מבזק מס מספר 254 - 

מיסוי בינלאומי  23.5.2008

תעודות השתתפות בלגיות, הזדמנות או תקלה? - 23.5.2008

כפי שדווחנו ע"י עמיתינו בבלגיה, פורסמה לאחרונה החלטת מיסוי (advanced ruling) באשר לסיווג הכנסה לעניין הדין הפנימי הבלגי ואמנות המס עליהן חתומה בלגיה. המדובר בהכנסה שהפיקה חברה לוקסמבורגית בשל החזקה בתעודות השתתפות בנדל"ן בבלגיה (Real Estate Certificate). ככלל, ניתן להשקיע בנדל"ן מניב בבלגיה באמצעות תעודת השתתפות סחירה (רשומה או למוכ"ז).

הדין הפנימי הבלגי (ובפרט, חקיקה משנת 2006 המסדירה הנפקת מכשירים פיננסיים לציבור), קובע שתעודות ההשתתפות מהוות מכשיר התחייבותי המעניק למחזיק בהן את הזכות להכנסות שוטפות ולהכנסות ממימוש נכס נדל"ן אחד או יותר, הכל בהתאם לנקוב בתעודת ההשתתפות בעת הנפקתה. רשות המסים הבלגית החילה את הסיווג האמור והגיעה למסקנה כי יש לסווג את הכנסת החברה הלוקסמבורגית כהכנסה מריבית הן לעניין הדין הפנימי והן לעניין האמנה ובכך אימצה גישה דומה של משרד האוצר הבלגי כפי שהובעה בעבר. לפיכך, מדובר למעשה בהלוואה משתתפת ברווחים: העברת סכום הקרן למשקיע תסווג כהחזר הלוואה ולא אמורה להתחייב במס בבלגיה ואילו הסכומים העודפים יסווגו כהכנסת ריבית החייבת במס מוגבל בבלגיה בדרך של ניכוי במקור.

לצורך המחשת היתרונות: החזקה ישירה של יחיד תושב ישראל בנכס נדל"ן מניב בבלגיה עשויה להתחייב במס בבלגיה כהכנסה רגילה, בשיעור של עד 56%. לעומת זאת, החזקה בתעודת השתתפות כאמור תתחייב במס בבלגיה בדרך של ניכוי במקור, בשיעור של 15% בלבד (בהתאם לדין המקומי בבלגיה ולהוראות האמנה למניעת מסי כפל בין ישראל לבלגיה).

ככלל, המס שנוכה במקור בבלגיה מותר כזיכוי כנגד חבות המס בישראל, ואולם כאן המקום להזהיר כי ע"פ שיטת הסלים הנהוגה בישראל באשר לזיכוי ממסי חוץ, רשות המס בישראל עלולה לשלול את הזיכוי ממס זר אם ההכנסה תסווג באופן שונה ע"י רשות המסים (קרי, סיווג כהכנסה מדמי שכירות או רווח הון, לפי העניין, ולא כהכנסת ריבית. גם במקרה של "תקלה" בשל סיווג שונה במדינת המקור (בלגיה) ובמדינת התושבות (ישראל), ניתן למצוא מזור, בין השאר, בהוראות האמנה לעניין הגדרת ריבית (סעיף 11(3) לאמנה המפנה לדין הפנימי של מדינת המקור). כמו כן, קיים נוהל של הליכי הסכמה הדדית בין הרשויות המוסמכות בבלגיה ובישראל (סעיף 25 לאמנה).

שימוש במבנה מס מושכל, כדוגמת השקעה באמצעות חברת החזקות תושבת האיחוד האירופי, עשוי להביא לכך שבניגוד להכנסת נדל"ן רגילה החייבת במס במדינת מקום הנכס, לא יוטל כלל מס בבלגיה בגין הכנסות מנדל"ן (בהנחה שמתקיימים התנאים הקבועים בדירקטיבה האירופית בדבר ריבית ותמלוגים).

לפרטים נוספים ניתן לפנות לעופר רחמני, עו"ד או גדי אלימי, עו"ד ורו"ח ממשרדנו.

 

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה