאמנות בהסדר, בעוד נכסים אחרים של הנאמנות לא יכללו בהסדר ולעת מכירתם יחויב הרווח במס בישראל בהתאם להוראות הפקודה.

בקשה להחלת ההסדר המוצע היא כמובן וולונטרית וניתן יהיה להגישה לרשות המסים (היחידה למיסוי בינלאומי) עד ליום 31.12.2008. לבקשה יצורפו מסמכים רלבנטיים כגון: כתב הנאמנות, "כתב משאלות" (letter of wishes), דוחות כספיים, הצהרות ודוחות נדרשים.

יצוין, כי המתווה המוצע עשוי לספק מענה לחשיפות מס בישראל בקשר לנכסים ולהכנסות של נאמנויות עבר (שהוקמו טרם 1.1.06), הן בהסדרת עניין מיסוי הכנסות הנאמנות בעבר והן בהקלת המיסוי בעתיד בגין נכסי הנאמנות. הסדרי מיסוי מסוימים שנקבעו בחקיקה החדשה עשויים להכפיף את הנאמן/יוצר למס רווחי הון בגין נכסי הנאמנות, ובמקרים אלו קביעת בסיס עלות חדש לאותם נכסים היא מהותית.

עוד הובהר בהודעת רשות המסים, כי המועד להגשת דיווחים, הודעות, בקשות והצהרות בקשר לנאמנויות עבר (בהתאם לתיקון מס' 165 לפקודה – ראה מבזקנו משבוע שעבר) נדחה ל – 31.10.08 ופורסמו הטפסים הרלבנטיים, ובהם שנתי דוח מיוחד לנאמן בנאמנות – טופס 1327 וטפסים נוספים. היבט חשוב נוסף שהובהר כי הכללים לפתיחת תיק במס הכנסה לנאמנות, כדלקמן: נאמנות שכל הנאמנים בה הם תושבי חוץ יפתח התיק בפ"ש ת"א 1 ונאמנות שיש בה נאמן שהוא תושב ישראל – יפתח התיק בפ"ש ת"א 3.

אין ספק שתיקוני החקיקה והודעת רשות המסים בעניין חובות הדיווח, כמו גם התקנות "תקנות הפיצולים" ופרסום מתווה ההסדרים לנאמנויות עבר מהווים כולם צעד חשוב להסרת הספקות ואי הבהירות הקיימים בנוגע למיסוי נאמנויות, על רקע המעבר למשטר המס החדש. יצוין, כי הזדמנות זו של יצירת מגע ראשונית עם רשויות המס לגבי נאמנויות עבר – בין בדרך של בקשה להסדר ובין בדרך של דיווחים שונים ופתיחת תיק – היא הזדמנות חד-פעמית "ליישור קו" עם משטר המס החדש שנוסף במסגרת תיקון 147 לפקודה.

לפרטים נוספים ניתן לפנות ללילך רובין-אשרוב (עו"ד) אולעופר רחמני, עו"דממשרדנו.

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה