מבזק מס מספר 250 - 

מיסוי בינלאומי  10.4.2008

הכנסות מירידת שער חליפין לאור הוראות חנ"ז. - 10.4.2008

רפורמת המס בישראל שנכנסה לתוקף בשנת 2003 החילה, בין היתר כללי CFC (controlled foreign corporation ) אל תוך הדין הישראלי.

משמעות כללי מיסוי חברה נשלטת זרה (או חנ"ז) ע"פ פקודת מס הכנסה (ה"פקודה") היא, כי הכנסה פאסיבית של חנ"ז העונה על כללי הפקודה, תחשב להכנסה בידי בעל השליטה בחנ"ז, גם אם אותם רווחים לא חולקו לו כדיבידנד. כלומר, תיוחס הכנסת דיבידנד רעיונית לבעל השליטה, ובפועל, בהתקיים הכללים הקבועים בסעיף 75ב' לפקודה, לא תינתן דחיית מס לתושב מס ישראלי המחזיק בחנ"ז, כאמור.

הפקודה קובעת במפורש מהי "הכנסה פאסיבית" לצרכי תחולת כללי החנ"ז. בין השאר נקבע, כי הכנסה מריבית או מהפרשי הצמדה אשר אילו הופקה או נצמחה בישראל לא הייתה נחשבת לפי דיני המס בישראל כהכנסה מעסק או ממשלח יד, מהווה הכנסה פאסיבית.

נשאלת השאלה, האם בכל מקרה, הכנסה משחיקת ערך השקל לעומת מטבע אחר, יוצרת הכנסת חנ"ז ע"פ הוראות הסעיף.

לדוגמה, מקום בו חברה תושבת ישראל מחזיקה (100%) בחברה בת תושבת מדינת נוחות, כדוגמת קפריסין, המשמשת חברת החזקות של חברות אחרות בקבוצה ובכך מתמצית פעילותה. החברה הישראלית מעניקה לחברה הקפריסאית הלוואה שקלית בסכום של 1 מליון ₪, בדרך של שטר הון (הלוואה שאינה נושאת ריבית או הצמדה). לאורך תקופת ההלוואה שטר ההון נשחק ביחס למטבע הזר במאות אלפי יורו.

ראשית, יש לדעתנו לבחון הכנסה פלונית ע"פ הוראות הפקודה בישראל, בין אם המדובר בחברה זרה תושבת מדינת אמנה ובין אם לאו. לכאורה, ע"פ המתואר מעלה, המדובר בהכנסה פאסיבית של חנ"ז העונה על כללי ס' 75ב' לפקודה. אולם, קיימת עמדה לגיטימית ומקצועית, לדעתנו, כי אין המדובר כלל בהכנסת חנ"ז, שכן שחיקת ההלוואה, כאמור לעיל, אינה באה בגדר הגדרת הכנסה לעניין הפקודה:

הגדרת "הפרשי שער" ע"פ ס' 1 לפקודה הינה:

"הפרשי שער" – סכום שנוסף עקב שינוי בשער החליפין לקרן מילווה, שהיא פיקדון במטבע חוץ או שהיא הלוואה שיש להחזירה במטבע חוץ.

 

כמו כן, הגדרת "הפרשי הצמדה" בפקודה הינה:

"הפרשי הצמדה" – כל סכום שנוסף לחוב או לסכום תביעהעקב הצמדה לשער המטבע, למדד המחירים לצרכן או למדד אחר, לרבות הפרשי שער.

ע"פ הנחת העובדות שלעיל, הכנסות הפרשי השער שנצמחו לחברה הקפריסאית בגין הלוואה שנטלה, אינם עונים על ההגדרה: בעניינו, אין המדובר בסכום ש"נוסף" לחוב, אלא ההיפך מכך. לכן, על פניו, לא ניתן לטעון שלחברה הקפריסאית נצמחה הכנסה כלשהי, אף לא הכנסה פאסיבית של הפרשי הצמדה.

למען הזהירות נבהיר, כי כל בחינה של תחולת כללי ס' 75ב' לפקודה על הכנסה שהיא, לכאורה, הכנסת חנ"ז צריכה להיעשות באופן פרטני המתייחס לעובדות הספציפיות של כל מקרה ובעיקר לסוג ההכנסה ולמשטרי המס בהם מדובר.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לעופר רחמני, עו"ד, או לגדי אלימי, עו"ד ורו"ח ממשרדנו.

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מייסד ומנהל, מומחה בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה