מבזק מס מספר 258 - 

מיסוי ישראלי  19.6.2008

הודעת מנהל רשות המיסים ותיקוני חקיקה. - 19.6.2008

השבוע התקיים במלון דן בת"א הכנס השנתי של ארגון STEP (Society of Trust and Estate Practitioners ). ביומו השני של הכנס, הציג מנהל רשות המסים, מר יהודה נסרדישי, את תיקוני החקיקה המוצעים בעניין הרחבת ההטבות במיסוי לעולים ותושבים חוזרים וכן התייחס לשינויי החקיקה הנוגעים למיסוי נאמנויות ולהסדרי המעבר שרשויות המס צפויות להציע לנישומים לגבי נאמנויות עבר (שהוקמו לפני 1.1.2006).

לפני ימים מספר פורסם תיקון מס' 165 לפקודה הכולל תיקון הוראות בפקודה בעניין מיסוי הנאמנויות. שינוי מהותי נוגע לחיוב במס בגין הכנסת הנאמן. בנאמנות תושבי ישראל (שבה לפחות יוצר אחד ונהנה אחד שהנם תושבי ישראל) ובנאמנות לפי צוואה שהיה בה לפחות נהנה אחד שהינו תושב ישראל, וכאשר אין בנאמנות זו נאמן שהוא תושב ישראל, ניתן שחבות המס בשל הכנסת הנאמן ובשל פעולות בנכסי הנאמן תושת על "יוצר מייצג" או "נהנה מייצג", לפי העניין (מינוי יוצר מייצג או נהנה מייצג תיעשה בהסכמת הנוגעים בדבר ובכפוף למתן הודעות כנדרש). הוראה זו מהווה הקלה משמעותית לאותם נאמנים זרים שהפכו מתוקף תפקידם, ובעל כורחם, לנישומים בישראל הכפופים לחובות דיווח ותשלום מס על פי דיניה, ומהווה נדבך חשוב בביסוס הלגיטימיות והאפקטיביות של יכולת האכיפה בידי רשויות המס בישראל. עם זאת, ניתן לגבות חוב מס סופי של היוצר המייצג או הנהנה המייצג גם מהנאמן. יודגש, כי כללי המיסוי המהותיים לא שונו, ולפיכך גם במצב החדש תמוסה הכנסת הנאמן לפי שיעור המס השולי לפי סעיף 121 לפקודה, ללא זכאות לקיזוז הפסדים, לפטורים או הקלות אישיות של היוצר המייצג.

התיקון כולל גם הרחבה של ההטבות הניתנות לנאמנויות של עולים חדשים או תושבים חוזרים והקלה משמעותית בחובות הדיווח של הגורמים המעורבים ובהיקף הפרטים הנדרשים בדיווח. כך, חובת הגשת דוח שנתי לפי סעף 131 צומצמה למקרים הבאים: (א) נאמן בנאמנות תושבי ישראל או נאמנות לפי צוואה שבה נהנה תושב ישראל, אלא אם נבחר יוצר מייצג או נהנה מייצג (כפי שהוסבר לעיל); (ב) נאמן שהיו לו בישראל הכנסה או נכס (אך במקביל הורחב סעיף 134א לפקודה באופן שיאפשר קביעת פטור מדיווח לנאמן שהיו לו בישראל רק הכנסה פטורה ממס או שנוכה ממנה מלוא המס כדין, או נכס שההכנסות ממנו פטורות ממס); (ג) יוצר או נהנה שבחר להיות בר שומה ובר חיוב בגין הכנסת הנאמן. יתר חובות הגשת דוח שנתי שנקבעו בתיקון 147 הומרו כעת לחובת הגשת הודעה בלבד. מבחינה פרקטית, גורם שנדרש להגיש הודעה אינו מחויב בהגשת דוח שנתי מלא לפי סעיף 131 לפקודה ואינו מחויב בפתיחת תיק במס הכנסה. כך למשל, חייבים בהגשת הודעה בלבד הם יוצר תושב ישראל שיצר בשנת המס נאמנות או הקנה נכס לנאמן, נאמן המדווח על שינוי בנאמנות, כינון נאמנות לפי צוואה או סיום נאמנות. גם נהנה תושב ישראל שקיבל נכס בחלוקה מנאמן חייב בהגשת הודעה, ואולם אם קיבל אך ורק כסף אינו חייב בדיווח כללי. במקביל, בוטלה חובת הדיווח שנקבעה ליוצר תושב ישראל שיצר נאמנות טרם תיקון 147 – גם באלו יש הקלה משמעותית.

בהודעת מנהל הרשות נמסר, כי המועד להגשת דיווחים והודעות נדחה ל – 31.8.2008 (לאחר מספר דחיות בעבר). אולם, עפ"י הוראת תיקון 165, הודעה שהמועד להגשתה חל לפני פרסום תיקון זה, תוגש בתוך 90 ימים מיום פרסום התיקון או מיום פרסום טופס שנקבע להגשת ההודעה או במועד אחר שקבע המנהל, לפי המאוחר. נראה אם כן, שחובות הודעה תידחה מעבר למועד שננקב בהודעת הרשות.

לגבי נאמנויות עבר הודיע מנהל רשות המסים, כפי שאף נרמז בעבר, כי בכוונת הרשות להציע הסדרים לגבי הכנסות ונכסים שהיו טרם תיקון 147 לפקודה (לפני 1.1.06). הבחירה להיכנס להסדר היא וולונטרית, והיא צפויה ליצור וודאות לגבי העבר והעתיד בשני מישורים. האחד – הסדרת מיסוי הכנסות עבר, בשיעור של 3%-6% משווי הנכסים בהתאם לנתוני הנאמנות, והשני – יצירת "בסיס עלות חדש" לגבי נכסי הנאמנות לפי שווי השוק ליום 1.1.2006.

אין ספק שיצירת מסלול הסדרים לגבי נאמנויות עבר היא מבורכת ואף הכרחית הן מבחינת הנישומים, על מנת לאפשר לאלו "כניסה חלקה" לתוך משטר המס החדש, והן מבחינת רשות המסים שנהגה בהיסוס רב ובחוסר אחידות בטיפולה בנאמנויות זרות בעבר. הסדרים אלו הם בבחינת הכרח לאלו שיבקשו לערוך פיצול בין הכנסות נהנים שהם תושבי ישראל לבין אלו שהם תושבי חוץ על פי "תקנות הייעוד" ו"תקנות תיקון שומה" החדשות. תנאי להחלת תקנות אלו הוא דיווח ותשלום מס בגין אירוע של מכירה רעיונית של נכסי הנאמן ורכישתם מחדש על ידו, לתום שנת המס שקדמה להחלת התקנות. להרחבה לגבי תקנות אלו, ראה מבזק מס מספר 253.

לפרטים נוספים ניתן לפנות ללילך רובין-אשרוב (עו"ד) או לעופר רחמני (עו"ד) משרדנו.

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה