מבזק מס מספר 237 - 

מיסוי בינלאומי  10.1.2008

לונדון כבר לא מחכה לי? - 10.1.2008

בחודשים אלו נערכים דיונים במשרד האוצר הבריטי לשינוי כללי התושבות בדיני המס וחבות המס הנובעת מהם. השינויים המדוברים, אם יתקבלו, צפויים להיכלל כבר בחוק התקציב לשנת 2008 (שתחילתה ב- 1 באפריל 2008). השינויים נוגעים לנישומים תושבי בריטניה המתחייבים במס על הכנסות ממקור זר על בסיס "נתקבלה" (Remittance Basis).

נתאר בקליפת אגוז את ההגדרות השונות בדין הבריטי לעניין התושבות. ככלל, יחיד יחשב לתושב בריטניה (Resident) אם שהה 183 יום או יותר בבריטניה בשנת המס, או שהוא מבקר בבריטניה באופן קבוע ושהה בארבע השנים שקדמו לשנת המס, 91 יום לשנה בממוצע (התנאים אינם ממצים את הדין במלואו). גם יחיד שהגיע לבריטניה במטרה להתגורר בה דרך קבע נחשב לתושב בריטניה (Resident). דיני המס הבריטיים כוללים סיווג נוסף לעניין התושבות – Domicile. מונח זה אינו חד משמעי: נקודת המוצא היא כי יחיד הינו Domiciled במדינה בה נמצא מקום מגוריו של אביו, עד אשר בחר היחיד (לאחר גיל 16) לחיות במדינה אחרת דרך קבע. כתוצאה מהאמור לעיל, יחידים רבים שמוצאם אינו בבריטניה, והעתיקו את מקום מושבם לבריטניה הינם במעמד של Resident non-Domiciled.

תושב בריטניה שהינו Resident non-Domiciled, חייב במס על הכנסות פסיביות שמקורן מחוץ לבריטניה (פנסיות, דיבידנדים, רווחי הון) רק אם הן התקבלו בבריטניה. כל עוד לא התקבלו, אין הן חייבות במס.

להלן השינויים העיקריים הנדונים בבריטניה בנוגע ליחיד במעמד של Resident non-Domiciled:

  1. המחוקק הבריטי בוחן שתי חלופות לשם שמירת מעמד של Resident  non-Domiciled:
  2. (א)  יחיד כאמור, אשר היה תושב בריטניה במהלך 7 מתוך 10 השנים שקדמו לשנת המס, יתחייב במס נוסף בגובה 30,000 ליש"ט לשנה, וזאת ללא קשר לגובה הכנסותיו.

    (ב)  יחיד כאמור יתחייב במס נוסף כבר בשנה הראשונה בה יחשב ל – Resident non-Domiciled אך בסכום נמוך יותר. אולם נישום כאמור אשר היה תושב בריטניה במהלך 10 מתוך 12 השנים שקדמו לשנת המס, יתחייב במס נוסף בגובה 50,000 ליש"ט לשנה.

    הוראות אלו לא יחולו מקום בו ההכנסה הפטורה אינה עולה על 1,000 ליש"ט.

    בכל מקרה, נישום כאמור יהא זכאי לבחור ולהתחייב במס כתושב רגיל בשנת מס פלונית, בכפוף למספר תנאים. יובהר כי אפשרות הבחירה נתונה ביחס לכל שנת מס בפני עצמה.

  3. מוצע כי יחיד כאמור לא יהא זכאי עוד להקלות וזיכויים אישיים, לחישוב מאוחד ולפטור שנתי ממס רווחי הון (בגובה של 8,800 ליש"ט בשנת 2007). גם במקרה זה, הגזירות לא יחולו אם ההכנסה הפטורה אינה עולה על 1,000 ליש"ט.
  4. בעוד שכיום יום היציאה מבריטניה ויום הכניסה אליה אינם נספרים במניין הימים לעניין החזקות המספריות, מוצע כי מעתה הם יספרו במספר הימים כימי שהיה בבריטניה (בדומה לתיקון שנערך בהגדרת "תושב ישראל" בפקודת מ"ה: "יום – לרבות חלק מיום"). כתוצאה מכך למעשה, אותם "מבקשי" תושבות בריטית לצורך קבלת המעמד המיוחד של Resident non-Domiciled יגיעו למניין הימים הדרוש ביתר קלות.
  5. בנוסף לאמור לעיל נבחנת האפשרות להגביל את מספר שנות המס בהן נישום יהא זכאי למעמד של Resident non-Domiciled.

ביחס לאמור נציין כי האמנה למניעת מסי כפל בין בריטניה לישראל, קובעת כי הכנסות פסיביות מסוימות תהינה פטורות ממס בישראל רק אם הן "חייבות במס" (Subject to tax) בבריטניה. כך למשל יחיד העונה לגדר Resident non-Domiciled המפיק רווח הון ממכירת מניות של חברה ישראלית לא יחויב במס בישראל במידה וההכנסה חייבת במס בבריטניה.

כיום אין הכרעה חד משמעית האם הכנסה הפטורה בידי יחיד במעמד של Resident non-Domiciled הינה "חייבת במס" בבריטניה. זה המקום לציין כי רשויות המס בבריטניה הביעו בעבר דעתן כי תושב בריטניה שלא שילם מס על הכנסתו בשל מעמדו כResident non-Domiciled, נחשב לעניין תחולת האמנה כתושב בריטניה.

יתרה מכך בהתאם לתיקון המוצע ישלם היחיד מס בבריטניה כאמור בס"ק 1 לעיל, שינוי זה יש בו בכדי לחזק את זכאותו של אותו נישום ליהנות מהגנת האמנה ולפטור ממס בישראל.

לפרטים נוספים ניתן לפנות ללילך רובין-אשרוב (עו"ד) או לגדי אלימי רו"ח (עו"ד) משרדנו.

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה