מבזק מס מספר 247 - 

מיסוי ישראלי  20.3.2008

מתי מתיישנת השגה שהוגשה בפקיד שומה אחר ? - 20.3.2008

בימים אלו ניתן בביהמ"ש המחוזי בתל אביב פסק דין (טענות מקדמיות) של כבוד השופטת ד.קרת בעניין עמ"ה 1129/05 – פנט אריק נ' פ"ש תל אביב 4. בטענות המערער – בטלות הצווים.

במבזק זה ראינו לנכון לדון בטענה הראשונה של המערער, לפיה הוצאו הצווים ע"י המשיב לאחר חלוף המועד (שנה) שנקבע בסעיף 152(ג) לפקודה זאת בעקבות הפסיקה הרחבה, לעיתים סותרת, הנדונה בשאלה ממתי תימדד השנה הנתונה לפקיד השומה לדון בהשגה כאשר זו הוגשה במשרדו של פקיד שומה אחר.

המערער הגיש השגה על השומות שהוצאו לו, ביום 8.2.04 בפ"ש תל אביב 3, תוך ציון כי ההשגה מיועדת לפ"ש תל אביב 4. ההשגה התקבלה בפ"ש תל אביב 4 ביום 12.2.04. נערכו לנישום מס' דיונים בפקיד השומה ולבסוף הוצאו צווים ביום 10.2.05. 

עולה השאלה,  האם מועד הגשת ההשגה בפקיד השומה בו הוגשה לראשונה קובע, או שמא המועד בו הגיעה ההשגה לפקיד השומה הרלבנטי בו מתנהל תיק הנישום ?

סוגיה זו נדונה בפס"ד דוד מושביץ (עמ"ה 1172/00). עד לפסיקה זו, הייתה מקובלת גם בפקידי השומה, הגישה לפיה לנישום הזכות להגיש השגה בכל משרד פקיד שומה שיבחר, ומועד זה הוא הקובע לעניין התיישנות.  בפס"ד מושביץ נקבע כמועד קובע לעניין התיישנות ההשגה, מועד הגשת הודעת ההשגה לפקיד השומה בו התנהל תיק הנישום . 

בפסק דין איקאפוד בע"מ (עמ"ה 8024/04) נקבע כי בהתאם לפסיקת ביהמ"ש בעניין מושביץ יש למדוד את תקופת ההתיישנות לטיפול בהשגה מיום בו הגיעה הודעת ההשגה לפקיד השומה הרלבנטי שהוציא את השומה נשוא ההשגה. 

בפסק דין פרג'וס יעקב (עמ"ה 1080/02) נקבע כי נכונות רשות המיסים לאפשר הגשת מסמכים ודוחות בכל משרדיה אינה בבחינת "הקלה". לפיכך, התאריך הקובע לעניין התיישנות השומה הינו יום הגשת הודעת ההשגה באחד ממשרדי רשות המיסים. עם זאת, נדרש מהנישום למסור פרטים מלאים, לרבות פרטי משרד השומה בו מתנהל תיקו על מנת לאפשר העברת המסמך ביעילות ליעדו. ובלשון ביהמ"ש: "עיכובים בדואר הפנימי בין משרדי המשיב אינם צריכים שיהיו מענינו של האזרח ובלבד שפעל בתום לב ומסר את מלוא הפרטים הנדרשים לרבות משרד השומה בו מתנהל תיקו."

בפס"ד עמר אברהם נ' פ"ש חולון (בש"א 3540/06) חוזר השופט אלטוביה על קביעתו בפס"ד פרג'וס. 

בפסק הדין פנט אריק שיצא בימים אלו, נקבע כקביעתו של כב' אלטוביה בפס"ד פרג'וס (אם כי בנסיבות אותו תיק קובעת השופטת כי העלאת טענת ההתיישנות יש בה משום חוסר תום לב), ולדעתנו, ההלכה הקובעת הינה אם כן – מועד הגשת הודעת ההשגה לראשונה בכל אחד מפקידי השומה, היא הקובעת לעניין התיישנות, ובלבד שהוגשה בתום לב באותו משרד שאינו המשרד בו מתנהל תיק הנישום ונמסרו פרטים בסיסיים המאפשרים העברת המכתב לפקיד השומה הרלבנטי ביעילות ובמינימום זמן.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרונית בר, רו"ח או לישי כהן, רו"ח (משפטן) ממשרדנו.

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה